صادرات ایران به ۳۱.۹ میلیارد دلار رسید

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: در ۹ ماه امسال ۳۱.۹ میلیارد دلار صادرات از کشور انجام شده که از لحاظ وزنی افزایش و از لحاظ ارزش به دلیل کاهش ارزش گمرکی با کاهش مواجه بوده است.

به گزارش ایمنا، حمید زادبوم اظهار کرد: با وجود مشکلاتی همچون حمل و نقل، تحریم‌ها و روابط بانکی صادرکنندگان ایرانی با این حجم صادرات جهان را شگفت زده کردند.

وی اضافه کرد: عملکرد صادرکنندگان و تاجران ایرانی در چنین شرایطی تحسین برانگیز و باید بر دستان آنها بوسه زد که در چنین شرایطی برای کشور جهاد می‎کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: مهم‎ترین محصولات صادراتی ایران در ۹ ماه گذشته شامل پتروشیمی، میعانات گازی، صنعتی، کشاورزی، معدنی و دیگر محصولات است که بیشتر به کشورهای امارات متحده عربی، چین، عراق، ترکیه و افغانستان صادر شده است.

زادبوم با اشاره به کاهش قیمت‌های ارزش‌گذاری گمرکات امسال نسبت به سال گذشته تصریح کرد: در این راستا قیمت‌هایی که امسال بر روی کالای صادراتی گذاشته شد درصدی نسبت به نیمه نخست سال گذشته پایین آمده که این امر منجر شد ارزش کالاهای صادراتی کشور برخلاف افزایش وزنی، روند کاهشی را تجربه کند.

وی اظهار کرد: برخی از تاجران خارجی در پی این هستند که از صادرکنندگان ایرانی کالاهای ارزان‌تر خریداری کنند و این امر به صادرکنندگان فشار وارد می‌کند، چون کالاها باید زیر قیمت رایج خود عرضه شود و این از جمله دیگر عواملی است که منجر به کاهش ارزش صادراتی کشور می‌شود.

زادبوم عنوان کرد: در ۹ ماه امسال همچنین ۳۱.۸ میلیارد دلار واردات از کشورهای مختلف به ایران انجام شده که در مجموع حجم تجارت خارجی ایران نزدیک به ۶۴ میلیارد دلار در این شرایط سخت به ثبت رسیده است.

وی گفت: کالاهای اساسی که با ارز دولتی وارد می‌شود نباید قیمت آن تحت تاثیر تجارت قرار بگیرد.

رییس سازمان توسعه تجارت یادآور شد: امسال تاکنون قیمت کالاهای اساسی تغییر نکرده است، چون دولت در این زمینه مصمم است از قشر متوسط و ضعیف جامعه حمایت کند.

زادبوم با اشاره به تحقق رونق تولید ادامه داد: پس از رونق تولید که با رشد تولید نسبت به سال گذشته در حال محقق شدن است، روان‌سازی تبادل تجاری با کشورهای دوست و همسایه و شریک تجاری در اولویت برنامه‌هاست.

وی اضافه کرد: در این ارتباط میزان بسته مشوق‌های صادراتی که به‌زودی از سوی معاون اول رئیس جمهوری  ابلاغ می‌شود دو هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بسته مشوق‌های  صادراتی از سوی صندوق توسعه ملی برای وام‌های صادر کنندگان تخصیص داده می‌شود که در این بسته علاوه بر تخصیص دو هزار میلیارد تومان به همین میزان از سوی بانک‌های عامل تخصیص می‌یابد و در مدت هشت تا ۹ ماه آینده صادر کنندگان می‌توانند با بانک‌های عامل، قرارداد منعقد و با نرخ متوسط سود بانکی به آنها پرداخت خواهد شد.

زادبوم افزود: علاوه بر این، بخشی دیگر از مشوق‌های صادراتی در بودجه ۱۳۹۸ تدوین شده که در فرایند زمانی به هیاتهای تجاری، نمایشگاه‌های خارجی، پاویون‌های جمهوری اسلامی خارج از کشور، معرفی برندهای ایران در خارج، توسعه سازمان توسعه تجارت ایران کمک می‌شود.

وی اظهار کرد: بخشی دیگر از مشوق‌های صادراتی شامل تخفیف‌هایی است که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به بنادر، بسته ویژه گمرکات ایران با عنوان بسته خاص کمک به صادر کنندگان و بخش دیگری هم سازمان استاندارد ایران به عنوان بسته حمایتی است که به صادر کنندگان و تاجران عرضه می‎شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 403932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.