رابطه بین جراحی کاهش وزن و سرطان پوست چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان حاکی است جراحی کاهش وزن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان پوست یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها و به معنای رشد غیرطبیعی سلول‌های پوستی است. با وجود اینکه محققان عوامل خطرآفرین مرتبط با سرطان پوست مانند بی‌رنگ شدن پوست، تاریخچه خانوادگی و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب را تشخیص داده‌اند، اما هنوز دلیل این که چرا آمار ابتلا به این بیماری در حال افزایش است، مشخص نیست. چاقی مفرط نیز یک عامل خطر آفرین برای بعضی سرطان‌ها به شمار می‌رود، زیرا باعث بروز التهاب مزمن شده که محیط مناسبی را برای رشد تومورهای سرطانی به وجود می‌آورد.

گروهی از محققان سوئدی به منظور بررسی تاثیر جراحی کاهش وزن بر خطر ابتلا به سرطان پوست، مطالعه جدیدی انجام دادند؛ آن‌ها برای نیل بدین هدف اطلاعات پزشکی حدود دو هزار فرد چاق را که تحت جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند، بررسی کردند. گروه کنترل این مطالعه نیز شامل دو هزار و ۴۰ فرد چاق بود که این عمل جراحی را انجام ندادند. طی انجام این مطالعه که مدت ۱۵ سال طول کشید، افرادی که جراحی کاهش وزن انجام دادند، به طور میانگین ۲۱.۶ کیلوگرم کاهش وزن داشتند.

افراد گروه کنترل در طی انجام این مطالعه وزن نسبتا ثابتی داشتند، به طوری که کاهش یا افزایش وزن آن‌ها بیش از سه کیلوگرم نبود. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد ۲۳ نفر از افرادی که جراحی کاهش وزن انجام دادند و ۴۵ نفر از گروه کنترل به سرطان پوست مبتلا شدند. محققان دریافتند بیشترین تفاوت بین این دو گروه مربوط به میزان ابتلا به ملانوم بدخیم بوده است، به طوری که ۲۹ نفر از گروه کنترل و تنها ۱۲ نفر از افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند به این بیماری مبتلا شدند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که جراحی کاهش وزن، خطر ابتلا به ملانوما را تا حدود ۵۷ درصد کاهش می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Dermatology منتشر شده است.

کد خبر 404088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.