سکونت ۳۰ درصد شهروندان خاش در بافت فرسوده

شهردار خاش گفت: مساحت بافت فرسوده این شهر ۳۵۳ هکتار است و حدود ۳۰ درصد جمعیت شهری در آن زندگی می‌کنند.

عبدالمجید  تمندانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برنامه‌های مدیریت شهری در این شهر با تشکیل اتاق فکر شهروندی و بر اساس برنامه جامع افق ۱۴۰۰ طراحی و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: شهر به ۱۲محله تقسیم و در هر محله از بین ساکنان شهردار محله انتخاب شده است که مهم‌ترین مزیت آن کاستن از مراجعات شهروندان به شهرداری بوده است.

شهردار خاش با بیان اینکه شهرداری این شهر در حوزه عمرانی در دو سال گذشته پروژه‌های زیادی را اجرا کرده است، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های موفق شهرداری در افق ۱۴۰۰ ساماندهی سایت دفع زباله شهرداری بود که پس از گذشت ده‌ها سال انجام شد.

تمندانی اضافه کرد: دفن بهداشتی زباله‌های شهری از دغدغه‌های شهروندان بوده است که شهرداری برای حفظ  شادابی و نشاط  محیط زیست، بهداشت و سلامتی شهروندان نسبت به اجرای آن اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی ورودی‌های شهر از سمت زاهدان، ایرانشهر و سراوان از مهم‌ترین برنامه‌های عمرانی شهرداری بوده است، خاطرنشان کرد: احداث پارک چهار هکتاری ولایت و پارک‌های خیام، مهاجر، سرحد، خانواده و بانوان از فعالیت‌های این شهرداری در حوزه افزایش فضای سبز بوده است.

اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ

شهردار خاش از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در این شهر خبر داد و افزود: محله فرودگاه به عنوان محله هدف در اجرای این طرح در نظر گرفته شد و خانوارهای ساکن در آن آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

 تمندانی با بیان اینکه با وجود همه مشکلات نهضت آسفالت معابر در نقاط مختلف این شهر ادامه پیدا کرد، گفت: از حدود ۹۰ سال قبل بعضی معابر و کوچه‌های این شهر خاکی بوده است، اما از سالیان اخیر آسفالت بسیاری از آن‌ها انجام شده و تا افق ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت بودجه و درآمد این شهرداری، اظهار کرد: پرداخت حقوق کارکنان شهرداری به روز است و معوقه ندارد.

ضرورت ایجاد منابع درآمد پایدار شهری

شهردار خاش با تاکید بر ضرورت ایجاد منابع درآمد پایدار برای این شهرداری، یادآور شد: شهر خاش از  مزیت همجواری با رشته کوه تفتان برخوردار است که یکی از مناطق گردشگری استان محسوب می‌شود به همین دلیل شهرداری به دنبال توسعه گردشگری در این منطقه است.

تمندانی با اشاره به اجرای پروژه ساخت ۱۰ سرویس بهداشتی در بوستان‌های پرستار، جمعه بازار، پارک پیامبر اعظم، میدان شهدا و پارک بلوار بهداشت این شهر، خاطرنشان کرد: احداث و بهسازی سرویس‌های بهداشتی در پارک‌های سطح شهر از برنامه‌های عمرانی شهرداری در سال جاری است.

جانمایی آرامستان جدید

وی با بیان اینکه ظرفیت آرامستان قدیمی شهر تکمیل شده است، اظهار کرد:  آرامستان جدید شهر خارج از محدوده شهر جانمایی شده و به همین دلیل مشکل ترافیک در آن کمتر است و امکان احداث فضای سبز وسیع، پارکینگ، غسالخانه مجهز و استاندارد و جایگاه اقامه نماز میت در آن وجود دارد.

شهردار خاش با بیان اینکه زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار به آرامستان این شهر اختصاص یافته است، تصریح کرد: این مکان به امکانات لازم برای غسل و دفن اموات مجهز است.

افزایش سرانه فضای سبز شهری

تمندانی با بیان اینکه در حال حاضر سرانه فضای سبز خاش ۹ مترمربع است، عنوان کرد: سرانه فضای سبز پیش‌بینی شده در طرح جامع ۱۸.۵ مترمربع است.

وی با بیان اینکه مساحت پارک‌‎های این شهر ۲۸۹ هزار و ۱۵۳ مترمربع است، گفت: در حال حاضر آبیاری فضای سبز شهر بیشتر با استفاده از پساب تصفیه شده و آب غیر شرب استحصال شده از دو حلقه چاه این شهرداری انجام می‌شود و استفاده از آب شهری به صفر رسیده است.

۱۱ محله هدف طرح بازآفرینی

شهردار خاش با اشاره به اینکه مساحت بافت فرسوده این شهر ۳۵۳ هکتار است و حدود ۳۰ درصد جمعیت شهری در آن زندگی می‌کنند، اظهار کرد: ۱۱محله  شامل بافت تاریخی، بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی هدف بازآفرینی شهری خاش است.

تمندانی ادامه داد: امسال در قالب طرح بازآفرینی ۴۰۰ تن قیر برای آسفالت کلیه معابر محله ریگ‌آباد اختصاص داده شده است.

وی از مناسب‌سازی ۹۰ درصد معابر این شهر برای تردد معلولان، جانبازان و توانخواهان خبر داد و افزود: سال قبل اعتباری بالغ بر۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های ترافیکی این شهر هزینه شد.

کد خبر 404211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.