۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۴
تن خسته تاکسی‌های شهر

تاکسی‌های فرسوده در آستارا سال‌هاست که به یکی از چالش‌های جدی ناوگان حمل و نقل این شهر مرزی تبدیل شده و گویا اراده‌ای هم برای بازکردن این گره کور و رفع مشکلات رانندگان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسیاری از کشورهای دنیا برخورداری از ناوگان حمل و نقل عمومی مدرن و پویا به عنوان حقوق اولیه شهروندی مورد عنایت مسئولان و مدیران شهری قرار دارد. در ایران باوجود اینکه بخش زیادی از ترددها ی درون‌شهری با تاکسی انجام می‌شود، و طرح‌هتی زیادی نیز برای نوسازی و بهسازی این بخش از ناوگان حمل و نقل درون‌شهری ابلاغ شده، اما روند نوسازی بسیار کند و در بعضی شهرها متوقف شده است. تاکسیرانان سال‌هاست که مشکلات زیادی دارند و برای بازکردن این گره کور همچنان چشم امید به تدبیر مسئولان دارند.

درآمد اندک، افزایش قیمت سوخت، نداشتن بیمه و بازنشستگی، مسافربرهای غیر مجاز، تمایل شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی، گرانی قطعات و لوازم یدکی و کیفیت نامناسب آن‌ها، فرسودگی خودروها و ناتوانی رانندگان در تامین نقدینگی کافی برای نوسازی و ناتوانی در تامین وثایق بانکی برای دریافت تسهیلات بانکی، زخم‌هایی است که هر روز روح و جان رانندگان تاکسی را می‌آزارد.

درآمد اندک، هزینه زیاد

رحیم عباداللهیان از رانندگان تاکسی درون‌شهری آستارا می‌گوید: حدود ۱۵ ماه قبل تاکسی فرسوده‌ام را بدون هیچ تسهیلاتی و تنها با دریافت ۶۵ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود لازپرداخت ۲۲ درصد تعویض کرده‌ام.

وی با ابراز ناراحتی از ارایه نشدن تسهیلات مناسب از سوی دولت به رانندگان تاکسی می‌افزاید: به دلیل کمی درآمد، گرانی لوازم و افزایش قیمت سوخت قادر به بازپرداخت اقساط بانکی که ماهانه ۶۰۰ هزار تومان است، نیستم.

این راننده تاکسی شهری آستارا می‌گوید: از ایثارگران جنگ تحمیلی هستم، در محل کار قبلی بیمه بودم و اکنون که چند سالی است که به عنوان راننده تاکسی مشغول به کار شدم، اما متاسفانه به دلیل نبود ضوابط مشخص بیمه نیستم.

علی بردبار یکی دیگر از رانندگان تاکسی آستارا، می‌گوید: حدود ۱۰ سال است که تاکسی دارم، حالا تعمیر آن حدود هفت میلیون تومان خرج دارد، اما به دلیل افزایش قیمت قطعات، قادر به تعمیر آن نیستم.

وی می‌افزاید: درآمد اندک، افزایش تورم، بالا رفتن لحظه‌ای قیمت قطعات خودرو، فعالیت مسافربرهای غیر مجاز و افزایش قیمت سوخت، رانندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

مهدی لقمانی هم از رانندگانی است که از ۱۹ سال قبل به این حرفه اشتغال دارد، او می‌گوید: تاکسی من کاملاً فرسوده است، اما قیمت تاکسی نو ۶۳ میلیون تومان است و به همین دلیل قادر به تعویض آن نیستم.

وی تصریح می‌کند: خودروی پژو که دولت به جای خودرو فرسوده به رانندگان تحویل می‌دهد، قطعاتش چینی و از کیفیت خوبی برخودار نیست؛ دولت می‌تواند خودروی تیبا را که نسبت به پژو قیمت و مصرف سوخت کمتری دارد و لوازم و قطعات آن ارزان‌تر است را در اختیار رانندگان تاکسی قرار دهد.

۱۲۰ تاکسی در صف تعویض

گلایه رانندگان تاکسی در حالی مطرح می‌شود که غلامرضا مصائب، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری آستارا، می‌گوید: تعداد تاکسی درون‌شهری آستارا نزدیک به ۴۰۰ دستگاه است که از این تعداد در حدود ۱۲۰ دستگاه با عمر بالای ۱۰ سال و فرسوده است و باید تعویض و نوسازی شود.

وی می‌افزاید: بسیاری از این تاکسی‌های فرسوده اکنون قادر به سرویس‌دهی، انجام کارهای روزانه و جابجایی مسافر است.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری آستارا عنوان می‌کند: در سال‌های گذشته دولت برای تعویض تاکسی‌های فرسوده ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی به رانندگان پرداخت می‌کرد که متاسفانه رانندگان به دلیل نداشتن ضامن معتبر موفق به دریافت این تسهیلات نشدند.

مصائب داشتن ضامن معتبر را از مشکلات اصلی رانندگان می‌داند و می‌گوید: افزایش تورم سالیانه و ناتوانی در بازپرداخت بهره و اقساط وام بانکی، افزایش نرخ خودرو ناشی از تحریم‌های ظالمانه و افزایش نرخ سوخت، رانندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی می‌افزاید: رانندگان در حال حاضر برای تبدیل به احسن کردن تاکسی فرسوده، علاوه بر تحویل خودرو باید مبلغی در حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون ریال به دولت بپردازند که از توان بسیاری از آن‌ها خارج است.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری آستارا به مشکلات بیمه تامین اجتماعی رانندگان اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه به دلیل بدهی ادارات و وزارتخانه، سازمان تامین اجتماعی چندین سال است که اقدام به بیمه رانندگان تاکسی درون‌شهری نکرده است.

مصائب خاطرنشان می‌کند: امور اداری تعدادی از رانندگانی که حدود هشت سال پیش برای استفاده از تسهیلات بیمه در سامانه جامع ثبت نام کرده بودند از سوی سازمان تامین اجتماعی در حال انجام است.

وی اضافه می‌کند: اسامی رانندگانی که به این سازمان مراجعه و کارت و دفترچه دریافت می‌کنند در سامانه جامعی که دولت به همین منظور پیش‌بینی کرده ثبت می‌شود تا بتوانند در آینده تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری آستارا خاطرنشان می‌کند: رانندگان خودروهای سبک و سنگین باری درون‌شهری که تاکنون موفق به دریافت سهمیه سوخت دیزلی و لاستیک یارانه‌ای نشده‌اند می‌توانند با مراجعه به این سازمان نسبت به ثبت نام و سیر مراحل اداری اقدام کنند.

تاکنون لایحه‌ای از شهرداری دریافت نشده است

میثم الوان‌پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا هم می‌گوید: تاکنون هیچ درخواست و نامه‌ای از طرف سازمان حمل و نقل شهرداری برای ساماندهی و رفع مشکلات تاکسی‌های فرسوده درون‌شهری آستارا به شورا ارسال نشده است.

وی تاکید می‌کند: در صورت ارسال این درخواست، در اولین فرصت در کمیسیون تخصصی و عمران و سپس در صحن علنی شورا مطرح و در خصوص رفع مشکلات تاکسیرانان تصمیمات خوبی اتخاذ می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر آستارا می‌افزاید: خودروهای فرسوده یکی از منابع مهم آلوده کننده هوای شهر است و دولت نیز برای خروج این وسایل نقلیه از چرخه ترافیک باید با برنامه‌ریزی و اختصاص امکانات و تسهیلات مناسب اقدام و امنیت شغلی رانندگان و رفاه حال شهروندان را فراهم کند.

کد خبر 404267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.