بدعت جدید مجمع تشخیص از دلایل تضعیف مجلس

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

از دلایل تضعیف مجلس، بدعت جدید مجمع تشخیص است

علی مطهری در هجدهمین کنگره حزب مردم سالاری با اشاره به عنوان کنگره «احیای مجلس امور لازمه تثبیت نظام» گفت: شاید تعبیر بهتر این باشد که بگوییم بازگشت مجلس به جایگاهش در قانون اساسی. این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مواردی که باعث تضعیف مجلس شده و بسیار هم مهم است و به گفته آقای انصاری به سرنوشت «پالرمو CFT» گره خورده است، بدعت جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در یکی، دو سال گذشته مجمع  تشخیص مصلحت نظام خودش را مجاز می‌داند که مصوبه مجلس را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی نظام مورد بررسی قرار دهد، ایراد بگیرد و آن را به شورای نگهبان ارسال کند و این شورا هم بدون بررسی آن را به مجلس بفرستد. مطهری ادامه داد: یعنی غیر از بررسی مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان، از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی، یک انطباق دیگری هم ایجاد کردند به نام انطباق با سیاست‌های کلی نظام که اساسا این رویه‌ خلاف قانون اساسی است. شورای نگهبان بررسی می‌کند یک مصوبه با سیاست‌های کلی نظام مغایرت دارد و خلاف قانون‌اساسی است که استناد درستی نیست، زیرا سیاست‌های کلی نظام نه جزء قانون اساسی است و نه جزء متمم آن که بگوییم عدم انطباق یک مصوبه به معنی مغایرت با قانون اساسی است. وی تاکید کرد: ما امروز دو شورای نگهبان پیدا کردیم که در قانون اساسی چنین چیزی نیست، یعنی مجلس گاهی ۲ بار یک چیزی را باید اصلاح کند و اگر هم این کار نکند و بر نظر خودش اصرار بورزد به مجمع  فرستاده می‌شود که آنجا هم مجمع خودش مانند سنا آن را اصلاح می‌کند. این نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه بدعتی به بهانه بند ۲ اصل ۱۱۰‌ قانون اساسی اتفاق افتاده است، این اصل از وظایف‌ رهبری برای حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام است که به مجمع  محول شده است که آن هم به این صورت عمل می‌کند، امروز  این رفتار  دست و بال  مجلس را بسته است. دو لایحه پالرمو و CFT حل شده  بود، مجلس آن‌ها را تصویب کرد، شورای نگهبان تایید می‌کند اما مجمع می‌گوید با سیاست‌های کلی نظام و اقتصادی مغایر است بنابراین جلوی اجرایی شدن  مصوبه را می‌گیرد. مطهری با بیان اینکه حدود هزار سیاست کلی داریم، گفت: با استناد به این سیاست‌ها می‌توان جلوی هر مصوبه مجلس را گرفت.

کواکبیان: به ما گفتند آمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۷۰ نفر است

مصطفی کواکبیان در هجدهمین کنگره حزب مردم سالاری درباره آمار کشته‌شدگان حوادث آبان ماه گفت: در کمیسیون امنیت ملی به ما گفتند تعداد ۱۷۰ نفر است، ۱۷ نفر هم زیاد است.  کواکبیان با بیان اینکه مجلس در سال‌های اخیر از سه ناحیه تضعیف شده است، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید شورای نگهبان دوم باشد بلکه اختلاف مجلس و شورای نگهبان را حل کند. باید مشخص شود چرا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مصوبات مجلس اولویت دارد. شورای عالی فضای مجازی هم یک خط قرمز جدیدی شده است. مخالف هیات سران قوا نیستیم اما این هیات نباید قانون‌گذاری کند. قانون‌گذاری کار مجلس شورای اسلامی است. وی با بیان اینکه اتخاذ تصمیم توسط شورای عالی امنیت ملی در بسیاری از موارد، مجلس را بی‌خاصیت می‌کند، تصریح کرد: به وزارت خارجه گفتیم جمعی از نمایندگان مجلس می‌خواهیم با مخالفان ترامپ دیدار کنیم اما وزارت خارجه گفت که شورای عالی امنیت ملی مخالف است. باید حدود و ثغور وظایف این شورا مشخص باشد. قوه قصاییه می‌گوید شورای عالی امنیت ملی باید آمار کشته‌های آبان را  بدهد. خب این آمار را بدهد، در کمیسیون امنیت ملی به ما گفتند  ۱۷۰ نفر ولی باید این آمار رسمی اعلام شود. این نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از مشکلات به نمایندگانی تعلق دارد که معلوم نیست برای چه به مجلس آمده‌اند. کسی که میلیاردها تومان هزینه می‌کند معلوم است به دنبال حق مردم نیستند. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان عملکرد خیلی درخشانی نداشته است. وی با بیان اینکه در مجلس نهم، دادستانی به ترکیب هیات اجرایی افزوده است، گفت: در مجلس دهم دنبال اصلاح قانون انتخابات بودیم اما شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد کرد. اگر دولت و هیات‌های اجرایی و نظارت بخواهند انتخابات رقابتی برگزار شود، باید بی‌طرف بوده و عادلانه رفتار کنند. گاهی در بررسی صلاحیت‌ها سلیقه‌ای عمل می‌شود. نماینده  مردم تهران  در مجلس شورای  اسلامی  افزود: اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم، کسانی وارد مجلس می‌شوند که می‌گویند لیاخوف کجایی؟ اگر مردم به صحنه بیایند به دلسوزان خود رای می‌دهند نه به کسانی که از همین الان دارند ترکیب هیات رئیسه مجلس یازدهم را مشخص می‌کنند. وی خاطرنشان کرد : هماهنگی و انسجام در میان اصلاح‌طلبان داریم. اما باید تلاش کنیم اگر قرار است اصولگرایان به مجلس راه یابند، اصولگرایان عاقل به مجلس بیایند. برخی اصولگرایان دغدغه ملی ندارند بلکه دغدغه جناحی دارند. اگر آنها سر کار بیایند، FATF را تصویب می‌کنند. کواکبیان گفت: همانطور که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نطر خود را درباره لوایح FATF اعلام کرد، سایر اعضای مجمع هم با شفافیت نظر خود را اعلام کنند.

تابش: امیدوارم مسئولان بتوانند زمینه تشکیل مجلسی در راس امور را فراهم کنند

محمدرضا تابش صبح امروز در هجدهمین کنگره حزب مردم سالاری با بیان اینکه در یک پیچ نفس‌گیر تاریخی هستیم، اظهار کرد: تحریم ها موجودیت نظام را نشانه گرفته است و برخی سوءتدبیرها و عملکردهای ناصواب، ناکارآمدی را به اذهان متبادر می سازد. وی با اشاره به اهمیت بی اعتمادی جامعه به مسئولان خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان از سال‌ها پیش این وضعیت را پیش بینی می‌کردند، اما گوش شنوایی وجود نداشت؛ با این حال باید با سرعت برای رفع ابهامات مردم تلاش کنیم. تابش در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: تلقی حاکمیت چندگانه کشور را در عرصه داخلی و بین المللی دچار مشکل کرده است. ساختارهای معیوب نمی تواند توسعه کشور و رفاه مردم را رقم بزند. فساد گسترده به خرمن اعتماد مردم آتش می زند. رکن مهم تحقق حکمرانی خوب یعنی قوانین کیفی در مجلس ملی و مردمی نیاز است. وی خاطرنشان کرد: امیدوارم در آستانه انتخابات، مسئولان بتوانند اعتماد مردم را تا حدی بازسازی کرده و زمینه تشکیل مجلسی در راس امور را فراهم کنند. مجلسی که نقطه اتکای مردم و بسترساز توسعه کشور باشد. تابش در پایان تاکید کرد: ما باید تحولات جامعه را جدی بگیریم و به قدرت مردم و خصوصا جوانان و زنان ایمان بیاوریم.

آمار عجیب ذوالنوری از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه: ۲۹ درصد از خانواده‌‎های طلاق بودند

مجتبی ذوالنوری پیش از ظهر امروز در همایش«شروع دوباره» که در سالن مرکز فرهنگی تربیتی حضرت معصومه(س) برگزار شد، بازگشت دوباره به زندگی زوج‌های تحت پوشش کمیته امداد که به دلایل مختلف از یکدیگر جداشده بودند را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: کسانی که غرق در نعمت بوده قدر دوری از نعمت را نمی‌دانند، اما قدرشناسی در میان افرادی که مجدداً به زندگی بازگشته‌اند بیشتر است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: باید از تمامی کارشناسان و مشاورانی که درزمینهٔ بازگشت دوباره به زندگی، خانواده‌های طلاق تلاش می‌کنند قدردانی ویژه داشت. وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: امیدواریم با این اوضاع آشفته اقتصادی در مجلس بتوانیم وظایف خود را به نحو مطلوبی انجام دهیم تا این آسیب‌های اجتماعی کمتر قربانی بگیرد، چراکه وجود طلاق در جامعه عمدتاً دارای ریشه‌های فرهنگی و سپس اقتصادی و اجتماعی است، هر فردی قبل از هر کاری باید خودش به فکر بوده و از فروپاشی خانواده‌اش جلوگیری کند. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن، اگر فردی کسی را بکشد گویا تمام افراد جامعه را کشته است، تأکید کرد: هر انسان جزئی از کل بوده و اگر یک نفر از بین رفت به‌مثابه کشته شدن تمام بشریت است.  وی با بیان اینکه ۲۹ درصد افرادی که در فتنه اخیر دستگیرشده‌اند جزء خانواده‌های طلاق و متلاشی‌شده بوده‌اند، ادامه داد: فرزندان طلاق دچار آسیب‌های اجتماعی فراوانی در جامعه بوده که جبران این آسیب‌ها بسیار سخت و دشوار است. ایجاد تشکل‌های مردمی برای ترک اعتیاد بسیار کارآمدتر از کمپ‌های دولتی است، چراکه فرد خودش رنج اعتیاد را کشیده، بهتر می‌تواند به هم‌نوع خود کمک کند.

 چرا مسابقه گذاشته‌ایم تا مردم را قانع کنیم که رای‌شان بی‌اثر است؟/این مجلس در راس امور نیست

محمدعلی وکیلی صبح امروز در کنگره حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: وضع کشور بد است و همه بر این مساله اجماع داریم و همه به یک شکل فریاد می زنیم، اما در اینکه چقدر وضع ممکلت بد است اختلاف داریم. اصولگرا می گوید وضع آنقدر بد است که اگر روحانی استعفا دهد خوب می شود، ولی من معتقدم مشکلات با تغییر افراد حل نمی شود. اگر کل مسئولیت ها را به اصولگرایان دهیم، مشکلات حل نمی شود. وکیلی با تاکید بر اینکه باید روندها تغییر کند، چنین گفت: مجلس اصولگرا و اصلاح طلب شعر است. باید مجموعه رویکردها و سیاست‌ها عوض شود. این رویکردها سال ها دنبال شده و الان باید اصلاح شوند. سهم دولت روحانی در پیدایش بدی وضع کشور تعیین کننده نیست؛ زیرا مجموعه عواملی موجب پیدایش این مشکلات شده، اما دولت در کاهش مشکلات سهم دارد. نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به اینکه دو جریان گفتمانی برای انتخابات مجلس وجود دارد، تصریح کرد: یک جریان اکنون خود را پیروز انتخابات می داند و دارد جشن می گیرد چون معتقد است بدون مشارکت مردم، پیروز می شود. جریان دیگر اگرچه در ایجاد مشکلات تقصیردار است اما اعتبارش به حضور مردم است. اما پرسش این است که جریان مردم ستیز می تواند فریادگر حقوق مردم در مجلس باشد؟ جریانی که طرفدار رای مردم است می تواند پای احقاق حقوق مردم بایستد ولو این حقوق، حداقلی باشد. وکیلی بیان کرد: چپ و راست مسابقه گذاشته‌اند که بگویند مجلس تضعیف شده است، اما باید ببینیم چرا مجلس در راس امور نیست؟ چرا مسابقه گذاشته‌ایم که مردم را قانع کنیم که صندوق رای بی‌اثر است؟ در همین مجلس دهم گام هایی خلاف خواسته مردم برداشته شد که اگر اصلاح طلبان نبودند، جلو این اقدامات گرفته نمی شد. با این حال برخی اصلاح طلبان علیه مجلس مقاله می نویسند در حالیکه می بینند چه اراده هایی وجود دارد تا صدای مردم خاموش شود. این مجلس در راس امور نیست، اما اگر این مجلس نباشد، صداهای موجود در دفاع از حق مردم هم خاموش می‌شود.

کد خبر 403935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.