کنترل نظام‌مند ساخت و سازها در اصفهان / «پیشگیری از تخلف» محور فعالیت‌ها

یکی از مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین مبانی برای داشتن شهری سالم و بدون تخلف، پیشگیری و رفع تخلفات شهری است، تخلفات شهری از جمله مواردی است که علاوه بر نقض حقوق شهروندی، سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تخلفات شهری در دسته بندی‌های مختلف قرار دارد از جمله سد معبر صنوف، تکدی‌گری، ایجاد خطر، زمین های بایر، بناهای مخروبه و نیمه تمام و بلا تکلیف، مشاغل مزاحم، دیوار نویسی و تخلفات ساختمانی یعنی ساختمان‌هایی که بدون پروانه و خارج از ضوابط یا بدون رعایت اصول ایمنی و حفاظتی در شهر ساخته می‌شود.

اما به گفته مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، در آینده نزدیک طرح نظارت هوشمند و مکانیزه تخلفات شهری در این کلانشهر اجرا می‌شود تا تخلفات ساخت و ساز به صورت آنلاین رصد شود.

برای آگاهی هر چه بیشتر از اجرای طرح نظارت هوشمند و مکانیزه تخلفات شهری و سایر اقدامات انجام شده این اداره کل گفت و گویی را با «حسن محمدحسینی» مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اصلی‌ترین طرح‌هایی که در دست اجرا کدام است؟

نیروهای اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان به صورت ۲۴ ساعته و حتی روزهای تعطیل مسایل شهر را رصد می‌کنند، چرا که تخلف در هر ساعت از شبانه روز انجام می‌شود و ما در راستای انجام وظایف و احقاق حقوق شهروندان موظف هستیم در هر ساعت از شبانه روز مشکلات شهروندان را حل کنیم.

برنامه های اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه‌ریزی شده و محور فعالیت‌ها «پیشگیری از تخلف» است.

بحث رفع تخلف فرایند خاصی دارد، اعتقاد داریم نیروهایی که در مسیر رفع تخلف اقدام می‌کنند، باید آموزش‌های ویژه‌ای به لحاظ تخصصی، قانونی و... فراگرفته و عملکرد خوبی داشته باشند.

در حال حاضر برنامه‌ریزی و جلساتی را با دستگاه های مربوطه برای ستاد نوروزی که این اداره کل مسئول کمیته قضایی و انتظامی است، برگزار می‌کنیم زیرا شهر اصفهان در آن ایام بیشترین حجم مسافر دارد.

همچنین درخصوص ساماندهی تابلوهای شهر تحت پیرایش شهری اقداماتی در حال انجام است زیرا سیما و منظر شهر اصفهان به عنوان یک شهر توریستی بسیار حائز اهمیت است.

بنا بر دستور شهردار اصفهان در هر منطقه از شهر یک خیابان برای اجرای طرح پیرایش شهری انتخاب شده تا برای زیباسازی و ساماندهی تابلوهای آن اقدامات لازم انجام شود.

تکریم ارباب رجوع برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است که برای انجام و تحقق آن تاکید فراوان داریم.

خیابان باغ فردوس در حوالی ناژوان به عنوان یک محور گردشگری قرار گرفته که شهروندان ساکن در آن به لحاظ مشکلات ترافیکی و سد معبر صنوف درخواست رسیدگی داشتند که بررسی‌های لازم انجام شده و اقدامات لازم به زودی اجرایی خواهد شد.

موضوع دیگر حاشیه رودخانه است، حدود ۱۰ کیلومتر طول رودخانه در داخل شهر اصفهان است که به صورت شمال و جنوبی که به خصوص حوالی پل‌های تاریخی طرح‌های ویژه برای تخلفات شهری داریم.

برای ممانعت از ورود موتورسیکلت‌ها در داخل پارک‌ها یا فروش قلیان به خصوص حوالی پل های تاریخی و مراکز دیگر طرح های ویژه‌ای اجرا شده و ادامه خواهد داشت.

برای ساماندهی ساختمان‌های نیمه‌ساز یا رها شده در سطح شهر که بعضاً چندین دهه است که بلاتکلیف و رها شده‌اند نیز به عنوان یک فضای بی‌دفاع شهری و هم معضل های مختلفی که در داخل آنها وجود دارد، ورود کردیم.

با اجرای طرح ویژه، بسیاری از این ساختمان‌ها تعیین تکلیف شده و مشکلات مختلف آنها رفع شده است.

در بخش نظارت بر ساخت و ساز، ساخت و سازها را به صورت را نظام‌مند کنترل کنیم، در آینده‌ای نزدیک طرح نظارت هوشمند و مکانیزه تخلفات شهری در اصفهان اجرا می‌شود تا تخلفات ساخت و ساز به صورت آنلاین رصد شود.

با اجرای طرح نظارت هوشمند و مکانیزه تخلفات شهری در آینده تمام گشت‌های مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری به تبلت مجهز شده و موارد بررسی شده به صورت هوشمند و مکان‌مند پیگیری شود.

اجرای این طرح به صورت ویژه در کنترل ساخت و سازها کاربرد خواهد داشت به طوری که تمام موارد و تخلف‌هایی که در  ساخت و سازها یا تغییر کاربری‌ها صورت می‌گیرد، بر اساس داده‌های برنامه «سرای هشت» که در تبلت همراه نیروهای این مدیریت در واحدهای و نظارت بارگذاری شده، شناسایی و پرونده مربوطه تشکیل و مورد رسیدگی قرارخواهد گرفت.

اجرای طرح نظارت هوشمند و مکانیزه تخلفات شهری می‌تواند در سرعت عمل و پیشگیری از تخلف بسیار تاثیرگذار باشد.

چه اقدامات دیگری توسط نیروهای گشت انجام می شود؟

رفع سد معبر از دیگر وظایف نیروهای این اداره کل است، از جمله موارد سد معبر، فعالیت خودروهای دوره‌گرد که در سطح مناطق باعث سلب آسایش شهروندان می‌شود، سد معبر صنوف در پیاده‌رو و اماکن مختلف یا دست‌فروشانی هستند که در نقاط مختلف شهر بساط پهن می‌کنند.

جمع‌آوری و سازمان‌دهی متکدیان، افراد آسیب دیده در سطح شهر، رسیدگی به تخلفات صنفی اعم از نصب تابلو یا احداث پل غیرمجاز و خسارت‌هایی که به سطح اماکن یا المان‌های شهر می‌زنند توسط نیروهای این اداره کل انجام می‌شود.

ماده ۵۵ قانون شهرداری بسیاری از وظایف را برای شهرداری در راستای پیشگیری از تخلفات شهری مشخص کرده است.

چرا با وجود اقدامات زیادی که انجام شده همچنان این تخلفات را شاهد هستیم؟

در مسیر رفع تخلفات شهری شهرداری به تنهایی نمی‌تواند به نتایج مورد انتظار برسد، بلکه فرهنگ‌سازی بسیار حائز اهمیت است، اینکه مردم شهروندان همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند.

البته با ۱۸ اتحادیه که واحدهای صنفی زیرمجموعه آنها بیشترین موارد سد معبر را داشتند، جلساتی را برگزار کردیم تا با همکاری آنها برای رفع این معضل اقدام کنیم.

سد معبر میوه‌فروشان بیشترین گلایه شهروندان را به همراه داشته است، یک سوم مغازه‌های میوه فروشی دارای پروانه کسب و دو سوم فاقد پروانه کسب هستند و به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند.

قانون نظام صنفی اعلام کرده هر واحد صنفی باید پروانه اشتغال داشته باشد، این در حالی است که بیشتر میوه‌فروشان سطح شهر مجوزهای لازم برای فعالیت را دریافت نکرده که باید اقدامات و برخورد قانونی از سوی اتحادیه مربوطه انجام شود.

قطعا مقابله با تخلفات شهری تنها وظیفه یک اداره نیست، تعامل با سایر نهادها چگونه است؟

اداره یک شهر به عهده یک سازمان نیست و ادارات مختلف سهیم هستند، به خصوص در ارتباط با نظم و انضباط شهری قطعا اگر بین‌بخشی کمک نشود، مشکل رفع نخواهد شد.

تعامل بین شهرداری و مدیریت شهری با سازمان‌های دیگر وجود دارد و مشکل خاصی نداریم.

در موضوعات آسیب‌های اجتماعی با بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، مجموعه‌های حاکمیتی مانند فرمانداری، استانداری، مجموعه‌های قضایی، انتظامی ارتباطات خوبی داریم.

البته دستگاه‌های دیگر به تناسب نوع تخلف و آسیب‌ها ورود پیدا کرده و کمک می‌کنند و خوشبختانه ظرفیت‌های مختلفی در سازمان‌ها وجود دارد که با هم‌افزایی می‌توان نتایج خوبی را برای مقاله را تخلفات شهری حاصل کرد.

آرمان ما «داشتن شهری بدون تخلف و زیست‌پذیر» است تا مردم بتوانند با احساس آرامش در آن زندگی کنند.

امسال چه تعداد  اعمال قانون تخلفات شهری صنوف انجام شده است؟

از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود ۱۴۰ مورد اعمال قانون برای پلمب واحدهای صنفی مختلف که توجهی به اخطارهای قانونی نداشتند، انجام شده  است.

تاثیر آموزش را در کاهش تخلفات شهری بسیار تأثیرگذار می‌دانیم، از این رو برای اصناف دوره‌های آموزشی چهره به چهره به اتفاق کارشناسان برگزار شده است، همچنین آموزش های مختلف برای شهروندان در زمینه های مختلف در فرهنگسراها برگزار شده و معتقدیم اگر مردم کمک و مشارکت کنند، می‌توانیم شهری خوب و عاری از تخلفات شهری داشته باشیم.

البته وقتی شرایط اصفهان را با سایر کلانشهرها مقایسه کنیم، در می‌یابیم که اصفهان وضعیت بهتری دارد که ناشی از فرهنگ بالای مردم اصفهان است؛ قطعا تلاش می‌کنیم تخلفات شهری را با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت کاهش دهیم.

بعضی از مغازه‌داران با قراردادن موانعی در حاشیه خیابان یا پیاده‌رو، به نوعی آن محدوده را برای استفاده خود اختصاص می‌دهند! آیا این اقدام نوعی تخلف شهری نیست؟

هیچ صنفی مجاز به قراردادن موانع جلوی محل کسب خود نیست و چنانچه نیروهای رفع تخلفات شهری این موارد را مشاهده کنند، برخورد قانونی انجام خواهند داد.

هیچکس نمی‌تواند پیاده رو یا قسمتی از سواره‌رو خیابان را تصرف کند، زیرا مصداق بارز تخلف شهری است و قطعا گشت‌های این اداره کل برخورد و اخطارهای لازم را صادر خواهند کرد؛ لوازم استفاده شده را جمع‌آوری و به انبار انتقال می‌دهند زیرا حاشیه خیابان محلی برای استفاده شخصی افراد نیست، بلکه محل رفت و آمد و پارک خودرو است.

جمع‌آوری متکدیان شهر بر اساس چه فرایندی انجام می‌شود؟

یکی از آسیب‌های اجتماعی تکدی‌گری بوده و کارتن خوابی نیز در لایه‌ های دوم و پنهان شهر است.

بر اساس قانون، ۱۳ دستگاه متولی رفع آسیب‌های اجتماعی هستندکه یکی از این دستگاه‌ها شهرداری است، برهمین اساس سال گذشته شهرداری اصفهان مرکزی را در اصفهان راه‌اندازی کرد تا متکدیان پس از جمع‌آوری به آن انتقال یافته و تحت پوشش سازمان بهزیستی غربال‌گری شوند.

آن دسته از افرادی از عواطف مردم سوء استفاده می کنند، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند تا برخورد قانونی با آنها انجام شود، اگر باندهای سازماندهی شده این افراد را شناسایی کنیم، قطعا ورود پیدا خواهیم کرد.

کد خبر 404098

برچسب‌ها