سه ‌برنامه‌ غذایی‌ برای ‌سالمندان

متخصص ‌پزشکی ‌سالمندان مواد غذایی مور نیاز برای گروه سنی سالمندی را معرفی کرد.

سید ‌رضا ‌اسحاقی ‌در گفت‌وگو ‌با ‌خبرنگار ایمنا ‌با بیان اینکه ‌یکی ‌از ارکان ‌اصلی ‌حیات ‌بشر تغذیه ‌است، ‌اظهار کرد: انسان ‌در هر گروه سنی ‌نیازمند ‌تغذیه بوده ‌و در واقع ادامه حیات او وابسته ‌به تغذیه ‌صحیح ‌است. افراد سالمند ‌از سنین ۶۰ سال به بالا هستند و ‌ضروری است که تغذیه آنها کم و کیف خاصی ‌داشته ‌باشند.

وی ‌با بیان ‌اینکه ‌در دوره سالمندی ‌اجابت ‌مزاج افراد تغییر پیدا می‌کند، افزود: با ‌توجه ‌به ‌تفاوت‌هایی ‌که در این گروه سنی ‌از نظر متابولیسم، سوخت ‌و ساز، وضعیت ‌کبد، کلیه، روده‌ها، معده وجود دارد معمولاً اجابت مزاج ‌هم در این دوره ‌به نسبت تغییر می‌کند.

این ‌متخصص ‌پزشکی سالمندان ‌معتقد ‌است تنوع، ‌تناسب ‌و ‌تعادل ‌غذایی ‌سه آیتم اصلی ‌برای تغذیه ‌سالمندان ‌است، ‌باید این ‌سه مورد رعایت ‌شود. ‌متاسفانه ‌در ‌تحقیقات ‌و سنجش‌های مختلفی ‌که ‌در سطح جامعه انجام شده است ‌برآوردهای آماری نشان می‌دهد که ایرانی‌ها حدود دو نیم برابر بیش از نیاز بدن ‌نمک مصرف می‌کنند.

کاهش تدریجی مصرف نمک در طول شش هفته

وی با تاکید بر اینکه باید افراد به خصوص سالمندان در برنامه غذایی مصرف نمک غذا را کم کنند، گفت: بایستی سالمندان بپذیرند سهمی بزرگی از بروز بیماری‌های سکته‌های قلبی و مغزی، فشار خون بالا، سرطان‌ها و پوکی استخوان حاصل مصرف نمک زیاد در برنامه در برنامه غذایی روزانه سالمندان است.

اسحاقی ادامه داد: اما از سویی افراد به طور ناگهانی نمی‌توانند مصرف نمک را کم کنند و و این اتفاق وابسته به دو دلیل است. یکی اینکه این عادت غذایی در اثر سال‌های متوالی به وجود آمده است و با کم شدن نمک غذا، مصرف آن برای این گروه از افراد به شدت بی مزه و کم طعم  شده و معمولاً از خوردن آن امتناع می‌کنند.

 این متخصص پزشکی سالمندان با بیان اینکه سلول‌های بدن با سیستم به هم پیوسته‌ای کار می‌کنند و یون، سدیم و کلر که همان نمک طعام است در الکتریسته بدن تأثیر دارد، اظهار کرد: با کاهش مصرف نمک به طور ناگهانی، کارکرد سیستم‌های بدن از جمله قلب، مغز  وعضلات به هم می‌ریزد، به همین دلیل لازم است که کاهش مصرف نمک تدریجی و در طول شش هفته انجام شود.

وی تصریح کرد: میانگین مصرف روغن  در بین افراد جامعه مانند نمک ۲.۵ برابر از میزان مصرفی استاندارد بالاتر است اما این آمار به معنی حذف چربی از تغذیه سالمندان نیست.

حذف مصرف چربی و خطر بروز آلزایمر

اسحاقی با بیان اینکه مغز انسان از جنس چربی است، افزود: آلزایمر بیماری شایعی  است و در دوران سالمندی با آن مواجه هستیم و بخشی از این اتفاق به دلیل ساختار مغز است، اگر افراد به شدت خود را از خوردن چربی‌ها محروم کنند با آلزایمر زودرس رو به ور می‌شوند.

این متخصص پزشکی سالمندان بر این باور است نمی‌توان به طور کلی چربی‌ها را از برنامه غذایی سالمندان حذف کرد، لازم است برای سالمندان در انتخاب چربی‌ها دقت شود و از مصرف چربی‌های خطرناکی مانند کله پاچه خودداری کنند.

وی اضافه کرد: اما چربی خوب کره حاوی ماده اسید بوتیریک  بوده که در پیشگیری از آلزایمر بسیار مؤثر است و نباید از تغذیه سالمندان حذف شود. باید آنها حداقل هفته‌ای یک یا دوبار به اندازه نصف قوطی کبریت در برنامه غذایی مصرف کره را داشته باشند.

اسحاقی در خصوص اهمیت سه نوع آیتم تنوع، تناسب و تعادل غذایی سالمندان، اظهار کرد: در بخش تنوع پنج دسته مواد غذایی وجود دارد و می‌توان آن را به گروه پروتیئن ، قند، چربی، ویتامین‌، آب و املاح، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت، حبوبات، انواع مغزها، نان، غلات، سبزی و میوه است.

این متخصص پزشکی سالمندان با تاکید بر اینکه تنوع غذایی به این معنی است که بدن سالمندان نیازمند همه این مواد غذایی است، گفت: بایستی سالمندان همه این مواد غذایی را در یک وعده مصرف نکنند تا دستگاه گوارش بدن آنها در هضم غذا دچار مشکل نشود، توصیه می‌شود سالمندان که همه این مواد غذایی در پنج و شش وعده غذایی کوچک در طول شبانه روز استفاده کنند.

مصرف فیبر و پیشگیری از یبوست

وی با بیان اینکه یبوست یکی از بیماری‌های دوران سالمندی است، افزود: یبوست به دلیل کاهش حرکات روده، ورود و خروج غذا به داخل روده‌ها اتفاق می‌افتد و تحت عنوان ام الامراض در مورد آن بحث می‌شود، ریشه بسیاری از بیماری‌های دوران سالمندی به یبوست وابسته است و غذاهایی حاوی فیبر زیاد می‌تواند از بروز بیماری یبوست در دوران سالمندی پیشگیری کند.

اسخاقی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت دیگر اینکه امروزه مصرف قند در مواد عذایی مانند نمک و روغن افزایش دارد، اظهار کرد: اکنون با سه مدل قند مواجه هستیم یکی قند طبیعی که در خرما، عسل نان و برنج وجود دارد و بدن انسان به این قند در برنامه غذایی روزانه احتیاج دارد، باید حداقل ۲۵ درصد سهم غذایی روزانه افراد از همین قند باشد به دلیل اینکه مغز انسان فقط با قند طبیعی کار می‌کند.

این متخصص پزشکی سالمندان، ادامه داد: فیبر قند دیگری است و کالری آن در سبزی، کلم و کاهو است و بدن برای حرکات طبیعی روده‌ها به آن نیاز دارد تا سموم را ازبدن دفع کند.

وی در خصوص خطرناک تصفیه شده، اظهار کرد: این قند در کارخانه قند و نیشکر تهیه می‌شود و معمولاً طعم دهنده و شیرین کننده غذاها است و میانسالان و سالمندان در استفاده این قند زیاده روی می‌کنند، باید مصرف آن را کم کنند.

اسحاقی تصریح کرد: سهم بزرگی از بیماری‌های انسان مانند دیابت، بیماری‌های کلیه و انجام دیالیز  وابسته به افزایش مصرف قند تصفیه شده است و باید به تعادل غذایی در این زمینه توجه شود.

کد خبر 404466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.