گرمخانه‌ها باعث تامین امنیت اجتماعی هستند

یک جامعه شناس گفت: وجود کارتن‌خوابی یا افراد بی‌خانمان دارای اعتیاد یا بیماری‌های خاص باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی درسطح شهرها می‌شود و به نحوی مکان‌های عمومی امنیت اجتماعی خود را از دست می‌دهد و با ایجاد گرمخانه‌ها تا حدودی امنیت اجتماعی شهرها تامین می‌شود.

مرتضی پدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص گرمخانه‌ها، اظهار کرد: در سازمان ملل بحثی که در رابطه با کاهش فقر مطرح می‌شود این است که حکومت‌ها موظفند نیازهای اولیه افراد مانند مسکن، خوراک، پوشاک، آموزش، بهداشت و درمان را تامین کنند که جزء حقوق اولیه شهروندی است.

وی با اشاره به اینکه بر لزوم تامین این نیازها در قانون اساسی کشور ما هم تاکید شده است، افزود: از آنجایی که نظام اجتماعی جهان سومی اگرچه پروتکل‌های جهانی را امضا می‌کند اما کمتر به این مسائل توجه و عمل می‌کند. از منظر جامعه‌شناسی حقوقی اگر نگاه کنیم حق مسلم افراد یک جامعه است که از حداقل‌های یک معیشت معمول برخوردار باشند.

این جامعه‌شناس در خصوص لزوم وجود گرمخانه‌ها، تصریح کرد: در اینکه یک جامعه باید به سمتی پیش برود که نیازمند گرمخانه باشد و حتی چند گرمخانه هم پاسخگوی نیازهای افرادی که در این چرخه زندگی قرار گرفته‌اند یک سوال جدی هست که چرا ساختارهای اجتماعی به گونه‌ای حرکت می‌کند که منجر به نوعی نیازمندی و نیازسازی اجتماعی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به برخی مشکلات موجود در جامعه ما سرمایه و اعتماد اجتماعی در آن به حداقل رسیده است، اظهار کرد: جامعه ما با توجه به مسائلی که با آن دست به گریبان است به سمتی پیش رفته که با موضوعی به نام طرد اجتماعی روبرو شویم و افرادی که دچار اعتیاد، سالمندی و بیماری شوند از خانواده طرد شوند و نیازمند مکان‌هایی با عنوان گرمخانه باشند.

گرمخانه‌ها دارای کارکرد مثبت و منفی هستند

پدریان با اشاره به اینکه یک عده از منظر مددکاری و درمانی نیازمند چنین مکان‌هایی هستند، گفت: برای این افراد ساختارهای اجتماعی جامعه مانند شهرداری‌ها و بهزیستی باید تمهیداتی بیندیشد تا دچار آسیب کمتری شوند چرا که مشکلاتی که با آن درگیر هستند موجب آسیب به خود آنها و دیگر افراد جامعه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر سازمان‌های مربوطه برای ساماندهی افراد بی خانمان اقدام نکنند مکان‌های عمومی داخل شهرها محل اسکان آنها می‌شود، افزود: وجود کارتن‌خوابی یا افراد بی‌خانمان دارای اعتیاد یا بیماری‌های خاص باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی در سطح شهرها می‌شود و به نحوی مکان‌های عمومی امنیت اجتماعی خود را از دست می‌دهد چرا که به درست یا غلط نوعی خوف اجتماعی در ذهن جامعه از این افراد وجود دارد و با ایجاد گرمخانه‌ها تا حدودی امنیت اجتماعی بیشتر می‌شود.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه گرمخانه‌ها دارای هر دو کارکرد مثبت و منفی است، تصریح کرد: وجود گرمخانه‌ها از نظر ایجاد امنیت اجتماعی دارای کارکردهای مثبتی است اما گسترش گرمخانه‌ها از این منظر که با ایجاد کوچکترین تعارضی افراد احساس کنند جای امنی به نام گرمخانه وجود دارد جزء کارکردهای منفی آن است و باید مراقب بود که گسترش این نوع مکان‌ها به نوعی گریز از خانه را افزایش ندهد.

وی در خصوص دستگاه‌ها و نهادهایی که در کنترل آسیب‌های اجتماعی نقش دارند، خاطرنشان کرد: در مورد گرمخانه‌ها صرفا گروه هدف معتادان نیستند بلکه متکدیان و افراد فراری از خانه یا بی‌خانمان‌ها هم مطرح می‌شود که متولی اصلی کنترل آسیب‌دیدگان اجتماعی دستگاهی چون بهزیستی است و برای این پدیده هم بودجه‌هایی برای آنها تعریف شده است و دومین دستگاهی که موظف به ساماندهی این امور هستند شهرداری‌ها هستند و مدیریت امور اجتماعی استانداری‌ها می‌توانند در این امر دو نهاد دیگر را یاری کند تا این امر کنترل شود.

کد خبر 404148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.