نبرد با ایران فرهنگی است نه سیاسی

ترامپ در یک لفاظی جدید مراکز فرهنگی ایران را تهدید به نابودی کرد. چیزی که بیش از همه دست آمریکا را در نبرد با ایران رو می‌کند. ماجرا یک نبرد سیاسی نیست. نبردی تمدنی و فرهنگی در میان است.

به گزارش ایمنا، دونالد ترامپ پس از به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی و واهمه از انتقام سخت ایران از آمریکا در یک لفاظی جدید در توئیتر نوشت: «ایران به صورت جسورانه در حال صحبت کردن درباره هدف قرار دادن منافع آمریکا در انتقام از خلاص کردن جهان از رهبر تروریست‌ها که یک آمریکایی را کشته و چند نفر دیگر را خیلی بد مجروح کرده، است.

در صورتی که ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکا حمله کند، آمریکا ۵۲ سایت در داخل ایران (به نمایندگی از ۵۲ آمریکایی که ایران سال‌ها پیش به گروگان گرفته بود) حمله خواهد کرد که برخی از آنها بسیار سطح عالی و مهم برای ایران و فرهنگ ایران است و این اهداف و خود ایران بسیار سریع و خیلی سخت مورد هدف قرار خواهند گرفت. ایالات متحده تهدید بیشتری نمی‌خواهد.»

اگر مراکز فرهنگی عنوانی رد گم کردنی از سوی ترامپ نباشد، شاید میراث جهانی ایران در میان فهرست ۵۲ مرکزی که ترامپ اعلام کرده برخی از آنها فرهنگی هستند، حضور داشته باشند، میراثی که دیگر تنها متعلق به ایران نیست. از جنگل‌های هیرکانی ۴۰ میلیون ساله گرفته تا تخت جمشید و پاسارگادی که هزاران سال پیش در ایران به جای مانده‌اند. این آثار از زمانی که در فهرست یونسکو قرار گرفتند دیگر تنها متعلق به ایران نیستند بلکه هر یک از مردم جهان در هر گوشه‌ای از این دنیا سهمی از این میراث دارد. بنابراین ذره‌ای خدشه به گوشه‌ای از آنها در واقع خدشه به میراث جهانیان است. منتها درک چنین موضوعی برای سیاستمدارانی همچون ترامپ بسیار سخت و یا غیرممکن است.

ایران ۲۴ مرکز تاریخی فرهنگی و طبیعی دارد که در فهرست جهانی به ثبت رسیده است اینها غیر از میراث ناملموسی است که در جهان شناخته شده و یا پرونده‌هایی است که به صورت زنجیره وار در این فهرست قرار گرفته‌اند در واقع این مراکز از مهمترین میراث بشریت به حساب می آیند که از نظر جغرافیایی داخل ایران واقع شده‌اند.

سادگی ترامپ حالا بیش از هر چیز دست آمریکا برای نبرد با ایران را رو می‌کند.

قطعنامه‌ای که جنایتکاران فرهنگی را تحت تعقیب قرار می‌دهد

جالب اینجاست که شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه ۲۳۴۷ تخریب میراث فرهنگی، مکان‌های مذهبی و آثار باستانی را محکوم کرده و هجوم عمدی به میراث فرهنگی کشورها را به منزله جنایت جنگی دانسته است.

ایرینا بوکووا مدیرکل سازمان بین المللی یونسکو گفته است: نابودی میراث فرهنگی یک جنایت و یک تاکتیک جنگی است که در بلندمدت از طریق پاکسازی فرهنگی، ساختار جوامع را از هم گسیخته می‌سازد. حمایت و دفاع از میراث فرهنگی، اهمیتی فراتر از یک مسأله صرفاً فرهنگی دارد؛ دفاع از میراث، ضرورتی امنیتی است که از مسأله دفاع از زندگی انسان‌ها جدایی‌ناپذیر است.

بوکووا افزوده است: پس از تصویب قطعنامه تاریخی ۲۱۹۹ در سال ۲۰۱۵ که تجارت اموال فرهنگی در عراق و سوریه را ممنوع کرد، و همچنین قطعنامه ۲۳۴۷ که در سال ۲۰۱۷ و در راستای حمایت از میراث فرهنگی در شرایط بحرانی به تصویب رسیده است، این قطعنامه بیانگر اهمیت حمایت از میراث فرهنگی در ایجاد چشم‌اندازهای صلح و امنیت است.

متولیان میراث در انتظار اجازه از وزارت خارجه

در این زمینه متولیان در وزارت میراث فرهنگی تا این لحظه اظهار نظری نکرده‌اند آنها در پاسخ به این موضوع منتظر هماهنگی با مسئولان وزارت خارجه هستند.

سید مهدی امیری از کارشناسان میراث فرهنگی در ایران تهدید به نابودی مراکز فرهنگی از جمله مراکز میراثی را یک جنایت دانست و گفت: مگر شورای امینت سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب نکرد که با استناد به آن از میراث فرهنگی در مناطق جنگی حفاظت می‌شود، پس باید طبق همین قطعنامه نیز عاملان تخریب به عنوان جنایتکار تحت پیگرد قرار گیرند. چون در حال حاضر می‌بینیم که شاهد گسترش حملات مختلفی بر میراث جهان هستیم. مانند اتفاقاتی که توسط داعش در عراق و یا روسیه افتاد به نظرم باید تهدیدها علیه پیگیری عاملان جنایت‌های فرهنگی باید شدت بیشتری به خود بگیرد وگرنه افرادی مانند ترامپ به این تهدیدها و این قطعنامه‌ها بی توجه هستند.

وی در ادامه بیان کرد: این تهدیدها برای سرگرم کردن مردم و تحریک آنهاست هر چند که در زمان بمباران ژاپن هم، آمریکا اعلام کرد که می‌خواهد مراکز فرهنگی را هدف بگیرد و واقعاً این کار را هم انجام داد. ولی باید ایران حمایت همه جانبه کشورهای دیگر را در راستای حفاظت از میراث فرهنگی که در ایران واقع شده اما متعلق به همه مردم جهان است به دست بیاورد و جلوی آمریکا قاطعانه بایستد.

امیری گفت: مورد هدف قراردادن فرهنگ یکی از هجمه‌هایی است که همیشه دولتمردان نسبت به کسانی که آنها را دشمن می‌پندارند به کار می‌گیرند. به خصوص مراکزی که نماد تاریخ و فرهنگ و قدمت آن کشور است. مانند اتفاقی که برای میراث جهانی عراق توسط داعش افتاد. چرا داعش میراث عراق را نشانه رفت چون هم ثابت کند یک جنایتکار است و هم تاریخ یک مملکت را از بین ببرد. آنها این مراکز را نابود می‌کنند اما نمی‌توانند حافظه تاریخی جهان را از بین ببرند.

منبع: مهر

کد خبر 404373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.