شرایط بورس این روزها منفی خواهد بود

یک کارشناس بورس گفت: شرایط بازار سرمایه و بورس در این روزها قطعا منفی خواهد بود اما نه به اندازه روز شنبه بلکه در دامنه چهار تا پنج هزار واحد، این مسئله نیز به دلیل رفتار هیجانی عموم فعالان این بازار است.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تاکنون دو اتفاق در منطقه رخ داده است؛ یکی اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و تشدید تنش در منطقه و دیگری اجرای گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای است که شرایط را از نظر ثبات تغییر داده و احتمال افزایش شدید تنش‌ها نیز بی ثباتی را رقم می‌زند که دارای دو  وجهه است.

وی افزود: یک وجهه این است که عده‌ای با هشتگ انتقام سخت به دنبال انجام هرچه سریع‌تر یک اقدام نظامی هستند و دیدگاه دیگری نیز در جامعه و  میان مسئولان مبنی بر خارج شدن نیروهای آمریکا از منطقه وجود دارد، در واقع یعنی همان اقدامی که مجلس عراق برای خروج نیروهای خارجی از عراق انجام داد.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان هدف خاطرنشان کرد: حال با توجه به اینکه در بازار سرمایه ایران، مردم از طریق کارگزاری‌ها و به صورت مستقیم وارد بازار شده‌اند و هیجانات نیز به صورت پی در پی به بازار وارد می‌شود اگر پیش بینی شود که انتقام سختی که مورد نظر دولت عراق و جمهوری اسلامی ایران است همان خروج آمریکایی‌ها از عراق و پس از آن منطقه است، این پیش‌بینی بازار منطقه را به ثبات می‌رساند.

حقانی نسب اضافه کرد: اما اگر از این عبارت این گونه برداشت شود که شرایط به سمت بروز جنگ حرکت می‌کند و انتقام سخت به معنی حمله به پایگاه آمریکایی‌ها و پاسخ‌ آن‌ها و چنین درگیری‌هایی باشد بازار شرایط مناسبی به خود نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: با این وجود با توجه به سخنان مسئولان از جمله فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرایطی ایجاد خواهد شد که شدت تنش‌ها و احتمال وقوع جنگ کاهش پیدا کند. برآورد ما این است که اگر کلید واژه انتقام سخت به این سمت هدایت شود، عملاامکان دارد بازار شرایط مطلوب‌تری به خود بگیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان هدف اظهار کرد: البته شرایط بازار قطعا منفی خواهد بود اما نه به اندازه‌ روز شنبه بلکه در دامنه چهار تا پنج هزار واحدی یعنی حدود یک تا دو درصد کاهش را تجربه خواهد کرد. این مسئله نیز به دلیل رفتار هیجانی عموم فعالان این بازار است که به صورت مستقیم از طریق معاملات بر خط و یا از طریق کارگزاری‌ها اقدام به معامله می‌کنند.

حقانی نسب خاطرنشان کرد: ساختار اقتصادی بازار سرمایه ایران به دلیل اینکه یک نهاد اصلی، تجهیز و تخصیص بهینه این منابع را نداشته و شرکت‌های سبدگردان نیز برای مدیریت غیرمستقیم پول‌های مردم هنوز به صورت کامل در بازار جا نیفتاده است اینگونه رفتارهای هیجانی در بازار بروز یافته که عملا شرایط را بغرنج تر می‌کند.

کد خبر 404577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.