به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی در برنامه اینجا اصفهان در خصوص دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی، اظهار کرد: ایجاد دفاتر تسهیلگری بر اساس طرحی است که حدود دو سال در وزارت کشور مطرح بود و پس از آنکه عوارض حاشیهنشینی در کلانشهرها به شهروندان تحمیل شد با توجه به اینکه بسیاری از برنامهریزیها جوابگو نبود و دائم با توسعه این آسیبها مواجه بودیم این دفاتر تشکیل شد.
وی با بیان اینکه این طرح در قالب یک طرح علمی برنامهریزی شده برای کلانشهرهای کشور مطرح است، افزود: هدف از این دفاتر ایجاد وابستگی و نزدیکی شهروندان مستقر در مناطق حاشیهای با امکانات کمتر به ارزشهای موجود در کلانشهر است و در واقع حس تعلق شهروندی این شهروندان با این دفاتر تقویت میشود.
رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه این طرح مختص وزارت کشور برای کلانشهرها است، تصریح کرد: اصفهان هم به دلیل بینصیب نبودن از حاشیهنشینی به دلیل مهاجرتهای بیرویه، عدم توازن و عدالت در توزیع فضاهای کالبدی شهر و دلایل بسیار دیگر با این موضوع روبرو بوده که امیدواریم این دفاتر به کاهش این امور منجر شود.
دفاتر تسهیلگری جدید به شناسایی آسیبهای اجتماعی میپردازند
وی با بیان اینکه دفاتر تسهیلگری از قبل در بافتهای فرسوده هم بوده است، گفت: تفاوت این دفاتر با آنها در این است که وظیفه دفاتر تسهیلگری در بافت فرسوده شناسایی بافت فرسوده و رفع فرسودگی شهری است، اما در این دفاتر تلاش میشود به آسیبهای اجتماعی محلات و بازسازی کالبد اجتماعی شهروندان توجه شود و توسعه محلی خود به دنبال توسعه واقعی و نه فقط فیزیکی شهرهاست.
محمدی با تاکید بر اینکه شهرهای ما تنها به لحاظ فیزیکی توسعه یافتهاند، اظهار کرد: نقاط پایانی شهر که به عنوان حاشیه میشناسیم باید مانند نقاط مرکزی از امکانات و فضاهای شهری برخوردار شوند و امروز کمیسیون اجتماعی شورای شهر به دنبال این است که شهر به درستی توسعه یابد و در کنار توسعه فیزیکی و کالبدی توسعه اجتماعی هم داشته باشد.
کارشناسان چهار حوزه در دفاتر تسهیلگری مستقر میشوند
وی در خصوص بخشهای دفاتر تسهیلگری گفت: این دفاتر در چند حوزه مشخص فعالیت دارند و از کارشناسان حوزههای مددکاری، علوم اجتماعی، شهرسازی و حقوقی برخوردار خواهد بود که هدف همه اینها علاوه بر شناسایی چالشهای حوزه خود ارتقای دانش و تواناییهای فردی شهروندان است چرا که شهروندان توانمند با شهروندی که نتوانسته خود را در میان مشکلات پیدا کند متفاوت است و به نوعی تربیت شهروند مطالبهگر جزء وظایف این دفاتر است.
رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه شهروند مطالبهگر احساس تعلق دارد، افزود: هدف این دفاتر تسهیلگری شناسایی معضلات و چالشهای مناطق و افزایش دانش شهروندان و به نوعی مطالبهگری شهروندان است تا خود را بخشی از شهر بدانند نه حاشیه شهر و از این طریق زمینههای ورود آنها به مشارکت فراهم شود.
وی با بیان اینکه تفاوتی در روشهای قبلی و جدید وجود دارد، اظهار کرد: در روشهای قبلی در جامعه هزینههای بسیاری هدر رفته است و همواره منتظر بودیم که مردم مراجعه کنند و خدمات بگیرند اما امروز این دفاتر شکل فعالی دارد و علاوه بر شناسایی مشکلات، شهروندانی که نیازمند اطلاعات هستند را دعوت و به حوزه دانش و تواناییهای فردی افراد ورود میکنند و بر اساس آن به شهروندان دانش میدهند چرا که بسیاری از مشکلات به دلیل نبود دانش و احساس ضعف در پی آن است.
محمدی با بیان اینکه مطالبات شهروندان توسط دفاتر تسهیلگری به مدیریت شهری و دستگاههای مربوطه ابلاغ میشود، گفت: بعد از جمعآوری اطلاعات اقدامات بر اساس این مطالعات انجام میشود و به نوعی بازوی قوی مدیریتی برای مدیران کلانشهرهاست که باعث حل بسیاری از مشکلات خواهد شد.
وی در خصوص مهمترین مشکل اصفهان تصریح کرد: بسیاری از حاشیهنشینان اصفهان به دلیل عدم شناخت از فضای شهر و حقوق خود به دنبال مطالبهگری و حقوق خود نیستند به همین دلیل زمینه برای آسیبها مهیا میشود که این دفاتر در شناسایی و رفع مشکلات آنها بسیار موثر خواهند بود.
رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ایجاد دفاتر تسهیلگری جزء وظایف وزارت کشور است، افزود: شهرداری اصفهان با توجه به گستردگی مناطق حاشیهای شهر در چارچوب یک تفاهمنامه بین شورای شهر، شهرداری، استانداری و وزارت کشور کار مشارکتی انجام داده و بر اساس آن در شورای پنجم این دفاتر به طور داوطلبانه با حمایت شهردار اصفهان و اختصاص اعتبار مناسب ایجاد شد که اولین آن در منطقه ۱۰ بود و برای یک ماه آینده سه دفتر دیگر در مناطق ۱۳، ۹ و ۶ شهرداری راهاندازی میشود که نظارت بر آنها با وزارت کشور خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه انعقاد این تفاهمنامه برای اولین بار در کشور بین وزارت کشور و یک شهرداری منعقد شده است، تصریح کرد: این حرکت به رفع معضلات اجتماعی شهر و پیشگیری از رفتارهای موازی و اقدامات جزیرهای و هدررفت بیتالمال میانجامد و انتخاب این مناطق به دلیل وجود بیشترین بافت حاشیهای در آنها و کمتر برخورداری این مناطق بوده است.
تلاش مدیریت شهری برای برابری و عدالت در ارائه خدمات شهری
محمدی در خصوص مشکلات نقاط حاشیهای شهر، خاطرنشان کرد: فشارهایی چون فقر، بیکاری یا شرایط اقلیمی مانند خشکسالی باعث اجبار به ورود شهروندان به این مناطق شده که با افزایش تعداد آنها بسیاری از آسیبها و عدم امکان استفاده از موضوعات رفاهی شهرها ایجاد میشود و در نهایت با افزودن این مناطق به شهرها سوء مدیریتها نمایان میشود و امروز شهرداری اصفهان با معضلات سه یا چهار دهه قبل مواجه شده و تلاش میکند برای این مناطق برابری و عدالت در خدمات شهری را ایجاد کند.
وی در خصوص نتیجه ایجاد این دفاتر گفت: با توجه به اینکه آسیبهای حاشیهنشینی که با سالها سوءمدیریت ایجاد شده یک شبه از بین نمیرود انتظار داریم طی چندسال فعالیت این دفاتر شاهد شهروندانی باشیم که خود را جزئی از شهر بدانند و در ساخت و آبادانی و مطالبهگری برای اهداف فردی و اجتماعی خود تلاش کنند، وقتی سطح مشارکت بالا رود سرمایه اجتماعی شهر افزایش مییابد و آسیبهایی چون نزاع، کودکان کار، همسرآزاری و کودک آزاری را نخواهیم داشت چرا که بخشی از این موضوعات محصول بیتوجهی به بافتهایی است که فراموش شدهاند و این همت مدیریت شهری برای کاهش آسیبها شایسته تقدیر و تشکر است چرا که نگاهی جدی برای رفع مشکلات شهروندان دارد و همه شهروندان برای مدیریت شهری یکسان هستند و امیدواریم شهروندان ما با اقدامات جدی آسیب کمتری از معضلات حاشیه نشینی ببینند.
نظر شما