کم ‌آبی چه تاثیری بدن بر عملکرد ذهنی دارد؟

محققان به تازگی رابطه بین سطح آب بدن افراد مسن و عملکرد شناختی آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با افزایش سن، ذخایر آب بدن کاهش پیدا می‌کند زیرا توده عضلانی بدن کم می‌شود، کلیه‌ها به تدریج توانایی خود را در نگه‌داشتن آب بدن از دست می‌دهند و عملکرد سیگنال‌های هورمونی که در ایجاد حس تشنگی نقش دارند، نیز کند می‌شود. کم‌شدن آب بدن با توجه به شدت آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند سردرد، خستگی، بی‌حالی، سرگیجه و مشکلات دیگر شود. موضوع قابل توجه اینکه در اثر کم‌آبی، افراد مسن‌ بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به اختلالات ذهنی قرار می‌گیرند.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تاثیر کم شدن آب بدن افراد مسن بر عملکرد ذهنی آن‌ها، مطالعه جدیدی انجام دادند؛ آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی دو هزار و ۵۰۶ فرد ۶۰ ساله و بیشتر را که شامل هزار و ۲۷۱ زن و هزار و ۲۳۵ مرد بودند، بررسی کردند. همه شرکت کنندگان آزمایش خون دادند و اطلاعاتی در مورد مواد غذایی مصرفی خود قبل از آزمایش در اختیار محققان قرار دادند. پژوهشگران به منظور بررسی سطح آب بدن این افراد، غلظت مواد و ترکیبات مختلف مانند سدیم، پتاسیم، گلوکز و نیتروژن اوره خون آن‌ها را ارزیابی کردند. علاوه بر این، افراد شرکت‌کننده تحت تست‌های عملکرد شناختی قرار گرفتند تا تسلط کلامی، سطح تمرکز و حافظه کاری آن‌ها بررسی شود.

 پژوهشگران عواملی مانند سن، سطح تحصیلات، ساعات خواب، سطح فعالیت فیزیکی و وضعیت دیابت افراد را در نظر گرفته و اطلاعات مربوط به زنان و مردان را به طور جداگانه بررسی کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد زمانی که مقدار آب بدن زنان کم شود، عملکرد شناختی آن‌ها نیز ضعیف‌تر می‌شود و هنگامی که سطح آب بدن آن‌ها افزایش پیدا کند، نیز اتفاق مشابهی رخ می‌دهد. طی انجام این مطالعه افرادی که سطح آب بدن آن‌ها بیشتر یا کمتر از مقدار معمول بود، در تست‌های عملکرد شناختی مربوط به توجه، حافظه کاری و سرعت پردازش ضعیف عمل کردند.

به گفته محققان، هنوز کاملا مشخص نشده است که آیا افرادی که سطح آب بدن آن‌ها بیشتر یا کمتر از مقدار استاندارد است، دارای عملکرد شناختی ضعیف هستند و یا افرادی که به اختلالات شناختی مبتلا هستند، ترجیح می‌دهند بیشتر یا کمتر از مقدار معمول آب بنوشند؛ بنابراین لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود.

نتایج این مطالعه در مجله اروپایی Nutrition منتشر شده است.

کد خبر 404422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.