۳ پیشنهاد برای رفع دغدغه‌های مالی مدیران شهری

تامین مالی پروژه های شهری و توسعه آن همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران شهری بوده است به همین منظور در این بسته خبری به بیان سه راهکار از دید کارشناسان برای رفع دغدغه‌های مالی مدیران شهری پرداخته می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تامین منابع مالی همواره یکی از چالش‌های شهرداری‌ها بوده است به گونه‌ای که ایجاد یک منبع درآمد پایدار و مناسب را در اولویت کارهای خود قرار می‌دادند. این مسئله به ویژه در شرایط حاضر کشور که رکودی نسبی در آن حاکم بوده و با کاهش ارزش ریال نسبت به دو سال گذشته و همچنین افزایش قیمت‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در همین خصوص دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران گفت: اوراق منفعت جزو ابزارهای بسیار مناسب برای تامین مالی شهری است که امکانات خوبی را برای شهرداری‌ها فراهم می آورد.

پیمان مولوی با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خود نوشت: "اوراق منفعت جزو ابزارهای بسیار مناسب برای تامین مالی شهری است که امکانات خوبی را برای شهرداری ها قرار می دهد!"

تبلیغات، گنجی که از نظر مدیران شهری پنهان مانده است

همچنین در این ارتباط یک کارشناس مدیریت شهری گفت: تبلیغات محیطی در شهر یکی از ظرفیت‌هایی است که نادیده گرفته شده اما زمینه ساز درآمد پایدار برای مدیریت شهری است، به طوری که توسعه فعالیت شهرداری‌ها در این حوزه به حرکت در مسیر توسعه پایدار شهری نیز کمک می کند.

سروش مهرابی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ظرفیت‌های حوزه اطلاع رسانی شهرداری‌های کشور، اظهار کرد: ظرفیت و پتانسیل تبلیغات و اطلاع‌رسانی که شهرداری های ایران در اختیار دارند، گنجی است که از نظرها پنهان مانده و بسیاری از فعالان اقتصادی و مدیران شهری به آن بی توجهی میکنند، در حقیقت به نوعی پشت پا به توسعه اقتصاد و درآمد پایدار شهری می زنند.

وی افزود: بی توجهی مدیران شهری به استفاده از ابزارهای تبلیغات محیطی برای توسعه اقتصاد شهری و ایجاد درآمدهای پایدار در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از شهرداری‌های اروپایی و اغلب شهرداری‌های منطقه جنوب شرقی آسیا از این طریق به توسعه پایدار و کسب درآمدهای چشمگیر رسیده و بخش قابل توجهی از هزینه‌های اداره شهر را از طریق این درآمد ها تامین می‌کنند.

بازارچه‌های روزانه ظرفیت مناسبی برای ایجاد درآمد پایدار شهری است

دیگر کارشناس اقتصاد شهری نیز در این باره اظهارکرد: مدیریت و ساماندهی بخش‌های مختلف بازارچه‌های هفتگی یا روزانه شهری که ارتباط مستقیمی میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد می‌کند، ظرفیت اقتصادی مناسبی برای ایجاد درآمد پایدار شهری است.

مهشاد کاظمیان با اشاره به میزان رشد شهرنشینی در شهرهای ایران به خبرنگار ایمنا گفت: عوامل اقتصادی و فرهنگی مختلفی در سال‌های گذشته موجب افزایش جمعیت شهرهای بزرگ در ایران شده و شهرداری‌ها به عنوان نهادهای اداره شهر، بیشترین مشکلات را در قبال این شهروندان جدید تجربه می‌کنند.

وی افزود: بی شک افزایش تعداد شهروندان یک شهر درآمد شهرداری در برخی از حوزه‌های مالی را افزایش میدهد اما در عین حال هزینه‌های عملکردی اداره شهر را نیز بالا می‌برد؛ باید توجه داشت که میزان افزایش درآمد و هزینه در مقوله افزایش جمعیت شهروندان برای شهرداری نامتناسب است و باید بودجه مدیریت نیازهای اجتماعی و محیطی روستاییانی که به شهر مهاجرت کرده‌اند، به صورت جداگانه به شهرداری‌ها پرداخت شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: همچنین براساس تحقیقات و پژوهش‌های میدانی، اغلب اجناسی که در اینگونه بازارها عرضه می‌شود، کالاهای ارزان و مورد نیاز مردم است و از این رو این مراکز می‌توانند در بهبود معیشت و تاب آوری اقتصادی شهروندان نیز نقش مهمی ایفا کنند.

همراه بودن مدیران شهری در نوسازی بافت‌های فرسوده مهم است

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در نوسازی بافت‌های فرسوده همراه بودن مدیران شهری امری مهم است، زیرا این امر بر اساس قانون برنامه ششم توسعه بر عهده همه دستگاه‌ها گذاشته شده است.

وندالیسم شهری در مقابل درآمد پایدار قرار گرفته است

همچنین یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: آسیب وندالیسم شهری دقیقا در مقابل پروژه های اقتصادی سیستم مدیریت شهری برای دستیابی به درآمد پایدار قرار گرفته است. در حقیقت وندالیسم شهری همه نقشه و برنامه‌ریزی‌های شهرداری برای دستیابی به درآمد پایدار را هدف می‌گیرد.

علیرضا مروج الاحکامی با بیان اینکه وندالیسم شهری که نوعی تخریب گرایی کنترل نشده اجتماعی است را باید به عنوان جرم بشناسیم به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: وندالیسم تخریب غیرقابل پیش بینی و بدون کنترل اموال عمومی شهری است که به عنوان یک موضوع اجتماعی از سوی افراد جامعه صورت می‌گیرد و ضربه‌های اقتصادی مهلکی به نظام اقتصادی اداره یک شهر وارد می‌کند.

وی افزود: بیشتر افراد گمان می‌کنند که چون وندالیسم شهری آسیب جدی به شخص آنها وارد نمی کند، نباید با این پدیده شوم اقتصادی-اجتماعی مقابله کنند اما باید بدانیم که توسعه وندالیسم شهری نه تنها موجب بروز آسیب های اقتصادی و اجتماعی به چهره شهر می شود، بلکه آثار مخرب فراوانی برای مردم در پی دارد و می تواند یک سنگ بزرگ در مسیر توسعه پایدار شهر باشد.

مروج الاحکامی با بیان اینکه وندالیسم شهری از طریق آسیب رساندن به زیرساخت های عمرانی یک شهر، هزینه های اداره آن را افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: دولت وظیفه دارد بر اساس آثار مخرب این پدیده شوم اقتصادی-اجتماعی و تبعات آن در سطح شهر، تامین مالی پروژه‌های فرهنگی و آموزشی شهری را بر عهده بگیرد و به نوعی با سرمایه‌گذاری فرهنگی-اجتماعی در این حوزه از هدر رفتن درآمد سیستم‌های مدیریت شهری که با سختی به دست می آید، جلوگیری کند.

ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن از نیمه بهمن ماه

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود ۴۰ درصد ثبت‌نامی‌های طرح اقدام ملی مسکن به دلیل قرمز بودن فرم «ج» از متقاضیان واقعی جدا شده و جزو حذف‌شدگان باشند، از آغاز ثبت‌نام مرحله دوم در نیمه دوم بهمن خبر داد.

کد خبر 404574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.