چاپ کتاب در ایران روندی افزایشی را طی کرده است

مدیرعامل موسسه خانه کتاب در دیدار با ناشران کشور هند گفت: روند افزایش چاپ کتاب در ایران از برکات انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب،  نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب که به منظور حضور در آیین اختتامیه دومین جایزه منطقه‌ای کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند به این کشور سفر کرده است، همزمان با بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب دهلی نو در نشستی با ناشران مطرح از کشورهند گزارشی از وضعیت نشر ایران ارائه کرد. در این نشست محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد علی حیدری دبیرعلمی جایزه جهانی کتاب سال نیز حضور داشتند.

حسینی پور در این مراسم سخن خود را با این جمله جواهر لعل نهرو نخست وزیر اسبق هند آغاز کرد و گفت: «در میان مردمان و نژادهای بسیاری که با هندوستان ارتباط داشته‌اند و در زندگانی و فرهنگ هند نفوذ کرده‌اند قدیمی‌ترین و با دوام‌ترین آن‌ها ایرانیان هستند.»

مدیرعامل خانه کتاب با ارائه گزارشی از وضعیت نشر کتاب در ایران گفت: بر اساس آمار ثبت شده در بانک اطلاعات خانه کتاب، در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران (۱۳۵۷ش/ ۱۹۷۹م تاکنون) در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار عنوان کتاب ثبت شده که نشان از روند افزایشی چاپ کتاب است به نحوی که از ۲۹۴ عنوان در سال ۱۳۵۷ /۱۹۷۹م به ۱۰۱هزار عنوان در سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۹م) رسیده است.

وی ادامه داد: از یک میلیون و ۴۰۰ هزار عنوان کتاب چاپ شده، حدود یک میلیون و صد هزار عنوان تالیف و سیصد هزار عنوان ترجمه را شامل می شود؛ به عبارتی ٧٧ درصد از این آثار تالیف و  ٢٣ درصد آن ترجمه ای هستند که توسط ۱۱هزار ناشر چاپ شده اند که از این تعداد ۸۶۵۹ ناشر مرد و ۲۳۳۰ ناشر زن هستند.

 مدیرعامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: روند افزایشی چاپ کتاب از برکات انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی است. طرح تاپ و گرنت از جمله برنامه هایی است که برای حمایت از نویسندگان در ایران صورت می گیرد. همچنین ۳۷جشنواره کتابی در ایران برگزار می شود که از جمله مهمترین آنها می توان به جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که دبیری جایزه جهانی کتاب سال با احمد علی حیدری است که اکنون در جمع ما نیز حضور دارند.

حسینی پور با بیان اینکه دومین جایزه منطقه‌ای کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند فرصت مغتنمی برای حضور و تعامل نویسندگان دو کشور با یکدیگر است، گفت: با توجه به روابط تاریخی دو کشور امیدوارم این تعامل و تبادل فرهنگ، فکر و دانش  بیش از بیش گسترش یابد.

وی در پایان گفت: باید اعلام کنم علی رغم تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، ابعاد دانش و فرهنگ ایران هر روز گشترش پیدا می کند. از همه برگزار کنندگان این همایش تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم بتوانم در ایران خدمت ناشران هندی باشم.

کد خبر 404379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.