آلودگی هوا چه تاثیری بر پوکی استخوان دارد؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که عوامل خطر آفرین محیطی مانند آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پوکی استخوان بیماری رایجی است که باعث ضعیف‌شدن استخوان‌ها شده و خطر شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. این بیماری بیشتر در میان افراد مسن، به خصوص زنان شایع است، اما عوامل محیطی دیگر مانند کمبود ویتامین D، باعث پیشرفت این بیماری می‌شود. گروهی از محققان اسپانیایی به منظور بررسی رابطه بین کیفیت هوا و سلامت استخوان مطالعه جدیدی انجام دادند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعاتی در مورد سلامت استخوان و شرایط زندگی سه هزار و ۷۱۷ فرد را که شامل هزار و ۷۱۱ زن می‌شد، بررسی کردند. پژوهشگران میزان قرار گرفتن شرکت کنندگان را در معرض آلودگی هوا با بررسی مقدار کربن و ذرات ریز موجود در هوا ارزیابی کردند. بخشی از این ذرات ریز که از طریق اگزوز خودروها در هوا پخش می‌شد، به مدت طولانی در هوا به طور معلق باقی مانده و از طریق ریه‌ها به بدن افراد نفوذ کرد.

علاوه بر این، محققان به منظور بررسی سلامت استخوان افراد، میزان تراکم استخوان آن‌ها را در ناحیه ستون فقرات و سر استخوان ران اندازه گیری کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد سطح توده استخوانی کسانی که در معرض آلودگی هوا به ویژه ذرات ریز معلق هوا، قرار گرفتند، کمتر از بقیه افراد بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

 افراد شرکت کننده در این مطالعه هر ساله در معرض مقدار زیادی از ذرات معلق هوا، یعنی ۳۲.۸ میکروگرم در هر متر مکعب قرار گرفتند؛ این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت (WHO) مقدار مجاز ذرات معلق را ۱۰ میکروگرم در متر مکعب اعلام کرده است. به گفته محققان ارتباط بین آلودگی هوا و پوکی استخوان ممکن است به دلیل التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا باشد.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 404761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.