چگونه دانش‌بنیان شویم؟

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در سومین نشست شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان، در جلسه پرسش و پاسخ به ارائه روند ثبت‌نام و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در برگزاری سومین نشست شرکت‌های دانش‌بنیان که طی ۶ ساعت و با حضور دکتر صاحبکار، رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان برگزار شد، به مسأله چگونگی ثبت‌نام و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته شد؛ این جلسه با حضور عده کثیری از مدیران شرکت‌های فن‌آوری کشور در استان اصفهان برگزار شد. اعظم دانش، مدیرعامل شرکت سنجش و دانش آیریک و کارگزار معاونت علم و فن‌آوری ریاست جمهوری در ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان و توامندسازی شرکت‌های ایرانی، هدف از برگزاری این جلسه را بررسی نحوه ثبت‌نام و ازریابی شرکت‌های دانش‌بنیان و ملاک‌های لازم برای برای به ثبت‌رسیدن یک شرکت اعلام کرد.

در این جلسه به سؤالات متعدد بسیاری از مدیران و شرکت‌کنندگان این نشست، پاسخ‌های جامع و کامل داده شد و به مشکلات هر یک از آن‌ها رسیدگی شد. برای مثال در این نشست برای بعضی از شرکت‌های ثبت شده در سال‌های ۹۴-۹۵ که مورد تأیید قرار گرفته بودند، اما در سال جاری دانش‌بنیان‌بودن آن‌ها ملغی اعلام شده بود، توضیح داده شد که بنابر آئین‌نامه‌های جدید و تغییر معیارها، خط‌کش‌ها و خط‌مشی‌ها نیاز است که این شرکت‌ها مجددا مورد بررسی معاونت علمی قرار گیرند و در سطوح تفصیلی و هم‌ترازی تعیین سطح شوند.

در این راستا، شرکت‌های درخواست‌دهنده می‌توانند با مراجعه به فهرست معیارهای تفصیلی معاونت علمی از وجود و یا حذف نام کالای خود از لیست مربوطه اطمینان حاصل کنند. دانش همچنین درباره مزایای درنظرگرفته‌شده برای این شرکت‌ها اعلام کرد که بعضی از این مزایا به خود شرکت و بعضی به کالاهای تایید شده تعلق خواهد گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان از امتیاز دریافت وام، تسهیلات خدمت سربازی، استفاده از خدمات مشاوره‌ای، شرکت در دوره‌های آموزشی و ... برای مدیران و توانایی لیزینگ‌کردن دانش‌بنیان یا دریافت وام محصول برای شرکت نام برد.

به گفته وی برای اخذ مجوز دانش‌بنیان لازم است که شرکت‌ها از قبل به ثبت رسیده، شناسه ملی دریافت کرده و حداقل دارای یک محصول بوده که به نمونه آزمایشگاهی رسیده باشد؛ این محصول باید قابلیت داوری شدن در محیط آزمایشگاهی و اندازه‌گیری‌شدن با شاخص‌های تعیین‌شده را داشته باشد. در این میان بعضی از شرکت‌های درخواست‌دهنده، شرکت‌هایی بزرگ با محصولات شناخته‌شده‌ای به حساب می‌آیند که در حال فروش تولیدات خود هستند. حال آنکه معیار اصلی دانش‌بنیان برای ثبت شرکت‌ها، یا محصولی است که در حد نمونه بوده و به مرحله فروش نرسیده باشد و یا محصولاتی با تولید و فروش انبوه است که دارای فن‌آوری بسیار بالا و پیچیده‌ای باشد، در حدی که قابلیت کپی‌شدن را نداشته باشد.

به عبارت دیگر لازم است این محصول دارای پیچیدگی‌های فن‌آورانه‌ای باشد که ساختن نمونه آن نیازمند انجام عملیات علمی متخصصانه باشد. در صورت حصول اطمینان از داشتن چنین ویژگی‌هایی، مسئول مربوطه می‌تواند با مراجعه به سایت "daneshbonyan.ir"، اقدام به ثبت‌نام با شناسه ملی شرکت خود کند. در این صورت با تخصیص نام کاربری و تشکیل یک کارتابل برای آن، شرکت و اطلاعات محصول به ثبت می‌رسد و برای ارزیابی به معاونت علم و فن‌آوری ریاست جمهوری ارجاع داده می‌شود.

پس از آن با تکمیل یک پرسش‌نامه و یا پاسخ‌دادن تلفنی به بعضی سؤالات، مراحل کار ادامه می‌یابد؛ با توجه به پاسخ‌های داده شده در این بخش شرکت رد و یا تأیید می‌شود و درصورت نیاز به بازدید حضوری، این مسئولیت به کارگزاران استانی واگذار و در صورت تأیید آن‌ها گزارش فنی آن ارسال می‌شود. شرکت‌ها می‌توانند در صورت تمایل برای آگاهی یافتن از ویژگی‌های شرکت دانش‌بنیان، پیش از درخواست به بخش فهرست کالاهای دانش‌بنیان در همین سایت مراجعه و از وجود داشتن یا نداشتن نام محصول خود در این فهرست اطمینان حاصل کنند.

کد خبر 404625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.