خیار بهترین میوه برای ‌تصفیه ‌خون

تاثیر ماست ‌برای هضم غذا، درمان آرتروز و کم خونی ‌با قلم گاو، تاثیر رژیم غذایی ‌مدیترانه ای ‌در حفظ عملکرد کلیه، خیار بهترین میوه برای تصفیه خون ‌و فواید نوشیدن روزانه آب گرم را در بسته خبری ‌سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ ماست ‌یکی ‌از محصولات ‌تهیه شده از شیر تخمیر شده است. این ‌محصول لبنی ‌حاوی باکتری‌های زنده ای ‌است ‌که امتیاز مهمی ‌برای هضم غذا محسوب می‌شوند. ماست ‌تهیه شده از شیر پاستوریزه است که ‌باکتری‌هایی ‌برای ‌تخمیر به آن اضافه شده اند. این ‌باکتری‌ها عبارتند از: استرپتُکُکوس ‌ترموفیلوس ‌و لاکتوباسیلوس بولگاریکوس، در یک گرم ماست، حداقل ۱۰ میلیون باکتری وجود دارد. این ‌باکتری‌ها باید در محصول ‌نهایی ‌زنده باشند. با یک ‌بار مصرف ماست، این باکتری‌های زنده در روده انسان حضور پیدا می‌کنند ‌و در آنجا فعالیت‌های ‌تخمیرشان ادامه پیدا می‌کنند ‌که این ‌فعالیت‌ها ‌به هضم غذا کمک ‌می‌کنند.

با ‌گذشت ‌زمان، کارآیی ‌آنزیمی ‌که ‌باعث ‌هضم لاکتوز می‌شود، قندی که ‌در شیر وجود دارد، کم و کمتر می‌شود. به ‌همین ‌دلیل است ‌که ‌بسیاری از افراد بزرگسال ‌و مسن ‌برای ‌هضم شیر مشکل دارند. در نتیجه مصرف ‌این محصول (شیر) برای بزرگسالان همراه برخی ‌مشکلات نظیر دردهای شکمی، گاز، نفخ و ‌حتی اسهال ‌خواهد بود.

بنابراین ‌توصیه می ‌شود که این افراد به ‌مصرف ماست روی آورند. در واقع، مصرف لبنیات باعث ‌بروز این مشکلات نمی‌شود. این پدیده ‌به حضور باکتری‌هایی ‌نسبت ‌داده می‌شود که ‌به محض ‌ورود @به ‌روده توسط ‌بخشی ‌از لاکتوز در فرآیند تخمیر روده‌ای مصرف می‌شوند. از سوی دیگر، ساختار ماست سرعت هضم ‌و گوارش را افزایش ‌می‌دهد و به آنزیم‌ها، برای انجام مأموریت گوارش زمان بیشتری می‌دهد. ماست خواص ‌غذایی بی ‌شمار دیگری هم دارد. سرشار از پروتئین است، ماست دارای کلسیم، فسفر و ریبوفلاوین  است.

تاثیر رژیم غذایی ‌مدیترانه ای ‌در حفظ عملکرد کلیه

مطالعه ‌جدید نشان می ‌دهد پیروی ‌از رژیم غذایی ‌سبک مدیترانه ای از عملکرد کلیه ها بعد از پیوند کلیه حفاظت می ‌کند. پیوند کلیه روشی برای ‌حفظ جان ‌بیمار است، اما به ‌گفته محققان، معمولا در مدت ۱۰ سال بعد از پیوند، در بیش ‌از یک سوم دریافت کنندگان پیوند ‌عملکرد کلیه از کار می‌افتد. محققان دانشگاه ‌گرونیگن هلند در این مطالعه ‌به ‌بررسی ‌رژیم غذایی ‌مدیترانه ای بر عملکرد کلیه افراد دریافت کننده کلیه پرداختند. رژیم غذایی ‌مدیترانه ای سرشار از ماهی، میوه، ‌سبزیجات، ‌حبوبات، ‌مغزیجات آجیلی ‌و روغن زیتون ‌و مصرف بسیار کم لبنیات ‌و گوشت است.

«آنتونیو گومز نتو»، سرپرست ‌تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «شواهد قبلی تأثیر فواید رژیم غذایی مدیترانه ای را بر سلامت قلب ‌و عروق و کلیه‌ها نشان داده بود. در این مطالعه، ما مشاهده کردیم دریافت کنندگان پیوند کلیه که بیشترین پیروی را از رژیم غذایی مدیترانه ای داشتند کمتر با از بین رفتن عملکرد کلیه پیوندی مواجه ‌بودند.»

بهترین ‌میوه ‌برای ‌تصفیه ‌خون

خیار خواص ‌شگفت ‌انگیزی دارد ‌و مصرف روزانه آن ‌برای بدن بسیار موثر است. خواصی ‌از جمله؛ نرم کنندگی ‌و ملین، مسهل، دافع کرم کدو، ضد ‌تشویش و دلهره، ضد بی ‌خوابی، ضد ناراحتی‌های ‌عصبی، مسکن حرارت ‌و تشنگی است. تخم خیار خواب آور، آرام بخش، زرداب آور، مدر بول، ضد کرم ملایم، تصفیه کننده خون، حل ‌کننده اسید اوریک ‌و جلا دهنده است. خیار برای ناراحتی‌های مختلف ‌و دفع سموم و ‌چربی‌های مضر، درمان ‌دردهای کلیه، نقرس، باد مفاصل، رماتیسم، رفع چاقی ‌و فشار خون، تب‌های ‌عفونی ‌و شدید، التهاب‌های درونی، سنگ‌های کلیه و مثانه، ‌تب‌های صفراوی، یرقان زرد، رفع التهاب جگر و معده ‌به کار می‌رود. همچنین ‌خیار برای بیماران مبتلا به دیابت، یرقان ‌مفید است ‌و موجب ‌تقویت کبد، رفع تشنگی می‌شود. خیار را می‌توان ‌در موارد سوزش ادرار به کار برد.

خیار دارای مواد ازته ‌و هیدروکربنه، مواد گوگردی و کمی ‌چربی، منگنز، کربنات کلسیم و سلولز است. در روغن دانه ‌خیار که رنگ ‌آن زرد روشن ب‌ا طعمی شبیه به طعم روغن ‌زیتون دارد، اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید استئاریک، اسید پالمیتیک و اسیدهای ‌اشباع نشده مانند اسید اولئیک ‌و اسید لینولئیک وجود دارد. خیار را می‌توان ‌در موارد سوزش ادرار به کار برد. می‌توان خیار را لایه لایه کرد و روی پوست قرار داد. این کار برای پوست‌های خشک، ملتهب و داغ، مبتلا به اگزما به خصوص ‌در افراد گرم مزاج ‌توصیه می‌شود. خوردن خیار با پوست، به خصوص اگر تر و تازه نباشد، دیر هضم بوده و باد معده و قولنج ایجاد می‌کند، برای معده‌های ضعیف و سوءهاضمه ضرر می‌شود. برای ‌دفع ضررهای آن باید با عسل، مویز یا رازیانه مصرف شود. همچنین کسانی ‌که طبع صفراوی و دموی دارند نباید از این میوه استفاده کنند.

برای ‌هضم بهتر خیار باید آن را با روغن زیتون، سرکه، آبلیمو و نمک به صورت سالاد در آورده و مصرف کنید. اگر مزه تلخ ته خیار را دوست ندارید آن را با نمک ‌یا ‌خرما میل کنید ‌تا طبع سرد خیار با مزاج گرم نمک و خرما خنثی شود. در این صورت هضم آن نیز آسان می‌شود و سریع‌تر معده را ترک می‌کند. عسل و ادویه‌هایی ‌چون سیاه‌دانه، زنیان یا نعنا ‌از جمله ‌مصلحاتی ‌هستند که مصرف ‌آن همراه با خیار مفید است. خیار ‌حاوی آنزیمی به نام ارپسین است که ‌در هضم پروتئین کمک می‌کند. مخلوطی ‌از آب خیار، هویج، کاهو و اسفناج در رشد مو مؤثر است.

بیماری روماتیسم به علت اسید اوریک اضافه در بدن به وجود می‌آید، افراد می‌توانند با مصرف مخلوطی ‌از آب خیار و هویج این نوع عارضه را درمان کنند. خیار برای ‌مقابله با بیماری‌های دندان ‌و لثه نیز مؤثر است. این میوه خاصیت درمانی برای بیماری‌های کلیوی، مثانه، کبد و لوزالمعده دارد. ماده معدنی موجود ‌در آن مانع ایجاد شکاف ‌در ناخن‌های دست و پا می‌شود. ویتامین K موجود در آن، مانع رشد سلول‌های سرطانی و تومور می‌شود. پوست خیار منبع خوب سیلیکا است که برای حفظ سلامتی بافت پیوندی مؤثر است.

درمان آرتروز و کم خونی با قلم گاو

یک ‌متخصص ‌تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه قلم گاو حاوی املاح فراوانی است ‌و به درمان آرتروز و کم خونی ‌کمک می‌کند، اظهار کرد: قلم گاو ‌حاوی ‌املاح فراوانی ‌شامل آهن، کلسیم، منیزیم و فسفر است؛ که ‌مصرف آن می‌تواند برای بدن انسان بسیار مفید باشد.

محمدتقی ‌انوشه، افزود: افرادی ‌که دچار کم خونی ‌هستند می‌توانند از قلم گاو این ماده غذایی ‌مملو از آهن ‌برای درمان ‌کم خونی ‌خود استفاده کنند، همچنین ‌قلم گاو دارای پروتئین‌هاییی مانند ژلاتین است که در دردهای مفصلی مانند آرتروز باعث بهبود درد و سفتی مفاصل می شود.

وی ادامه داد: ویتامین‌ها ‌و مواد معدنی موجود در این ماده غذایی می‌تواند به تولید، بهبود کیفیت و جریان خون کمک کند ‌و در نهایت عملکرد مغز را بهبود بخشد.

این متخصص ‌تغذیه و رژیم درمانی، تاکید کرد: یکی دیگر ازمواد مفیدی در قلم گاو کلاژن است که در جوان سازی ‌و ترمیم پوست، مو و ناخن مفید است؛ بنابراین افرادی که پوستشان دچار چروک، ترک یا افتادگی است می‌تواند با مصرف این ماده غذایی ‌به ترمیم و بازسازی پوست کمک کنند و با این عصاره شگفت ‌انگیز پوستی سالم و زیبا داشته باشند، از طرفی قلم گام دارای کالری کمی است و می‌تواند برای افرادی که رژیم‌های ‌غذایی دارند ماده غذایی ‌مناسبی ‌به حساب آید.

انوشه ‌تصریح کرد: افراد می‌توانند برای کاهش وزن ‌خود از عصاره قلم گاو استفاده کنند زیرا این ماده غذایی ‌کالری پایینی دارد و می‌تواند اثر فوق العاده ایی ‌در کاهش وزن افراد داشته باشد.

وی ‌خاطرنشان کرد: افراد در فصول سرد سال از قلم گام بیشتر استفاده کنند زیرا این ماده غذایی می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی ‌و جلوگیری از سرماخوردگی ‌افراد شود.

فواید نوشیدن روزانه آب گرم

اکثر متخصصان علوم تغذیه و رژیم درمانی توصیه می کنند نوشیدن آب نیم ساعت پیش از غذا کمک زیادی به کاهش اشتها و ‌جلوگیری از پرخوری خواهد کرد. همچنین ‌به ‌عقیده بسیاری از متخصصان پزشکی نوشیدن آب گرم با معده خالی ‌هنگام صبح کمک زیادی در به ریکاوری کردن بدن و خروج سموم و آلودگی از سیستم گوارش خواهد کرد. مصرف آب گرم به علت ایجاد تناسب اندام، خروج سموم از بدن، ترمیم سلول های پوستی، بالا بردن سیستم گردش ‌خون و جلوگیری از پیری زودرس ‌حتما باید در اولویت کارهای روزمره افراد قرار گیرد. اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، بهتر است روزانه نوشیدن سه الی پنج لیوان آب گرم را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

بسیاری ‌از افراد در دوران قاعدگی برای کاهش دردهای ناشی از آن از کیسه ‌آب گرم استفاده می‌کنند؛ اما جالب است ‌بدانید که در این دوران نوشیدن ‌آب گرم به ‌عنوان ‌یک ‌روش درمانی موثر برای جلوگیری ‌از گرفتگی عضلات، کنترل جریان مویرگ ها ‌و تسکین ماهیچه های شکمی امری موثر و لازم است. امروزه اکثر بانوان ایرانی مخارج زیادی ‌را در جهت کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل انجام می دهند، اما بهتر است بدانید که ‌نوشیدن یک لیوان آب گرم پس از بیدار شدن از خواب به همراه ترکیباتی مانند: عسل، دارچین ‌و لیمو می تواند باعث افزایش متابولیک در بدن و سوزاندن ‌چربی‌های اضافی شود.

اگر دچار مشکلات گوارشی هستید بهتر است برای آسان کردن هضم غذا از نوشیدن آب گرم کمک بگیرید؛ چرا که ‌نوشیدن آب گرم در طول روز به خصوص ‌هنگام غذا می تواند باعث ‌افزایش فعالیت موثر و مفید اندام های گوارشی مانند روده و معده شود و به دفع ضایعات بدن ‌کمک کند. افرادی که از خود واکنش‌های پرخاشگری نشان می ‌دهند ‌و در طول روز به سرعت عصبانی می ‌شوند بهتر است برای درمان ‌و تسکین اعصاب خود نوشیدن آب گرم را جدی بگیرند. همچنین نوشیدن ‌آب گرم برای ‌کاهش درد مفاصل ‌تاثیر فوق ‌العاده ای دارد.

نوشیدن ‌آب گرم پیش از خواب ‌شبانه به انقباض روده ها و دفع سموم در سیستم گوارشی ‌کمک می‌کند ‌و یبوست را از بین می‌برد. همان طور که گرفتن دوش آب گرم تاثیر زیادی در جریان ‌سیستم گردش خون دارد، نوشیدن یک لیوان آب گرم قبل از خواب شبانه هم می تواند باعث ‌جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی ‌عروقی، کاهش فشار خون ‌و استراحت ذهن در هنگام خواب شود.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که مشغله های فکری و کاری شما را به استرس زیاد ‌و جبران ناپذیر مبتلا می کند باید بدانید که نوشیدن آب گرم در طول روز می ‌تواند میزان استرس و اضطراب را در بدن شما مدیریت و کنترل کند. بسیاری از افراد برای درمان کم خوابی یا بی خوابی به مصرف بی رویه و خودسرانه قرص های خواب‌آور روی می آورند که نتیجه‌ای جزء بروز بیماری های گوناگون و تضعیف سیستم ایمنی بدن گریبان‌گیرشان نخواهد بود. اما پیشنهاد ما به شما برای تنظیم ساعت خواب انجام یک روش ساده و کم هزینه مانند نوشیدن آب گرم در ساعت‌های پایاتی شب و قبل از زمان خواب است.

بهتر است ‌به ‌علت آسیب نرساندن به استخوان ها، مفاصل و تعادل درست مایعات ‌در بدن نوشیدن آب ‌در حالت نشسته انجام شود، نوشیدن جرعه جرعه ‌و آرام آب می ‌تواند باعث کاهش وزن و سوزاندن چربی های اضافی شود، حتما به یاد داشته باشید که در زمان تشنگی ‌به نوشیدن آب اقدام کنید و نوشیدن آب سرد را به علت آسیب ‌به سیستم گوارشی ‌و مری کنار بگذارید، آب گرم را با ترکیباتی مانند لیمو، دانه رازیانه، نعناع، گلبرگ های گل رز و تخم کتان ‌در ظروف مسی ‌یا نقره میل کنید، بیش از حد آب ننوشید ‌و ‌در پایان به یاد داشته باشید که نوشیدن آب گرم هنگام مصرف غذا باعث عملکرد بهتر سیستم های گوارشی ‌و کاهش خطر انحطاط غذا در شما می ‌شود.

کد خبر 404701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.