به یاد فرزند اصفهان

امروز ۱۸۵ سال از مرگ مردی می گذرد که او را فرزند اصفهان می دانند. او از عکاسان پیشگام نیمهٔ دوم قرن نوزدهم میلادی بود و در دوران حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار به ایران آمد و حدود ۲۰ سال در اصفهان بود و عکس‌های ارزشمندی از این شهر و اطراف آن تهیه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،ارنست هولستر در ۷ ژانویه ۱۸۳۵ در روستای کلاینشمالکالدن از توابع شهر تورینگن آلمان زاده شد. او که در سال ۱۸۶۲ به استخدام دولت انگلیس درآمد، مأمور شد به اصفهان برود و مدیریت تلگرافخانهٔ این شهر را برعهده بگیرد. پس از پایان مأموریتش، در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار به اصفهان بازگشت و حدود بیست سال در این شهر زندگی کرد.

وی در سال ۱۸۷۰ با مریم حق‌نظر از ارمنیان اصفهان ازدواج کرد و در سال‌های بعد به کار عکاسی در این شهر پرداخت و آثار ارزشمندی را از خود به جای گذاشت.

وی یادداشت‌هایی نیز از ایران آن دوران بر جای گذاشته‌است. بسیاری از آنچه ذکر کرده‌است آداب و رسومی‌اند که امروزه میان ایرانیان نامتداول است. او خود در مقدمه علت نوشتن این یادداشت‌ها را چنین توصیف می‌کند. 

«ایران و اصفهان در آستانه یک تحول فرهنگی قرار گرفته‌اند و از چند سال پیش به این طرف بسیاری از عوامل بیگانه که اغلب سبک اروپایی دارند در این کشور نفوذ می‌کنند. عمارت‌های کهن، عادات و آداب و رسوم تدریجاً از بین می‌روند من در طی دوران اقامتم فرصت یافتم از منظره‌ها و ساختمان‌ها و میدان‌های جالب عکس‌برداری کنم و خوشحالم که این عکس‌ها یادگاری از بسیاری از عمارت‌های کهن است که بعدها خراب شدند و از بین رفتند.»

ارنست هولستر سرانجام در ۳ ژوئیه ۱۹۱۱ در جلفای اصفهان درگذشت و در گورستان ارامنه اصفهان دفن شد همچنین فیلم خانواده ارنست به کارگردانی و نویسندگی محسن دامادی مرتبط با اوست.

کد خبر 404694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.