طلا به بالاترین قیمت خود در ۶ سال اخیر رسید

در پی تشدید تنش های به وجود آمده در خاورمیانه پس از ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، قیمت طلا به بالاترین سطح خود در ۶ سال اخیر رسیده است.

به گزارش ایمنا به نقل از بلومبرگ، افزایش تنش‌ها در خاورمیانه موجب رشد تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا شده و قیمت این فلز گرانبها را به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۳ میلادی رسانده است. بر اساس این گزارش، قیمت پالادیوم نیز به رکورد جدیدی رسیده است. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که دیگر هیچ محدودیتی را در خصوص برنامه غنی سازی اورانیوم در نظر نخواهد گرفت. پارلمان عراق نیز به طرح اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور رای مثبت داده است.

این اقدام پس از آن صورت گرفته است که در حمله هوایی تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد سردار قاسم سلیمانی به همراه تعدادی از همرزمانش به شهادت رسیدند. دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده روز یکشنبه به نمایندگان آمریکایی گفته است که آماده حمله به ایران است اگر تهران بخواهد به اهداف آمریکا حمله کند.

قیمت طلا پس از افزایش چشمگیر و بی سابقه در ده سال گذشته طی ۲۰۱۹ میلادی از ابتدای سال جدید نیز روند صعودی را ادامه داده است. کاهش ارزش دلار پایین بودن نرخ بهره واقعی و جنگ تجاری آمریکا و چین و نگرانی نسبت به رشد اقتصادی جهان تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است. نگرانی ها نسبت به تشدید تنش در خاورمیانه موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا شده است.

گاوین وندت، تحلیلگر ارشد موسسه " MineLife Pty"، در سیدنی در این باره گفت: طلا با قدرت وارد سال ۲۰۲۰ شده است. با توجه به ادامه نااطمینانی و نگرانی درباره گفتگوهای آمریکا و چین و افزایش تنش‌های امنیتی بین آمریکا و ایران، طلا واقعا مسیری صعودی خواهد داشت.

قیمت هر اونس طلا با ۲.۳ درصد افزایش به بیش از ۱۵۸۸ دلار رسیده است که بالاترین رکورد از آوریل ۲۰۱۳ میلادی است. قیمت پالادیوم نیز با ۱.۲ درصد افزایش به ۲۰۱۳ دلار رسیده که یک رکورد جدید به شمار می رود.

استفن اینس تحلیلگر و استراتژیست ارشد موسسه " AxiTrader"  گفت: پس از اقدام آمریکا، نگرانی‌های زیادی درباره اقدامات دو طرف که می تواند موجب تشدید تنش ها شود، وجود دارد.

وی افزود: در شرایطی که شاخص اس اند پی ۵۰۰ بورس وال استریت به اوج خود رسیده است، طلا می‌تواند یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه باشد و سرمایه‌گذاران و خریداران زیادی را جذب کند.

البته عوامل دیگری نیز در امیدواری تحلیلگران نسبت به افزایش قیمت طلا موثر است. فدرال رزرو آمریکا بعید است نرخ بهره را طی شش ماه آینده افزایش دهد و این مساله می‌تواند فشار زیادی را بر ارزش دلار وارد کرده و در نهایت به نفع قیمت طلا باشد.

منبع: سایت طلا

کد خبر 404479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.