جهان در شوک شهادت سردار

چگونگی تشیع پیکر قاسم سلیمانی در عراق و تشیع. پیکر قاسم سلیمانی در چند شهر ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۱۵دی ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «سنگ تمام برای سردار کربلایی» به بررسی چگونگی تشیع پیکر قاسم سلیمانی در عراق  پرداخت و نوشت: دیروز عراق شاهد یکی از بزرگ‌ترین تشییع پیکرهای تاریخ خود بود و مردم بغداد، نجف، کربلا و کاظمین به پاس رشادت‌های سردار سلیمانی و فرماندهان الحشد الشعبی در مقابله با داعشی که منطقه را به قتلگاه مردم تبدیل کرده بود، سنگ تمام گذاشتند و پیکر شهدا را با شکوه تمام تشییع کردند. از کاظمین تا بغداد و از بغداد تا کربلا و بین‌الحرمین مردم عراق سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را با شعارهای لبیک یا حسین و عهدوا... یا قاسم سلیمانی روی دست تشییع کردند. دیروز در کربلا غوغایی برپا بود که شاید نظیر آن را بتوان در راهپیمایی اربعین سالار شهیدان امام حسین(ع) دید. سردار سلیمانی در کاظمین، بغداد و کربلا تشییع شد و سپس با پروازی به ایران و مشهدالرضا فرستاده شد تا با تشییع پیکری درخور نام شهید سلیمانی مراسم تشییع در سایر نقاط کشور نیز به مرور برگزار گردد. سخنگوی سپاه در این راستا می‌گوید: «بعد از اتمام مراسم در مشهد، پیکر ایشان به تهران انتقال پیدا می‌کند و نماز بر پیکر مطهر این شهید نیز از ساعت هشت صبح دوشنبه در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و بعد از آنکه رهبری بر پیکر ایشان نماز خواندند، برای خاکسپاری به کرمان انتقال خواهد یافت.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر  «جهان در شوک شهادت سردار» به بررسی تحولات پیرامون ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی  پرداخت و نوشت: خبر ترور و شهادت سردار سلیمانی به وسیله نیروهای آمریکایی در عراق، همچنان در راس اخبار بین‌المللی قرار دارد. اقدامی که بلافاصله به شوک خبری در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی تبدیل شد و همزمان با آن موجی از نگرانی را در جامعه بین‌المللی نسبت به این اقدام تروریستی برانگیخت.

در همین راستا، صبح روز جمعه نفت برنت با چهار درصد افزایش قیمت روبه‌رو شد و همزمان با افزایش نرخ طلا، بازارهای بورس نیویورک، لندن و بازار بورس آسیا در وضعیت قرمز قرار گرفت. همچنین تقریباً تمامی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، ضمن ابراز نگرانی از اقدام تروریستی آمریکا، خواستار خویشتنداری در جهت جلوگیری از یک درگیری تمام عیار هستند؛ موضوعی که در واکنش به صحبت‌های مقامات کشورمان درخصوص انتقام سخت از آمریکا مطرح شده است.

در تازه‌ترین تحولات صورت گرفته، علاوه بر این‌که مقامات عراقی از رئیس‌جمهوری تا رئیس مجلس و نخست وزیر مستعفی این اقدام را محکوم کرده و آن را ناقض تمامیت ارضی عراق دانسته‌اند، آیت‌الله سیستانی نیز ضمن محکوم کردن ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی، نسبت به پیامدهای چنین اقدامی هشدار داد. از سوی دیگر هرچند مقامات کاخ سفید به خصوص مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مدعی بودند که مردم عراق به واسطه این ترور در حال شادی هستند، روز گذشته مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی در بغداد، کاظمین و کربلا نشان داد که چه میزان همراهی و شوق در میان عزاداران شهادت این سردار ایرانی در سراسر این شهرها به چشم می‌خورد؛ امری که در رسانه‌های غربی به خصوص رویترز و گاردین نیز با پوشش رسانه‌ای زیادی همراه بود. به جز ایران و عراق، افغانستان و پاکستان نیز صحنه محکومیت ترور سردار سلیمانی و اعلام همبستگی با این مبارز بی‌همتا با تروریسم در سراسر خاورمیانه بود.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر « سردار در آغوش ایران » به بررسی تشیع. پیکر قاسم سلیمانی در چند شهر ایران پرداخت و نوشت:  امروز خاک ایران با بوی شهید سلیمانی معطر می‌شود. سردار سرفراز اسلام که برای صیانت از دین و کشور سال‌ها به مجاهدت مشغول بود، پیکر پاکش امروز به آغوش مام میهن باز می‌گردد و ابتدا به سرزمین خوزستان که به همراه سردار سلیمانی هشت سال در برابر صدامیان مردانه مقاومت کرد، قدم می‌گذارد و سپس شهرهای دیگر را با عطر شهادت خود مزین کند و سرانجام به زادگاه خود خواهد رفت تا خاک مادری او این سرباز شجاع جبهه‌های حق علیه باطل را، در دامن پاک خود به آرامش ابدی برسد. روز گذشته مراسم تشییع پیکر پاک شهید سردار سلیمانی و همرزمانش، در کاظمین برگزار شد. این مراسم که با حضور مسئولین و مردم کاظمین و با طواف پیکرهای این شهدا در حرم امام جواد (ع) و امام کاظم (ع) آغاز شده بود، در ادامه با مراسم تشییع رسمی، در میدان الحسنین در الجادریه و نزدیکی منطقه الخضرا بغداد، دنبال شد.

بر همین اساس، جمع کثیری از ساکنان بغداد و تعداد زیادی از رهبران حشد الشعبی و مسئولان سیاسی در میدان الحسنین برای تشییع پیکر شهیدان سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر شهدای حشد شعبی، در این مراسم حضور داشتند.

اشخاصی مانند ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق،‌ هادی العامری جانشین ابومهدی المهندس، عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق، همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی، ابو آلاء الولائی دبیرکل گردان‌های سیدالشهدا، عمار حکیم رئیس جریان اپوزیسیون حکمت و نیز نوری المالکی و فالح فیاض از جمله شخصیت‌هایی بودند که در این مراسم حضور داشتند. 
 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سند شکست فشار حداکثری» نوشت: استفان والت، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد در تحلیلی که در نشریه فارن‌پالیسی منتشر شد، ترور سردار قاسم سلیمانی را خطای استراتژیک دولت آمریکا خواند و افزود: گویی دونالد ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع او بازیکنان شطرنجی هستند که تنها به نخستین حرکت فکر می‌کنند و به‌دلیل نگاه کوته‌بینانه نمی‌توانند این حقیقت مسلم در عرصه سیاست بین‌الملل را دریابند که نوبت حرکت طرف مقابل هم فرا می‌رسد. وی چهار پیامد را برای این تصمیم ترامپ مطرح ساخت: نخست، حکومت ایران در زمان و شرایط دلخواه خود به نحوی پاسخ این ترور را خواهد داد تا عذاب و پیامدهای سیاسی را برای آمریکا به حداکثر برساند. دوم، این ترور شعله‌های ناسیونالیسم ایرانی را گسترش می‌دهد و هرگونه تغییر در رویکرد تهران را نامحتمل می‌سازد. سوم اینکه این ترور در خاک عراق، نادیده انگاشتن تمامیت ارضی این کشور است و دولت شکننده آن را در زمینی لغزنده قرار می‌دهد؛ همان‌طور که نخست‌وزیر عراق نیز این اقدام واشنگتن را محکوم کرد. پیامد چهارم انگیزه‌ مضاعفی است که ترامپ به ایران می‌دهد تا به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای حرکت کند؛ اقدامی که واشنگتن در آن صورت یا باید وارد جنگ همه جانبه با ایران شود یا عقب بنشیند و آن را بپذیرد.

کد خبر 404275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.