سیاستمداران افغانستانی ترور سلیمانی را تروریسم دولتی دانستند

شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا واکنش های زیادی در افغانستان داشت که برخی از سیاست مداران این کشور آن را نمونه آشکار از تروریسم دولتی خواندند.

به گزارش ایمنا، «عبدالطیف پدرام» رهبر حزب "کنگره ملی افغانستان" و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که ‌آمریکا منبع شرارت های بسیاری در جهان و منطقه‌ ما است.

وی افرود که حمله‌ تروریستی به سردار سلیمانی افزون بر این که بر خلاف قوانین بین المللی است، نمونه‌ آشکار تروریسم دولتی نیز می‌ باشد، که "دونالد ترامپ" در راس آن قرار دارد.

به گفته پدرام، مبارزه و مقاومت در برابر سلطه طلبی آمریکا حق مسلم دولت ها و کشورهای منطقه است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تصریح کرد که سردار سلیمانی با فرمانده "مسعود" قهرمان ملی افغانستان روابط و شناسایی نزدیک داشت.

«فخرالدین قاری زاده» مشاور سابق وزارت خارجه افغانستان نیز در صفحه اجتماعی خود به شهادت سلیمانی واکنش نشان داد و نوشت که سلیمانی سمبول مقاومت در عراق، سوریه، لبنان، لیبی، فلسطین و یمن بود.

وی نوشت که سلیمانی از معدود سه چهره‌ های شناخته شده در سطح نظام بین الملل بود که از او همچون مغز متفکر سپاه پاسداران نیز یاد می‌ شد.

قاری زاده افزود که با ترور سلیمانی، احتمال افزایش تنش‌ بین واشنگتن و تهران بیشتر از پیش  اوج خواهد گرفت و سپاه برای انتقام ‌گیری از آمریکا، به برخی اقدامات متوسل خواهد شد.

مشاور سابق وزارت خارجه افغانستان همچنین نوشت که با وضعیت پیش آمده بین آمریکا و ایران، افغانستان یک  بار دیگر در حاشیه قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد که روند صلح تحت رهبر "زلمی خلیل زاد" با گروه طالبان آسیب خواهد دید.

«احمد سعیدی» استاد دانشگاه و دیپلمات سابق افغانستان در پاکستان نیز در واکنش به شهادت سلیمانی در شبکه اجتماعی نوشت که پس از کشته شدن سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در عراق، حمل  و نقل بی سابقه نظامی از آمریکا در خاورمیانه آغاز شده است.

سعیدی افزود که کشتی های جنگی و هواپیماهای غول پیکر آمریکایی در پایگاههای هوایی عراق، کویت و دوحه در حال تردد هستند.

به باور سعیدی، ایران برای انتقام سلیمانی بی‌ تفاوت نخواهد ماند. در هر جای منطقه و جهان به منافع آمریکا ضربه خواهد زد.

«حامد دروریش» یکی از فعالان صفحات اجتماعی افغانستان نیز در واکنش به ترور سلیمانی نوشت: "حامی داعش، دشمن داعش را ترور دولتی کرد".

دولت افغانستان تاکنون در رابطه به شهادت سلیمانی واکنشی نشان نداده، اما شهادت سلیمانی به سرخط تمام رسانه های رسمی و اجتماعی افغانستان تبدیل شده است.

ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون "الحشد الشعبی" عراق سحرگاه امروز (جمعه) در مسیر فرودگاه بغداد و به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا صورت گرفت.

کد خبر 404002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.