۲۰ درصد جمعیت کشور دچار اختلال روانی است

بسته اخبار اجتماعی امروز - سه شنبه ۱۷ دی ماه - اختصاص دارد به بازگشایی دو مسیر سیل زده در سیستان و بلوچستان، کمبود معلم در کردستان و راز عجیب خودکشی خونین یک جوان در رستوران که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اجرای برنامه ملی بهبود سلامت روان در کشور گفت: به طور متوسط انتظار داریم بین ۱۸ تا ۲۰ درصد افراد کشور دچار یکی از اختلالات روانی مثل افسردگی یا اضطراب باشند که بر اساس برنامه ملی با غربالگری فعال شناسایی می‌شوند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

علیرضا رئیسی افزود: یکی از اولویت های وزیر بهداشت بهبود شاخص های سلامت روان است و بر این موضوع تاکید می کند اما همه اقدمات این حوزه در اختیار وزارت بهداشت نیست. هدف کلان کشوری ارتقای سلامت روان مردم است که عوامل مختلفی مثل ایجاد نشاط در جامعه و کاهش فشار اقتصادی بر مردم و بسیاری از عوامل دیگر ارتباط دارد.

معاون وزیر بهداشت درباره میزان پیش بینی جمعیت دچار افسردگی و اضطرابی در یک جمعیت مشخص در کشور گفت: این آمار برای هر یک از اختلالات روانی و در جاهای مختلف متفاوت است اما به طور میانگین انتظار داریم بین ۱۸ تا ۲۲ درصد جمعیت هر منطقه دچار یکی از این اختلالات باشند.  مراکز بهداشتی باید این افراد را بیابد و در شبکه بهداشتی آنان را تحت پوشش مراقبت های سلامت روان قرار دهند.

فرصت یک ماهه به وانت بارها برای دریافت کارت هوشمند

سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای به کلیه رانندگان و مالکان وانت‌بارهای بین شهری توصیه کرد هرچه سریعتر به مراکز مجاز صدور کارت هوشمند در استان محل سکونت خود مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند تا در ماه‌های آتی از بابت فعالیت حمل‌و نقلی و اختصاص سوخت ناوگان خود دچار مشکل نشوند.

از آنجایی که دریافت سهمیه سوخت بر اساس پیمایش به اخذ بارنامه نیازمند است و بدون داشتن کارت هوشمند امکان دریافت بارنامه از شرکت‌های حمل ونقلی وجود ندارد؛ سازمان راهداری از ماه گذشته با تسهیل شرایط دریافت کارت هوشمند از رانندگان وانت بارهای شهری خواسته تا کارت هوشمند وسیله نقلیه خود را دریافت کنند.

برگزاری بیش از ۱۷۰ هزار کارگاه آموزشی ازدواج در ۹۷۴ شهرستان کشور

اعظم کریمی مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: از سال ۹۶ تا پایان شهریور امسال بیش از ۱۷۰ هزار کارگاه آموزشی ازدواج در ۹۷۴ شهرستان کشور برگزار شده که چیزی حدود ۵۰۰ هزار نفر در آنها شرکت کرده اند و در این کارگاه ها بیش از ۶۵ هزار ساعت آموزش توسط ۱۱ هزار مدرس به شرکت کنندگان داده شد.

طرح های پژوهشی و فن‌آورانه باید به حفظ و احیای منابع ‌طبیعی کمک کنند

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دیدار با دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی و فرسایش ‏معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: طرح های پژوهشی و فن‌آورانه باید الگوی مناسبی برای توسعه پایدار ‏کشور باشند و به حفظ و احیای منابع ‌طبیعی کمک کنند.‏

شهبازی همکاری و تعامل با مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی از سیاست‌های سازمان جنگل‌هاست و علیرغم ‏محدودیت‌های اعتباری از امکانات موجود سازمان برای همکاری در اجرای طرح‌های تحقیقاتی و فن‌آورانه استفاده ‏می‌کنیم.‏

وی همچنین بر گستره وسیع عرصه‌های منابع‌طبیعی اشاره کرد و افزود: انتظار داریم حاصل طرح‌های پژوهشی و فن‌آورانه ‏که در پایلوت‌ها اجرا می‌شوند به گونه‌ای باشند که بتوان از نظر اقتصادی اجتماعی با کمترین هزینه اجراشوند و علاوه بر ‏جلب مشارکت مردم محلی، به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردمان حوزه‌های آبخیز کمک کنند.‏

۲ مسیر سیل زده در سیستان و بلوچستان بازگشایی شد

معاون مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۲ مسیر دلگان - زهکلوت و سیب و سوران - پشت کوه با فروکش کردن طغیان رودخانه‌های محلی دقایقی پیش بازگشایی شد.

روح الله سرگزی ۹ مسیر ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان در شبانه روز گذشته به دلیل وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی بسته شده بود که با بازگشایی این ۲ مسیر همچنان هفت مسیر شامل فنوج - اسپکه، فنوج - کتیج - رمشک، بزمان -دلگان، ایرانشهر -دلگان، جلگه - چاه هاشم، ایرانشهر - مهرستان و ایرانشهر - خیرآباد بسته است.

وی ادامه داد: تلاش نیروهای راهداری و پلیس راه برای بازگشایی این مسیر همچنان ادامه دارد.

معاون مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی رگبار متوسط تا سنگین، رعد و برق و تگرگ همراه با آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی از ۱۴ تا ۱۶ دی در مناطق مرکزی و جنوب این استان گزارش شد که بیشترین بارش‌های این مدت با ۹۰ میلی‌متر در تمندان خاش بود.

کشف ۱۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در آزاد راه خرم آباد - پل زال

فرمانده انتظامی لرستان گفت: ۱۰۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک در آزاد راه خرم آباد - پل زال کشف شد.

سردار حاجی محمد مهدیان نسب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر طی یک عملیات ماهرانه  موفق به کشف بیش از ۱۰۰ کیلوگرم تریاک شدند.

وی افزود: این مقدار مواد مخدر پس از بازرسی یک دستگاه سواری پژو ۴۰۵  کشف و در این رابطه یک نفر دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

سردار مهدیان نسب یادآورشد: پلیس در راستای مبارزه با قاچاق و سوادگران مرگ از هیچ گونه تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد.

کمبود ۱۶۰۰ معلم در کردستان

رشید قربانی مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان، با اشاره به کمبود هزار و ۶۰۰ معلم در استان، گفت: در کردستان بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر دانش آموز مشغول به تحصیل هستند که نسبت به این تعداد دانش آموز با کمبود معلم مواجه هستیم.

وی افزود: اگر خیرین استان در احداث مدرسه کمک نمی‌کردند وضعیت مدارس در کردستان یکی از چالش های اساسی به شمار می‌آمد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان، با اشاره به اینکه معلمان عنصر اصلی برای تربیت دانش آموزان هستند، بیان کرد: برای تربیت معلم حرفه ای نیازمند امکانات، تجهیزات و بسترهای لازم هستیم.

مجتمع مس سونگون در لیست صنایع بی آلاینده

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ورزقان طی نامه ای با اشاره به بررسی سوابق موجود مجتمع مس آذربایجان در سال ۹۷، اعلام کرد این مجتمع در لیست صنایع بدون آلاینده قرار دارد.

میرعلی سیدقمی با اشاره به رصد اطلاعات موردنیاز این سازمان و دیگر سازمان های مرتبط مانند منابع طبیعی و… گفت: این اطلاعات به صورت آنلاین و بدون دخالت انسانی توسط دستگاه ها و مراکز تعبیه شده در مجتمع مس سونگون رصد و پایش می شود که نتایج حاصله نیز توسط دانشگاه تبریز به صورت همزمان با سازمان ها و ادارات مختلف پایش می شود تا هیچگونه اشتباهی رخ ندهد.

راز عجیب خودکشی خونین یک جوان در رستوران

کارگر آشپزخانه یک رستوران در شرق تهران با ضربات چاقوی دوستش به قتل رسید.

ساعت ۱۳:۳۰ یک شنبه ۱۵ دی امسال دو کارگر یک رستوران در شرق تهران از ماجرای خودکشی خونین یکی از همکاران شان در آشپزخانه رستوران خبر دادند و تیمی از ماموران کلانتری ۱۴۷ گلبرگ برای تحقیقات پلیسی در محل حاضر شدند.

ماموران با حضور در صحنه جرم با جسد خونین یک جوان افغان روبه رو شدند که همکارانش ادعا می کردند در حال کار ناگهان از داخل آشپزخانه صدای عجیبی شنیده اند و وقتی وارد آن جا شده اند با جسد همکارشان روبه رو شده اند.

بدین ترتیب تیمی از ماموران اداره ۱۰ پلیس آگاهی تهران همراه بازپرس ویژه قتل در محل حاضر شدند و در بررسی های ابتدایی ماجرای خودکشی کارگر رستوران مرموز به نظر رسید و بازپرس پرونده دستور بازداشت دو کارگر دیگر این رستوران را صادر کرد.

تحقیقات پلیسی ادامه داشت تا این که صبح روز گذشته یکی از کارگران که در بازداشت پلیس بود، به قتل همکارش در آشپزخانه رستوران اعتراف کرد.تحقیقات تکمیلی در خصوص انگیزه این کارگر افغان در اداره ۱۰ پلیس آگاهی تهران ادامه دارد.

کد خبر 404731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.