وداع آخر با فرمانده

انعکاس اخبار مراسم تشییع سردار سلیمانی در رسانه های جهان و شروع پنجمین گام کاهش تعهدات برجامی ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۱۷ دی ماه _ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «جهان حیرت کرد» به بررسی انعکاس اخبار مراسم تشییع شهید سردار سلیمانی در رسانه های جهان پرداخت و نوشت: شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی دیگر یک فرد نیست، او یک ملت است. او اکنون مثل خون، نه‌تنها در رگ‌های ایرانیان که در منطقه جریان دارد و زود خواهد بود که طومار قاتلان او را درهم بپیچد. قدر و ارزش سردار شهید وطن را مردم منطقه خوب می‌دانند و این است که در روزهای گذشته، از عراق گرفته تا اهواز و مشهد و تهران، جمع مردم مشایعت‌کننده، جهان را به حیرت و شگفتی واداشته است. مشایعتی که ناظران جهانی را به یاد تشییع پیکر امام راحل(ره) انداخته و برخی دیگر حضور میلیونی مردم را با جمع عاشوراییان مقایسه کرده‌اند. وقتی رهبر انقلاب با حس و حالی کمتر دیده شده، بر پیکر شهید نماز خواند، وقتی مسئولان کشوری و لشکری، شانه به شانه هم به رهبر انقلاب اقتدا کردند، به آسانی می‌توان به اهمیت جریان مقاومت و شهادت پی برد و در این مجال چه جای این گروه و آن گروه؟ چه محلی برای این جناح و آن جناح؟ سردار شهید، بسی فراتر از جریان‌های سیاسی بود. او سرباز وطن بود و در راه امنیت مرزهای کشور و مقابله با داعش مثل نسیم در کشورهای منطقه می‌وزید. سردار شهید سلیمانی فراتر از دسته و گروه و جناح بود و از این رو هیچ جریانی را یارای آن نخواهد بود که آن وجود عزیز را مصادره کند. این نکته به روشنی با حضور اقیانوس انسانی دیده می‌شد. مردمی که به ندای دل آمده بودند و با چشم‌های اشکبار سرباز وطن را مشایعت کردند. به راستی چه کسی می‌تواند سیل خروشان مردم را به میدان بیاورد، جز مام وطن؟ سرزمینی برآمده از قرن‌ها، با تاریخی لبریز از جانفشانی‌ها، به آسانی از خون فرزند شهید خود نخواهد گذشت و چه زود آثار بابرکت خون شهیدان مقاومت، منطقه را از وجود بیگانگان پاک خواهد کرد. کوتاه سخن اینکه سیل خروشان مردم جهان را به شگفتی واداشت. سیلی که از اهواز آغاز شد، در مشهدالرضا جریان یافت، در تهران خروشید و در ادامه به قم و در نهایت به کرمان خواهد رسید. اگر چه پیکر سردار در چند شهر تشییع شد اما درست آن است که گفته شد، تمام ایران در مراسم تشییع تاریخی سردار سلیمانی شرکت کردند. ‌سی‌ان‌ان آورده است که مردم ایران اولین گام بلند را برای پاسخ محکم به ترامپ برداشتند. از نظر این رسانه حضور میلیونی و پرشور مردم، خارج از تصور و پیش‌بینی‌های ترامپ بوده و انتظار آن را نداشته است. این اتفاق با واکنش مجلس عراق در تصویب خروج آمریکایی‌ها از عراق همزمان شده است. در همین راستا نشریه «یو. اس.‌ای تودی» در یادداشتی به قلم «بنجامین فریدمن» مدیر سیاستگذاری مؤسسه اولویت‌های دفاعی آمریکا نوشت، با توجه به تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا، وقت آن فرارسیده که نیروهای آمریکایی عراق را ترک کنند، چراکه اکنون روشن شده است که مردم عراق آمریکا را نمی‌خواهند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر « هسته‌ای بدون توقف» به بررسی شروع پنجمین گام کاهش تعهدات برجامی ایران  پرداخت و نوشت: روز پنجشنبه‌ پنجمین و آخرین گام هسته‌ای ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی برداشته شد. گامی که به واسطه شهادت سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و بنا بر تصمیم شورای عالی امنیت ملی چند روز جلوتر از موعد مقرر آن اعلام شد.

در همین رابطه و طبق اعلام دولت، ایران در گام پنجم هسته‌ای خود تمامی محدودیت‌های پذیرفته شده در چارچوب توافق هسته‌ای را کنار خواهد گذاشت. طبق این بیانیه، برنامه هسته‌ای ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده‌ و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و از این پس صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

این اقدام که بنا بر تصریح ایران بر پایه بندهای ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای صورت گرفته، خاطر نشان می‌سازد که در گام پنجم، همچنان همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داشت و درصورت رفع‌ تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، قابلیت بازگشت‌پذیری به تمامی تعهدات توافق هسته‌ای وجود دارد. در این راستا، بلافاصله کشورهای اروپایی و مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

طبق بیانیه سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه، آنها بار دیگر مدعی شدند که لازم است ایران از انجام اقدامات خشونت‌آمیز پرهیز کرده و به طور کامل به مفاد برجام بازگردد. سران این سه کشور همچنین با ابراز نگرانی از پیامدهای ترور سردار سلیمانی به وسیله نیروهای آمریکایی، بر اهمیت کاهش تنش‌ها در عراق و ایران تاکید و اعلام کردند: ما آماده ادامه مذاکرات با همه طرف‌ها به منظور مشارکت در کاستن از تنش‌ها و برقراری مجدد ثبات در منطقه هستیم.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنایت جنگی به رسم داعش و طالبان» نوشت: «واشنگتن این حق را دارد تا به اماکن و میراث فرهنگی ایران حمله کند.» این صحبت‌های ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیروی هوایی است، کمتر از یک روز پس از تهدید ۵۲ نقطه فرهنگی ایران. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در توییتی نوشت: «اگر ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکایی حمله کند، ۵۲ سایت ایران، با ارزش بالا و با اهمیت برای فرهنگ ایران - به نمایندگی از ۵۲ گروگان آمریکایی که سال‌ها پیش توسط ایران گروگان گرفته شدند- هدف قرار می‌گیرند.» این توییت ترامپ واکنش‌های متعددی را در پی داشت، اما این واکنش‌ها او را از تهدید دوباره ‌اماکن فرهنگی ایران وا نداشت و حتی این اقدام را «حق» آمریکا خواند، حقی که آشکارا با قوانین بین‌المللی در تعارض است. تهدید به تخریب میراث فرهنگی یک کشور تاکنون با چنین صراحتی ادا نشده و حتی به عنوان «حق» نیز خوانده نشده است. پیش از این اگر داعش و طالبان با تیغ و تیشه به جان میراث هزارساله می‌افتادند، مثل آنچه بر «پالمیرا» گذشت، در زبان رواداری می‌کردند و با زبان سخن از تخریب فرهنگ و میراث‌فرهنگی نمی‌گفتند، اما اقدام اخیر رییس‌جمهور آمریکا حتی از طالبان و داعش هم پیشی گرفته است. در میان واکنش‌های مختلفی که به تهدیدهای غیرقانونی ترامپ منتشر شده است، «کمپین سه میلیون امضا» تلاش دارد تا مردم جهان را به نقض «کنوانسیون ۱۹۴۹» و «قطعنامه ۲۳۴۷» توسط آمریکا آگاه کند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اونس بر فراز قله ۸۰ ماهه » نوشت: طلای جهانی به رکورد شش سال و ۹ ماهه خود نزدیک شد. همان‌طور که تنش‌های خاورمیانه در عراق بازارهای جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار دادند، دیروز نیز همین وضعیت در بازارها حکمفرما بود. ریسک گریزی سرمایه گذاران منجر به پناه آنها به ذخایر امنی مانند طلا شد. از همین رو اونس فلز گرانبها به سقف ۱۵۸۳ دلاری نیز دست یافت. هر چند این قیمت پابرجا نماند و با توجه به نوسانات طلا بالا و پایین رفت. طلا در روز دوشنبه تا قیمت ۱۵۶۷ دلاری پایین رفت اما نهایتا کار خود را در قیمت ۱۵۷۵ دلار به پایان رساند.

طلای جهانی در روز دوشنبه بیش از ۴/ ۰ درصد رشد کرد و هفتمین روز صعودی پیاپی خود را تجربه کرد. با احتساب معاملات روز یکشنبه به وقت آمریکا که در بازارهای شرق دور به دوشنبه کشیده شده‌اند، اونس فلز زرد تا روز دوشنبه بازدهی هفتگی ۵۵/ ۱ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد و پنجمین هفته متوالی رشد را در پرونده خود قرار داد. فلز گرانبها در ماه ابتدایی سال جاری که تنها ۶ روز از آن گذشته بالغ‌بر ۷/ ۳ درصد رشد کرده که از بازدهی ۴۷/ ۳ درصدی ماه دسامبر نیز فراتر رفته است.

طلا در حالی سال جدید را با افزایش قیمت آغاز کرده است که برخی تحلیلگران بر این باور بودند که با توجه به عملکرد اقتصادی بسیار خوب این فلز در سال ۲۰۱۹ - که بهترین عملکرد آن از سال ۲۰۱۰ بود- حداقل روند این حرکت افزایشی کند خواهد شد. اما آنچه که به واقع اتفاق افتاد، جایگزینی عامل اصلی محرک قیمت طلا در سال جدید میلادی بود. در حالی که در سال ۲۰۱۹ میلادی مهم‌ترین عامل کلان بازارهای جهانی را می‌توان جنگ تجاری بین آمریکا و چین دانست، اما اکنون در ماه ژانویه تحولات عراق به مهم‌ترین عامل محرک بازارهای جهانی تبدیل شده است.

کد خبر 404620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.