افزایش ۳۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در بانه

شهردار بانه گفت: امسال ۱۹۰ پروانه ساختمانی برای متقاضیان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایمنا، وریا وثوقی اظهار کرد: عللت افزایش تمایل شهروندان به دریافت پروانه ساختمانی، آسان کاری، تسریع و تسهیل در رویه‌های قانونی امور مربوطه توسط شهرداری است.

وی افزود: صدور پروانه ساختمانی برای املاک قولنامه‌ای در دو سال اخیر و اصلاح میزان تراکم سطح اشغال املاک در اجرای مصوبه کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی ایران برای املاک زیر ۲۰۰ متر مربع مساحت در محله‌های حاشیه شهر از جمله اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

شهردار بانه اضافه کرد: راه‌اندازی دفتر پیشخوان خدمات شهرداری توسط بخش خصوصی تا پایان سال جاری، تقویت واحد کنترل ساخت و ساز و بهره گیری از همکاری نیروی انتظامی، پیش‌بینی کاهش و تثبیت عوارض صدور پروانه ساختمانی و افزایش جریمه تخلفات ساختمانی در لایحه درآمدی سال ۹۹ از دیگر اقدامات پیشِ روی این شهرداری است.

وثوقی با اشاره به اینکه تمایل به ساخت و سازهای غیرقانونی معضل اصلی شهر بانه و بیشتر شهرهای استان و کشور در زمینه سیما و منظر شهری و توسعه شهرهاست، یادآور شد: برخلاف تصور متخلفان ساختمانی، ساخت و ساز غیرمجاز موجب کاهش هزینه عوارض و یا کوتاه‌تر شدن زمان بررسی و صدور پروانه ساختمانی نمی‌شود، بلکه موجب کاهش ایمنی و مشکلات فنی و شهرسازی هم برای شهروندان و هم برای مدیریت شهری در آینده خواهد شد.

وی تاکید کرد: شهرداری بانه به منظور جلوگیری از این مشکلات و در راستای ایجاد مشاوره‌های قانونی، اقدام به کاهش عوارض ساخت و ساز و در عین حال کوتاه‌تر شدن سیکل رسیدگی و مراحل صدور پروانه کرده است.

شهردار بانه گفت: اصلی‌ترین راهکار در زمینه تشویق متقاضیان به اخذ پروانه ساختمانی و رعایت ضوابط قانونی، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، شفافیت در عوارض شهرسازی و ایجاد مشوق های قانونی است که شهرداری در این راستا اقدام به ساماندهی و سیستمی کردن عوارضات ساخت و سازها بر اساس شاخص ها و متغیرهای مختلف کرده تا یک ماه آینده از طریق پایگاه خبری و سایت اینترنتی شهرداری بانه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی می‌شود.

شهردار بانه با تاکید بر ضرورت همکاری فکری و نظارتی اعضای دفتر نظام مهندسی ساختمان در زمینه کنترل ساخت و سازها و افزود: رعایت ضوابط شهرسازی که تنها با اخذ پروانه ساختمانی و اعمال نظارت‌های مستمر و اصولی محقق می‌شود، مدیریت شهری را در رسیدن به اهداف توسعه پایدار، ایمنی ساختمان ها و قانونمندی یاری می‌کند.

وثوقی اظهار کرد: کنترل ساخت و سازها و جلوگیری از اقدامات ساختمانی غیر مجاز به تنهایی وظیفه شهرداری نیست و نیازمند همکاری و حضور جدی دیگر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی از جمله اعضای شورای حفاظت از اراضی ملی و کشاورزی است.

منبع: ایرنا

کد خبر 404355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.