مبادله پوشاک، ابتکاری برای حفظ محیط زیست

تولید استیک گیاهی با پرینت سه بعدی، مبادله پوشاک برای حفظ محیط زیست، جمع آوری بیش از ۴ هزار تله برای زنده گیری هوبره و نظر رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره انتقال اب از دریای عمان بزخی عناوین بسته خبری محیط زیست امروز- جمعه ۱۳ دی ماه - است که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، در آغاز دهه جدید میلادی، بسیاری از صنایع زیر فشارند تا تولیداتشان را با محیط زیست سازگار کنند. یکی از آنها پوشاک و مُد است. این صنعت در جهان، سالانه حدود یک میلیارد و دویست میلیون تُن کربن تولید می‌کند که بیشتر از مجموع کربن ناشی از حرکت کشتی‌ها و پروازهای بین‌المللی است. بعضی از فعالان محیط زیست امیدوارند با تشویق مبادله پوشاک به کاهش مصرف‌گرایی و آلایندگی ناشی از آن کمک کنند.

جمع‌آوری بیش‌از ۴ هزار تله زنده‌گیری هوبره در ایرانشهر

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بااجرای طرح جمع‌آوری تله‌های زنده‌گیری هوبره از زیستگاه‌های این پرنده کمیاب در شهرستان ایرانشهر در ۲ ماه گذشته بیش از چهار هزار تله جمع‌آوری شده است.  
وی افزود: تله‌های زنده‌گیری هوبره توسط افراد محلی با اغفال از سوی سودجویان با استفاده از سرشاخه‌های درختان و پارچه‌های مختلف در زیستگاه‌های این پرنده جاگذاری می شود.  
وی با بیان اینکه پرنده هوبره از اواخر مهرماه به شهرستان  ایرانشهر مهاجرت می کند، افزود: قاچاقچیان هوبره با تزریق پول به سرشاخه های اصلی خود در شهرستان از آنان می خواهند که هوبره را از افراد محلی خریداری کنند.

رفع تصرف اراضی ملی دز از چنگال متصرفان و زمین خواران

رییس اداره محیط زیست پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز گفت: در پی تخریب و تصرف غیر مجاز بخشی از اراضی ملی در منطقه حفاظت شده دز از سوی افراد سود جو؛ با پیگیری‌های حقوقی و طرح شکایت از این افراد در مراجع قضایی؛ موفق به خلع ید کامل آن اراضی با مساحت ۳۰۰۰ متر مربع و الحاق مجدد آن به اراضی ملی و پرداخت جریمه ضرر و زیان وارده به محیط زیست شدند.

سهم منابع متحرک البرز در آلودگی هوا ۶۲ درصد است

مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز اعلام کرد: سهم منابع متحرک در آلودگی هوا در این استان ۶۲ درصد و منابع ثابت ۳۸ درصد است.
وی در ادامه با اشاره به وجود ۹ کانون داخلی انتشار گرد و غبار در البرز اظهار داشت: این کانون ها  مساحتی حدودر ۴۵ هزار هکتار دارند که اگر امروز اقدام نکنیم در آینده با چالش جدی مواجه می شویم.

انتقال هر متر مربع آب دریای عمان معادل ۸۰ هزار تومان است

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور از قیمت ۸۰ هزارتومانی هر مترمکعب آب انتقال‌یافته از دریای عمان به خراسان رضوی خبر داد و گفت: این پروژه چون صرفه اقتصادی ندارد محقق نخواهد شد.
عیسی کلانتری با اشاره به قیمت تمام‌شده آب در این پروژه تصریح کرد: در این طرح آب در هر مترمکعب حدود پنج و نیم یورو یعنی مبلغی نزدیک به ۸۰ هزار تومان هزینه می‌برد و سؤالی که پیش می‌آید این است که این آب گران‌قیمت را چه کسی و در کجا می‌خواهند مصرف کنند.
وی در خصوص راهکار مناسب به‌جای این پروژه بیان کرد: بهترین راه‌حل برای پاسخ‌گویی به نیازهای استان در این حوزه صرفه‌جویی در منابع آبی و مصرف آن است.

فاستا 'پیرترین کرگدن جهان' مرد

فاستا پیرترین کرگدن جهان کرگدنی که گفته می‌شد پیرترین کرگدن جهان است در ۵۷ سالگی در تانزانیا مرد. "فاستا" کرگدن سیاه شرقی اولین بار در سال ۱۹۶۵ زمانی که سه ساله بود در نگورونگورو دیده شد.
او ۵۴ سال آزادانه در این ناحیه پرسه می‌زد اما در چند سال اخیر برای حفظ سلامتی‌اش در سن بالا در پناهگاهی تحت مراقبت‌های خاص نگهداری می‌شد.
فاستا هرگز بچه‌ای به دنیا نیاورد. محافظان محیط ‌زیستی می‌گویند این مسئله احتمالا به عمر طولانی‌اش مرتبط باشد.
در سال ۲۰۱۶، بینایی این کرگدن رو به وخامت گذاشت و از حملات کفتارها در امان نبود.
دکتر فردی مانونگی گفت: "حیوانات موذی به‌ویژه کفتارها به او حمله می‌کردند و زخم‌های جدی بر او وارد می‌کردند. سال ۲۰۱۶ مجبور شدیم او را از محیط طبیعی‌اش بیرون بیاوریم و تحت مراقبت ویژه قرار دهیم."
او اضافه کرد که روزی که فاستا مرد، کرگدن دیگری متولد شد.

خروج از بن بست اسقاط موتورسیکلت های فرسوده

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم از انعقاد تفاهم نامه مشترک در خصوص اسقاط موتورسیکلت های فرسوده خبر داد و گفت: پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست زمینه ساز اسقاط موتورسیکلت ها شد.  
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با بیان اینکه یکی از مهم ترین احکام مربوط به آلودگی هوا، اسقاط موتورسیکلت های کاربراتوری فرسوده است که در ماده ۲ قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ به آن اشاره شده است، گفت: در این مصوبه تولیدکنندگان موتورسیکلت موظف اند به ازای تولید هر موتورسیکلت بنزینی، یک موتورسیکلت فرسوده را از رده خارج کند.
وی تصریح کرد: اما این مصوبه تا امروز اجرایی نشده است که دلیل آن عدم وجود زیرساخت مناسب و همکاری بین بخشی نهادهای مربوطه است. اجرای این حکم قانونی در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ توسط هیئت وزیران به مدت یکسال به تعویق افتاد و در این مدت فرصتی به طرف های مربوطه در اجرا داده شد تا مقدمات فرآیند اسقاط موتورسیکلت ها را فراهم کنند.

تولید استیک گیاهی با پرینت سه‌بعدی  

تولید گوشت یکی از آلاینده‌ترین صنایع در جهان به شمار می‌رود. تاثیر این آلایندگی‌های ناشی از پرورش دام بر تغییرات اقلیمی موجب شده تا پژوهشگران و محققان به دنبال راه‌های جایگزین تولید گوشت باشند. حالا یک محقق جوان در اسپانیا توانسته برای نخستین بار توسط دستگاه پرینت سه بعدی استیک گیاهی تولید کند.
این محصول در عین حال که ظاهر سه بعدی یک تکه گوشت را دارد، طعم گوشت نیز می‌دهد و دارای قوام فیبری کافی گوشت است.
حالا مدتی است تولید گوشت سه‌بعدی به عنوان جایگزین واقعی برای گوشت حیوانات مطرح شده است.
پرورش دام از نظر تولید گازهای گلخانه‌ای تأثیر بیشتری بر آلایندگی محیط زیست دارد، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو تخمین زده که ۱۴.۵ درصد از آلایندگی و تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از پرورش دام است و سهم حمل‌ونقل در این آلایندگی‌ها ۱۳ درصد است.
در زمان بیداری جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوا، مصرف کنندگان به طور فزاینده خواستار جایگزین‌هایی برای تولید گوشت از طریق روش‌های سنتی هستند.
در سال‌های اخیر جایگزین‌های گوشت در بازار اروپا ۴۵۱ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 403967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.