طواف سردار به دور وطن

تیشع میلیونی سردار سلیمانی و مواظع جنگ طلبانه رئیس جمهور آمریکا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه ۱۶دی ماه _ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «سنگ تمام برای سردار کربلایی» به بررسی تیشع میلیونی سردار سلیمانی پرداخت و نوشت: اهواز و مشهد روزهای به یاد ماندنی را در تاریخ ثبت و ضبط کردند. پس از تشییع میلیونی سپهبد شهید حاج‌ قاسم سلیمانی سرباز پاکباخته وطن و نماد وحدت ملی و دیگر شهدای مقاومت مانند شهید ابومهدی المهندس در کاظمین، بغداد، کربلای معلی و نجف اشرف پیکر این شهدا در اجتماع عظیم و میلیونی مردم اهواز تشییع شد و سپس به مشهدالرضا انتقال یافت تا در جمع میلیون‌ها مردم مشتاق سردار دل‌ها تشییع و در حریم امن رضوی طواف کند. پیکر شهدای مقاومت پس از مشهد به سمت تهران انتقال داده شد تا امروز صبح پس از اقامه نماز توسط مقام معظم رهبری در تهران تشییعی با شکوه ‌شود. تهرانی‌ها تاریخ‌سازی خواهند کرد و جهان را به شگفتی وامی‌دارند.

پیکر پاک شهدای جبهه مقاومت سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس جانشین رئیس حشدالشعبی عراق پس از تشییع باشکوه و میلیونی در کاظمین، کربلا و نجف به ایران آمد و در نخستین منزلگاه به شهر اهواز که برای ملت یادآور هشت سال دفاع مقدس است رسید و مردم، مسئولان‌ لشکری، کشوری و استانی که در ‌فرودگاه اهواز حضور داشتند به استقبال پیکر شهدا رفتند. از آنجایی که طبق برنامه قرار بود پیکر شهدا صبح یکشنبه در اهواز تشییع و سپس راهی مشهد شود از ساعات ابتدایی صبح سیل خروشان جمعیت در میدان مولوی اهواز جمع شدند تا با سردار دل‌ها وداعی عاشقانه داشته باشند. جمعیت در اهواز به حدی زیاد بود که به گواه منابع محلی چنین اجتماعی در این شهر دیده نشده بود، اما مردم از همه شهرهای استان خوزستان آمدند تا برای آخرین بار با سردار هشت سال دفاع مقدس و محور مقاومت در برابر تکفیری‌ها خداحافظی کنند. در این راستا هر چند قرار بود که تشییع پیکر شهدا از ساعت هشت صبح آغاز شود، اما به دلیل اجتماع عظیم و میلیونی مردم و تراکم جمعیت مراسم با دو ساعت تاخیر و در ساعت ۱۰ صبح آغاز شد و جمعیت مشتاق پیکر شهدا را بر روی دست از میدان مولوی به سمت خیابان سلمان فارسی تشییع کردند. مردم اهواز با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، خوزستان یک کلام انتقام انتقام، خواستار برخورد شدید با عاملان ترور شهید سلیمانی شدند. سپس پیکر سرداران اسلام با شعارهای می‌کشم آن که برادرم کُشت، سردار سرفراز خوش آمدی به اهواز، این گل پرپر ز کجا آمده؟ از سفر کرب‌وبلا آمده، سردار باصلابت شهادتت مبارک تشییع‌کنندگان، وارد مصلای اهواز شد و ‌پس از تشییع و وداع جانسوز میلیونی مردم انقلابی خوزستان، پیکرهای مطهر حاج‌ قاسم سلیمانی و برادر مجاهد ابومهدی المهندس، به فرودگاه اهواز انتقال یافت و راهی طواف حرم حضرت ثامن الحجج علی‌بن موسی الرضا(ع) شد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر « طبل توخالی ترامپ» به بررسی مواظع جنگ طلبانه رئیس جمهور آمریکا پرداخت و نوشت: بعد از ترور سپهبد قاسم سلیمانی توسط آمریکا، منطقه و دنیا در یک شوک فرو رفت و همه منتظر واکنش ایران به دنبال این اقدام تروریستی هستند. مقامات ایرانی نیز تا به حال بارها اعلام کرده‌اند که آمریکا منتظر پاسخ و انتقام جدی از سوی ایران باشد. حالا ترامپ، رئیس‌ ایالات متحده آمریکا سعی دارد با تهدید و اتهام‌زنی فضا را علیه خود تغییر دهد و روز گذشته مثل همیشه در صفحه شخصی توئیترش با هشدار به ایران نوشت: «ایران با جسارت زیاد درباره حمله به منافع آمریکا سخن می‌گوید، اگر ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکایی حمله کند، ۵۲ سایت ایرانی - به نمایندگی از ۵۲ گروگان آمریکایی که سال‌ها پیش توسط ایران گروگان گرفته شدند - هدف قرار می‌گیرند.» دونالد ترامپ در توئیت خود ادعا کرده است اهدافی که برای حمله در نظر گرفته‌اند «بعضی به شدت سطح بالا و برای ایران و فرهنگ ایرانیان بسیار مهم هستند» و به گفته او حمله به آنها «به سرعت و با شدت» انجام می‌شود. این تهدید جنگی رئیس‌ ایالات متحده آمریکا علیه ایران با واکنش‌هایی از داخل روبه‌رو شد. از جمله این واکنش‌ها پاسخ فرمانده ارتش به تهدید هدف قرار گرفتن ۵۲ نقطه ایران از سوی ترامپ بود که گفت: بعید می‌دانم جرات انجام این کار را داشته باشند.

روز گذشته فرمانده کل ارتش در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌ ایالات متحده آمریکا مبنی بر این‌که درصورت هر اقدام از سوی ایران، آمریکا ۵۲ نقطه از ایران را هدف قرار می‌دهد، اظهار کرد: در یک درگیری احتمالی در آینده که بعید می‌دانم جرات انجام این کار را داشته باشند؛ آنجا مشخص خواهد شد که این اعداد ۵ و ۲ به کجا تعلق خواهد داشت.

میر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در حاشیه مراسم بزرگداشت سرلشکر شهید منصور ستاری که صبح یکشنبه به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد شهادت او در دانشگاه هوایی شهید ستاری برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات رئیس‌ ایالات متحده آمریکا مبنی بر این‌که درصورت هر اقدام از سوی ایران، آمریکا ۵۲ نقطه از ایران را هدف قرار می‌دهد، اظهار کرد: آن‌ها برای حفظ وجهه خودشان و توجیه این کار زشت از نظر افکار بین‌المللی، اینگونه سخنان را مطرح می‌کنند. اقدام آنها در به شهادت رساندن سپهبد شهید سلیمانی یک اقدام بسیار زشت و غیرقابل قبول در همه جای دنیا است، به همین دلیل اینگونه سخنان را مطرح می‌کنند تا بتوانند این اقدام غیرانسانی را تحت‌الشعاع قرار دهند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر « ایران گام نهایی را برداشت » به بررسی توقف آخرین محدودیت‌های عملیاتی در برجام پرداخت و نوشت: نخستین روزهای ۲۰۲۰ میلادی با خبرهای خوبی برای توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۴ آغاز نشد. مجموعه‌ای از تحولات سیاسی بعضا غیربرجامی بر آینده کوتاه و میان‌مدت این توافق تاثیر گذاشت به گونه‌ای که اندک کورسوهای امیدی که برخی در ایران و اروپا را به احتمال حفظ توافق حتی در شرایط اختلاف میان ایران و اروپا امیدوار کرده بود، تیره و تار شدند. امروز برای چهارمین بار مهلت ۶۰ روزه‌ ایران به پایان می‌رسد. ۶۰ روزی که تنها تحولات آن برگزاری کمیسیون مشترک برجام بود و اعلام آمادگی ۶ کشور برای پیوستن به اینستکس که همچنان در پیچ و خم به دست آوردن منبع مالی و نحوه انتقال و... مانده است.

تمام این خلف وعده‌های اروپا و ناتوانی‌اش در مقابل امریکا به کنار، گام پنجم قرار است در روزی اعلام شود که ایران سوگوار ترور سردار شهید قاسم سلیمانی به دستور رییس‌جمهوری امریکاست. شهادت سردار سلیمانی که در طول چند ساعت جهان را به لرزه انداخت و از قیمت نفت تا مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی را دستخوش تحول کرد شاید به شکل غیرمستقیم پایانی هم بر صبوری ایران در ماندن در توافق هسته‌ای باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حکم اخـراج فـوری آمریکـایی‌ها از عـراق » نوشت:  دیروز یکشنبه (۱۵ دی ماه) با تاخیری یک ساعته جلسه فوق العاده‌ای برای تصویب قطعنامه خروج نیروهای خارجی از عراق و بررسی تحولات این کشور برگزار شد. در این جلسه ۱۶۸ نماینده حضور یافته بودند. پس از سخنان عادل عبدالمهدی جلسه رای‌گیری آغاز شد و پارلمان عراق به ملزم ساختن دولت جهت پایان دادن به هرگونه حضور نیروهای خارجی در عراق رای داد. پارلمان عراق به پنج بندی رای داد که از جمله آنها لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش است. براساس گزارش‌ها، پارلمان در بیست و هشتمین جلسه خود در پنجم ژانویه ۲۰۲۰ [دیروز یکشنبه ۱۵ دی ماه] به‌عنوان نماینده مردم تصمیم زیر را اتخاذ کرد:

۱ـ الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی (به سرکردگی آمریکا) به منظور پایان عملیات نظامی و جنگی در عراق و تحقق پیروزی. دولت عراق همچنین باید در راستای پایان دادن به هرگونه حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور و جلوگیری از استفاده از حریم هوایی آن به هر دلیلی اقدام کند.

۲ـ فرمانده کل نیروهای مسلح به نمایندگی از دولت عراق باید تعداد تکنیسین‌ها و مربیان خارجی را که به آنها احتیاج دارد، محل سکونت، وظایف و مدت قراردادهای آنها را اعلام کند.

۳ـ وزیر خارجه به نمایندگی از دولت عراق باید علیه آمریکا به اتهام نقض خطرناک حاکمیت و امنیت عراق به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کند.

۴ ـ این تصمیم از تاریخ تصویب اجرایی می‌شود.

کد خبر 404458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.