اطلاعات مالی انتخاباتی نامزدها در سامانه الکترونیکی ثبت می‌شود

نمایندگان تصویب کردند که وزارت کشور سامانه مالی انتخاباتی را به‌صورت الکترونیکی ایجاد کند و نامزدها و احزاب و گروه‌های سیاسی مطابق قانون ملزم به ثبت اطلاعات مالی فعالیت‌های انتخاباتی خود در آن هستند.

به گزارش ایمنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز- دوشنبه- مجلس شورای اسلامی موادی از طرح دو فوریتی شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی  را تصویب کردند.

بنابر ماده یک این طرح تبلیغات به مجموعه اقدامات نامزدهای انتخابات و یا نمایندگان آنها و سایر افراد- اعم از گفتاری، نوشتاری و رفتاری- به منظور تأثیرگذاری بر رأی‌دهندگان گفته می‌شود که با هدف رساندن پیام، خط مشی و برنامه نامزدها یا احزاب و گروههای سیاسی به مردم می‌باشد تا از این طریق آنها را به رأی‌دادن به نامزدهای مورد نظر یا جریان و گروه خاص ترغیب نمایند.

بنابر این مصوبه، فعالیت‌های انتخاباتی به هرگونه فعالیت قانونی اطلاق می‌گردد که نامزدها، احزاب و گروههای سیاسی و طرفداران آن‌ها در تبلیغات و یا امور مرتبط با انتخابات انجام می‌دهند.

طبق تعریف این ماده؛ هزینه های انتخاباتی هزینه‌هایی مادی است که نامزدهای انتخابات و احزاب و گروههای سیاسی در انجام فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغات، صرف می‌کنند.

همچنین تامین مالی انتخابات به مجموعه منابعی تعریف شده است که جهت تامین هزینه‌های انتخاباتی انجام و یا صرف می‌شود.

بنابر این مصوبه؛ سامانه مالی انتخابات پایگاهی است که وزارت کشور به‌صورت الکترونیکی ایجاد و نامزدها و احزاب و گروههای سیاسی ملزم به ثبت اطلاعات مالی خود مطابق قانون در این سامانه هستند.

همچنین بنابر ماده ۲ مصوب شد هیچ شخص یا نامزدی نمی تواند اقدام به دریافت یا پرداخت کمک مالی نقدی یا غیر نقدی جهت تامین منابع مالی فعالیت های انتخاباتی و هزنیه کرد آن ها نماید مگر به صورتی که در این قانون مقرر شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 404302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.