سرانه مصرف آبزیان در کشور  ۱۲.۱ است

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در رابطه با مصرف سرانه آبزیان در کشور گفت: مصرف سرانه کشور ۱۲.۱ است و رشد مصرف سرانه در سال های اخیر چشمگیر بوده است.

به گزارش ایمنا، عیسی گلشاهی در رابطه با میزان صادرات شیلات در سال ۹۷، گفت: بر اساس آخرین آمار سال ۹۷، ۱۴۳ هزار تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش بیش از ۵۲۸ میلیون دلار را به کشورهای مختلف صادر کردیم و در مقابل این صادرات اختصاصی شیلات، ۷۰ میلیون دلار اقلام موردنیاز شیلاتی واردشده و تراز تجاری مثبت بوده است.

وی  در رابطه با مصرف سرانه آبزیان در کشور گفت: مصرف سرانه ما ۱۲.۱ است و رشد مصرف سرانه در سال های اخیر  چشمگیر بوده است.

دیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران افزود: مطابق برنامه‌ای که در شیلات در نظر گرفته‌شده می‌خواهیم ۳۰ درصد از پروتئین سالانه مردم را از آبزیان تأمین کنیم و هدف دوم ما رسیدن به میانگین جهانی بوده که این میزان ۲۰ کیلوگرم در سال است.

گلشاهی در رابطه با صادرات ماهیان سردآبی اظهار کرد: در حوزه ماهیان سردآبی در دهه ۸۰ حدود ۲ هزار تا ۲۵۰۰ تن ماهی قزل‌آلا صادر می‌کردیم که این میزان در دهه ۹۰ افزایش یافت و به‌تدریج کسانی که تولیدکننده و فرآوری کننده بودند به سمت ایجاد بازارهای صادراتی پیش رفته و برای محصولات شیلاتی ازجمله قزل‌آلا بازارهای صادراتی ایجاد کردند و در حال حاضر ۱۰ تا ۱۱ هزار تن سالانه صادرات ماهی قزل‌آلا داریم.

وی با اشاره به این‌که صادرات ماهی قزل‌آلا به‌صورت تازه به بازارهای هدف انجام می‌شود، گفت: این نوع صادرات از آن‌جهت برای حوزه‌های شیلاتی دارای اهمیت است که باید در بالاترین سطح استانداردها و معیارهای مربوط به حفظ سلامت محصول پیش برویم تا بتوانیم صادرات محصول تازه را انجام دهیم.

توزیع روزانه سه تن ماهی در استان های کشور

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران ادامه داد: ۳۵ درصد از کالاهای صادراتی در حال حاضر به‌صورت تازه صادرشده و این صادرات برای دوردست‌ترین نقاط مانند مالزی، سن‌پترزبورگ و مسکو ارسال می‌شود.

گلشاهی در رابطه با پروژه پرورش ماهی در دریا گفت:  پرورش ماهی در دریا را به‌صورت گسترده شروع کردیم که در محیط‌های محصور در دریا انجام و یک اتفاق بسیار خوب در حوزه شیلات محسوب می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر این نوع پرورش ماهی هم در دریاچه‌های پشت سد و هم در حوزه دریایی انجام می‌شود که نیاز به پودر ماهی را در کشور افزایش داده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در رابطه با تولید کنسرو خاطرنشان کرد: در تنوع‌بخشی در تولید کنسرو هم اقدامات خوبی انجام‌شده و به لحاظ تکنیکی و تکنولوژیکی تمام انواع کنسرو در ایران تولید می‌شود.

گلشاهی تأکید کرد: بافرهنگ سازی‌های انجام‌شده، اماکن بسیاری در استان‌های کشور ایجادشده و در این استان‌ها روزانه سه تن ماهی توزیع می‌شود.

وی افزود: توسعه فروشگاه‌های عرضه محصولات شیلاتی از طریق اپلیکیشن‌ها که ماهی را پاک‌شده، به‌صورت آنلاین به منازل می‌رسانند در چهار استان گیلان، فارس، البرز و تهران راه‌اندازی شده که محصولات شیلاتی را به سراسر کشور عرضه می‌کنند.

گلشاهی در رابطه با تولید سوسیس و کالباس ماهی گفت: ما فیش رول را ایجاد کردیم، در کنار آن سوسیس و کالباس ماهی را هم تولید کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم تا تبادلات لازم با وزارت بهداشت و مراجع ذی‌صلاح برای اثبات سلامت آن انجام شود.

وی افزود: از لقمه‌های دانش‌آموزی استقبال خوبی شده که امیدواریم بتوانیم با کمک وزارت آموزش‌وپرورش آن را گسترش دهیم.

منبع: ایانا

کد خبر 404227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.