دستگیری ۵۰ عضو شورا از ابتدای سال

آخرین جزئیات دستگیری مدیران شهری پاکدشت، حواشی بازگشت شهردار خرمشهر، استعفای یک عضو و دستگیری عضوی دیگر، از مهم‌ترین عناوین بسته خبری این هفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری هفته جاری خود درباره بازداشت مدیران شهری پاکدشت گفت: فساد فراگیری در شورای شهر و شهرداری پاکدشت اتفاق افتاده است. عدد بازداشتی ها تا امروز بیش از ۲۵ نفر از شورا و شهرداری در این شهرستان نه چندان بزرگ بازداشت شدند؛ ۴۰۰ مورد پیمانکاران اعلام کردند شورا و شهرداری از ما حق و حساب مطالبه کرده است.

غلامحسین اسماعیلی درباره مجموع بازداشت مدیران شهری کشور افزود: فقط امسال تا امروز جای گلایه دارد که حدود ۲۰ شهردار، ۵۰ عضو شورای شهر، ۱۰۰ کارمند در تعدادی از استان‌ها و شهرستانها تحت تعقیب قرار گرفته، بازداشت شده و برخی محکوم شدند.

وی تصریح کرد: در پاکدشت ۲۵ نفر، در اراک ۱۸ نفر، در گچساران ۲۰ نفر در چهارباغ که بخش کوچکی است، ۱۵ نفر، در بوشهر ۸ نفر، همچنین از افراد شورای شهر لیست بلندبالایی در بازداشتها وجود دارد که هشداری برای این افراد است که چشمان تیزبین دستگاه قضا اعمال آنها را رصد می کند و از همه مهمتر، مردم می بینند و گزارش می دهند.

تهران؛ واکنش شورای شهر به مرگ دلفین برج میلاد

مجموعه "دلفیناریوم" برج میلاد دو دلفین نر و ماده را نگهداری می‌کرد که دلفین ماده به نام "آلفا" چندی پیش مرد و پس از شایعه مرگ این دلفین، سازمان محیط‌زیست از محل نگه‌داری دلفین‌ها در برج میلاد بازدید کرد.

پس از بازدید کارشناسان محیط زیست مشخص شد که دلفین پس از چند روز بیماری مرده است. اما لاشه آن همانجا نگه داشته شده تا آزمایش‌های لازم علت مرگ را روشن کند.

تمامی فعالیت‌های "دلفیناریوم" برج میلاد تا مشخص شدن علت مرگ این دلفین به حالت تعلیق درآمده بود تا اینکه شورای شهر تهران در مورد ماجرای این مرگ مشکوک از شهرداری تقاضای گزارش کرد.

پس از چند روز در نهایت زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اظهار کرد: طبق گزارش واصله در مورد مرگ آلفا کنترل‌ها به صورت دائم و مستمر بوده و علت مرگ آن نیز سکته قلبی در اثر سن بالا و پیری اعلام شده است؛ البته با کالبدشکافی از سوی پزشکی قانونی دلیل مرگ این حیوان مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: از آنجایی که کوتاهی پیمانکار و پزشک در مرگ آلفا خسارت برای خود آن‌ها ایجاد می‌کند بنابراین قصور در انجام تکالیف متوجه آن‌ها نیست.

خرمشهر؛ شهردار عزل شده با حکم قانونی بازگشت

پس از آنکه در آخرین روز شهریور سال جاری، عزل شهردار خرمشهر در دستور کار شورای شهر قرار گرفت و چهار تن از اعضای شورای شهر، عدم احراز سکونت شهردار خرمشهر را تایید کردند، عزیز ساعدی به عنوان سرپرست شهرداری خرمشهر انتخاب شد.

در بین اعضای شورای شهر دو نفر مخالف عزل دارابی بودند و به همراه خود دارابی نسبت به این تصمیم اعتراض داشتند؛ آنها معتقد بودند علت عزل درست بوده و دارابی و خانواده او ساکن خرمشهر هستند.

همین امر باعث شد که کار به شکایت و اعتراض به مسئولان ذی‌ربط در کشور و استان برسد و پیگیری‌های فراوانی از سوی برخی صاحب نفوذان در استان و شهرستان صورت گرفت. اما شورای شهر خرمشهر که خوشحال از رفتن دارابی بود، نسبت به این اعتراضات اعتنا نکردند و استدلال‌های طرف مقابل را قابل قبول نمی‌دانستند.

پس از گذشت نزدیک به دو ماه از عزل دارابی و انتخاب ساعدی، اعضای شورای شهر خرمشهر با ۶ رای موافق و یک رأی ممتنع، محمود دلف لویمی به عنوان شهردار خرمشهر انتخاب کردند اما هرچه صبر کردند حکم انتصاب شهرداری جدید خرمشهر از سوی استان صادر نشد و گمانه‌زنی‌ها روز به روز در رابطه با عدم صدور حکم بیشتر می‌شد.

در روزهای اخیر بار دیگر نام داوود دارابی به نیان آمد و شنیده‌ها حاکی از آن بود که دارابی با رای دیوان عدالت اداری بار دیگر به عنوان شهردار خرمشهر انتخاب شده و به گفته خودِ او، از ظهر روز سه‌شنبه هفته حاری فعالیتش در شهرداری خرمشهر آغاز شده است.

با این حال موسی مطوری جزیره، رئیس شورای شهر درباره بازگشت دارابی گفت: حکمی که اکنون توسط دیوان عدالت اداری ابلاغ شده، موقت بوده و همچنان امکان رفتن دارابی وجود دارد.

زنجان؛ احضار نائب رئیس شورا به دلیل تخلف مالی

رئیس شورای شهر زنجان احضار شهردار، یکی از اعضای شورا شهر و مدیر یکی از مناطق شهر زنجان برای ارائه پاره‌ای از توضیحات به مراجع ذی‌ربط را تایید اما از علت آن اعلام بی اطلاعی کرد.

مدیرکل دادگستری زنجان نیز در نشستی که با دانشجویان دانشگاه آزاد واحد زنجان داشت، از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد و در عین حال متذکر شد: این افراد احضار شدند و اجازه بدهید مدتی از روی این قضیه بگذرد. این اتفاق افتاده و خبرهای خوبی در راستای مبارزه با فساد توسط دادگستری و دادسرای زنجان در دستور کار است.

اسماعیل نیارکی گفت: پرونده شهرداری، تنها پرونده در زمینه مبارزه با فساد نیست و پرونده‌های از دستگاه‌های دیگر در دستور کار است و چون در مرحله تحقیق است و ممکن است به اصل تحقق و نتایج آن ضربه بزند قول می‌دهم در زمان مناسب اطلاع رسانی کنیم‌.

عباس راشاد رئیس کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای شهر زنجان اما دلیل این بازداشت را دخالت این افراد در قراردادها و ارتباطات غیرقانونی و ناسالم و دخالت‌های غیرقانونی در امور جاری شهرداری عنوان کرد.

پیشوا؛ استعفا یکی از اعضای شورا

علی اسدی عضو اصلی شورای اسلامی شهر پیشوا و رئیس شورای شهرستان پیشوا از عضویت در شورا استعفا کرد و باید حسین حیدری که اولین عضو علی البدل بود، جایگزین وی شود.

عضو مستعفی شورای شهر پیشوا علت این کناره‌گیری را مسائل شخصی و خانوادگی عنوان کرد و گفت: با وجود مخالفت زیاد رئیس و اعضای شورای شهر مبنی بر عدم استعفا، دیگر امکان همکاری در شورای شهر پیشوا برایم وجود نداشت.

کوتاه از شورا:

مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها: تعیین تاریخ برگزاری انتخابات شورای عالی جزء وظایف وزارت کشور نیست و وزارت کشور نمی‌تواند به برگزاری این انتخابات اعتراص کند؛ حتی زمان اعلام نامه اعتراض وزارت کشور به انتخابات هیات رئیسه شورای عالی استانها نیز اشکال دارد، زیرا مطابق قانون، وزارت کشور تنها دو هفته برای اعتراض به مصوبات شورای عالی استانها مهلت دارد و نامه اخیر وزارت کشور ۱۶ روز پس از آن به شورای عالی استانها ارسال شده است.

بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد: نظام شورایی به خیلی از اتفاقاتی که در پیرامون خود بی‌توجه است؛ فقط دو عضو شورایی، یکی از مشهد و دیگری از بوکان به پیشنهاد آقای مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس که مربوط به لایحه درآمد پایدار بود، انتقاد کردند.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران: اگر سیاست داخلی ما طوری بازسازی نشود که جمعیت‌های مناطق محروم نیز به اندازه مرکز نشینان در قدرت، صدا و رأی مؤثر برای گرفتن حقشان داشته باشند، همچنان شاهد تخلیه روستاها و مسیر مهاجرت از روستا به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به حاشیه کلانشهرها خواهیم بود. در چنین زمینه‌ای که شاهد عدم اجرای سند آمایش سرزمین هستیم، کلانشهرها به سیاه‌چاله‌ای تبدیل که هرچقدر هم سرمایه در آن خرج شود بازهم سرانه‌ها و زیرساخت‌هایشان چند قدم عقب‌تر از نیاز جمعیت باقی خواهد ماند. اینجاست که به اهمیت تغییر اساسی نگاه به حقوق عمومی پی‌ می‌بریم.

عبدالله جلالی، رئیس شورای شهر قم: پروژه تقاطع غیر همسطح خیابان امام و کیوانفر در شورای شهر تصویب‌شده و حتی با وجود اختلاف بین مدیران استانی و شهری، شورای حل اختلاف رأی بر اجرای این پروژه داده است؛ بهانه‌هایی مانند خدشه وارد شدن به منظر حرم نمای خیابان امام بدون مطالعه دقیق طرح، تنها وقت و هزینه‌های اضافی به شهرداری و شورای شهر تحمیل کرده و حق‌الناس است.

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران: چندی پیش شهرداری تهران لایحه‌ای را برای بررسی به شورای شهر ارسال کرد که بر اساس آن ساماندهی، حفاظت و احیاء مجموعه گورستان‌های دولاب مورد توجه قرار گرفته است؛ این لایحه در هیات رئیسه مطرح و برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده شد.

ونوس عامری، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر یزد: شورای پنجم برای اولین بار نسبت به تعیین و ابلاغ تکالیف بودجه اقدام کرده که امید است عملیاتی و عمل گرایانه تدوین، انجام و ابلاغ شود.

فائزه عبدالهی، رئیس کمیسیون اداری مالی شورای شهر گرگان: ماهانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال پاداش به مدیران شهرداری پرداخت می‌شود اما با گذشت حدود ۱۰ ماه از سال و منظور شدن پاداش سالیانه بیش از ۱۵ میلیارد ریالی، تاکنون سندی در خصوص نحوه پرداخت این مبالغ به پارلمان شهری ارسال نشده است.

ابراهیم مولوی، عضو شورای شهر همدان: شهرداری توان مالی ندارد و با توجه به اینکه تیم‌داری حرفه‌ای جزو وظایف شهرداری‌ها نیست، بهتر است به جای تیم‌داری در لیگ دسته ۲ فوتبال کشور، این بودجه صرف تقویت ورزش محلات شود.

الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران: خبر اخراج برخی زنان از گرمخانه‌های شهرداری تهران پیگیری شد؛ موضوع اخراج این افراد نبود بلکه به دلیل کمبود ظرفیت، برخی گرمخانه ها مجبور به جابجایی بی‌خانمان‌ها شده بودند.

نواب قائدی، رئیس‌کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز: زیرگذر علی بن حمزه(ع) حدود ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ فضای پیاده زیارتی و گردشگری و تکمیل پیاده راه عرفان و همچنین تسهیل رفت و آمد در خیابانهای ساحلی غربی و شرقی از جمله اهداف اجرای این پروژه خواهد بود.

اسفندیار عشوری، عضو شورای شهر ساری: در روزهای گذشته مصاحبه‌هایی از سوی برخی اعضای شورای شهر ساری منتشر شده مبنی بر اینکه چهار هزار میلیارد تومان پروژه در مرکز استان اجرایی شده، از این اعضا تقاضا داریم نمونه‌های این پروژه‌ها را اعلام کنند تا ما هم در جریان قرار گیریم.

کد خبر 404073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.