۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
انقلاب بزرگ در صنعت عکاسی

لایکا (Leica optics)، یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین برندها در صنعت اپتیک بشمار می‌رود که تاریخچه آن به دهه ۱۸۴۰ باز می‌گردد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این شرکت آلمانی محصولاتی مانند دوربین‌های تک لنزی، دوربین‌های شکاری، مسافت‌یاب‌های لیزری، دوربین‌های دو چشمی، میکروسکوپ و انواع لنزهای درمانی را تولید می‌کند. دفتر مرکزی لایکا در شهر وتسلار آلمان است و سه مرکز تولیدی آن در آلمان و یک مرکز نیز در پرتغال است. برند لایکا دارای چهار زیر مجموعه اصلی دوربین‌های Leica، میکروسکوپ‌های Leica Microsystems، تجهیزات پزشکی Leica Biosystems و تجهیزات نقشه برداری Leica Geosystems است. در ادامه شما را با تاریخچه تاسیس این شرکت، نخستین محصولات لایکا و وضعیت کنونی آن آشنا می‌کنیم:

تاریخچه تاسیس لایکا

"کارل کلنر"، مهندس مکانیک ۲۳ ساله در سال ۱۸۴۹ یک موسسه‌ای اپتیک در شهر وتسلار آلمان تاسیس کرد. فعالیت او با تولید یک میکروسکوپ آغاز شد؛ این دستگاه که کیفیت بسیار بالایی داشت در سال ۱۸۵۱ به بازار عرضه شد و مورد استقبال جوامع علمی قرار گرفت. کارل کلنر در سال ۱۸۵۵ در سن ۲۹ سالگی به دلیل بیماری سل جان خود را از دست داد. پس از فوت او، همسرش با فردی به نام فریدریش بلثل ازدواج کرد که مدیریت موسسه کارل را بر عهده گرفت. سپس در سال ۱۸۶۴، مکانیک دیگری به نام ارنست لایتز شریک موسسه شد و پس از فوت بلثل، مالک کل شرکت شد. چهار سال بعد، لایتز نخستین دوربین خود به نام Leica را تولید کرد که موفقیتی بزرگ برای او بود.

اولین دوربین‌های لایکا

در سال ۱۹۱۲، یکی از مهندسان شرکت به نام اسکار بارناک موفق شد دو دوربین ۳۵ میلی‌متری به نام‌های Ur-Leica و Original Leika تولید کند که در هر ثانیه یک عکس را ثبت می‌کرد. عکس‌های گرفته شده با استفاده از این دو دوربین، کیفیت بسیار بالایی داشت و کاربری آن مورد استقبال فعالان صنعت عکاسی قرار گرفت. با شروع جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴، توسعه شرکت لایکا چند سال دچار وقفه شد. پس از آن در سال ۱۹۲۴، ارنست لایتز دوم موفق شد چندین دوربین بسازد و یک سال بعد آن‌ها را وارد بازار کند. اولین دوربین لایکا با نام "Model A"، ابعاد بسیار کوچکی داشت و به راحتی در جیب جا می‌گرفت. لایتز دوربین‌های نسل بعد خود را به قابلیت‌های جدید مجهز کرد، به عنوان مثال قابلیت امکان تعویض لنز به دوربین‌ها اضافه شد.

مهم ترین دوربین لایکا

یکی از مهم‌ترین دوربین‌های تاریخ لایکا که در سال ۱۹۳۲ به بازار معرفی شد،"Model D"، نام داشت؛ این دوربین فوکوس دقیق را ممکن می‌کرد. سال بعد مدلی دیگر به نام" Model F"، که دارای سرعت‌های شاتر آهسته‌تر بود، وارد بازار شد. یکی از طراحان موفق شرکت به نام مکس برک تا سال ۱۹۳۵ چندین لنز حرفه‌ای طراحی کرد و به توسعه شرکت لایکا کمک زیادی کرد.

لایکا پس از جنگ جهانی دوم

شرکت‌های ژاپنی مانند Canon و Nikon پس از جنگ جهانی دوم وارد رقابت با لایکا شدند بعد از زمانی که دوربین‌های لایکا در سراسر دنیا به منظور مستندنگاری صحنه‌های جنگ استفاده می‌شد. لایکا در سال ۱۹۴۹ یک آزمایشگاه تخصصی شیشه تاسیس کرد و شیشه‌های مخصوص لنز دوربین‌ها را تولید می‌کرد. موفقیت بعدی لایکا به دهه ۱۹۶۰ و زمانی باز می‌گردد که این شرکت شروع به تولید دوربین‌های اختصاصی با کاربردهای ویژه در کنار دوربین‌های عادی خود کرد. به عنوان مثال، دوربین ۱۲۵Leica ۳G که مخصوص ارتش سوئد بود را تولید کرد. در سال ۱۹۶۶ نیز کمپانی لایکا دوربین اختصاص دیگری به نام" 150Leica" را برای ناسا تولید کرد.

انقلاب بزرگ در صنعت عکاسی

هانس پیتر کان در سال ۱۹۹۹ به عنوان مدیر عامل شرکت لایکا انتخاب شد. تیم مدیریت او با استفاده از استراتژی‌های جدید اولین دوربین‌های دیجیتال را تولید کردند. با ساخت این مدل دوربین انقلاب بزرگی در صنعت عکاسی ایجاد شد؛ تولید دوربین‌های اسکنر دیجیتال نیاز به فیلم‌های ۳۵ میلی متری را برطرف کرد.

وضعیت کنونی لایکا

شرکت لایکا در طول دوره فعالیت خود با دیگر تولید کننده‌های دوربین و حتی گوشی هوشمند مانند پاناسونیک، سیگما و هواوی همکاری داشته است. مدل‌های پاناسونیک لایکا، اولین دوربین‌های دیجیتالی بود که به لرزش‌گیر اپتیکال مجهز بود. شرکت هواوی نیز از سال ۲۰۱۶ همکاری خود را با لایکا آغاز کرد و در گوشی‌های هوشمند سری P و Mate خود از دوربین‌های لایکا استفاده کرد. اولین گوشی هوشمند هواوی که به دوربین لایکا مجهز شد Huawei P9 نام داشت. برند لایکا در قرن ۱۹ و ۲۰ به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین برندها شناخته شده است. امروزه دوربین‌ها و لنزهای لایکا به عنوان با ارزش‌ترین محصولات عکاسی برای کلکسیونرها محسوب می‌شود.

کد خبر 404421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.