گردشگری کودک گسترش می‌یابد

گردشگری از جمله حوزه‌های تحت حمایت برنامه زیست بوم توسعه صنایع خلاق و فرهنگی محسوب می‌شود که در عصر حاضر به صورت تخصصی و در زیر شاخه‌های مختلف، روی آن مطالعات تکمیلی صورت گرفته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گردشگری کودک نیز از جمله حوزه‌های اقتصادی جذاب و دارای پتانسیل بالای فرهنگی است. در بعضی کشورهای توسعه یافته، گردشگری آموزش محور با رویکرد کودکان به سرعت در حال گسترش است. رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی، نظم پذیری، کنترل ترس، تقویت مهارت‌های ارتباطی، آسان کردن پذیرش نظر مخالف، آداب ومعاشرت، قانون پذیری و مسئولیت پذیری کودکان از جمله اهدافی است که می‌تواند در بستر گردشگری کودک محقق شود.

در این نوع گردشگری، کودکان و والدین آن‌ها با  چالش کمتری در فرایند یادگیری مواجه می‌شوند؛ به عنوان مثال در جریان سف، یک تجربه جدید می‌تواند نه تنها باعث رشد تربیتی کودک شود، بلکه فرایند آموزش را برای او به یک تجربه فرح‌بخش تبدیل کند. طبیعت خلاق، آشپزی در طبیعت، نقاشی در طبیعت، تور بازی مطابق با آموزش، کمپ شبانه رصد ماه و ستارگان،  بازدید اماکن تاریخی و ... می‌تواند موضوع گردشگری کودک باشد.

محمد آخوندی، مدیر عامل شرکت گردشگری کودک سیستان و بلوچستان  در این‌باره گفت: گردشگری کودک از جمله حوزه‌هایی است که می‌تواند بستر ساز ایجاد اشتغال و توسعه فرهنگی در استان سیستان و بلوچستان شود. به گفته مدیر عامل این شرکت خلاق، تورهای تخصصی کودکان در قالب شرکت‌های خلاق رو به گسترش است و گفتمان مبتنی بر صنایع خلاق کمک فراوانی به توسعه این نوع خاص از صنعت گردشگری کرده است.

با فراگیر شدن مفهومی به نام آموزش همسالان در کشور، گردشگری کودک به عنوان یک ابزار آموزشی، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. در تهران و بعضی نقاط کشور، موسسات کوچکی شکل گرفته‌اند که به صورت تخصصی اقدام به عقد قرارداد با مهدهای کودک و مدارس کرده و تورهای یک یا دورزه گردشگری کودک برگزار می‌کنند.

برخلاف تورهای برگزار شده برای بزرگسالان، تور ویژه کودکان به چند تسهیل‌گر آموزش دیده نیاز دارد تا مراقب کودکان باشند؛ هزینه‌های مربوط به بیمه، لوازم پزشکی و اقامتی ضروری نیز بر قیمت این گونه تورها افزوده است.

کد خبر 404696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.