ضرورت تبدیل پیمان اوراسیا به قرارداد تجارت آزاد

مشاور امور بین الملل و توافق نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس پیمان اوراسیا نرخ تعرفه تعدادی از کالاها به صفر رسیده است با این وجود از پنجم آبان ماه سال آینده باید مذاکرات برای تبدیل این پیمان به قرارداد تجارت آزاد انجام شود.

به گزارش خبرگار ایمنا، میرهادی سیدی در همایش فرصت‌های تجاری پیوستن ایران به پیمان اوراسیا که امروز در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس این پیمان امتیاز ۳۶۰ قلم کالایی که ۲۷ درصد آن کشاورزی و ۷۳ درصد آن صنعتی است برای صادرات از ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا تعیین شده است در مقابل اتحادیه اقتصادی اوراسیا امتیاز تجارت کالاهایی را داده است که ۲۵ درصد آن کشاورزی و ۷۵ درصد آن نیز صنعتی است و نرخ تعرفه تعدادی از این کالاها به صفر رسیده است با این وجود از پنجم آبان ماه سال آینده باید مذاکرات برای تبدیل این پیمان به قرارداد تجارت آزاد انجام شود.

وی افزود: مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به اتحادیه اقتصادی شامل پسته، کیوی، کشمش، خیار، سیمان‌های هیدرولیک، کلم، متانول است و ممهترین کالاهای صادراتی اوراسیا به ایران شامل روغن خام، آهن آلات به ضخامت کمتر از سه میلیمتر، چوب ره شده از کاج و کاغذ روزنامه به شکل رول با ورق است.

مشاور امور بین الملل و توافق نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران درباره مزایای پیوستن به این اتحادیه گفت: آن چیز که در این میان اهمیت دارد نفس قرار داد است و بسیار فراتر از تعرفه‌های گمرکی است؛ به عنوان مثال رفتار تجاری بین طرفین تغییر خواهد کرد و شایسته‌ترین رفتار میان طرفین انجام می‌گیرد، بهره‌مندی از تخفیفات تعرفه‌ای و حقوق منعکس شده در موافقت‌نامه از جمله این مزایا است.

سیدی ادامه داد: مهم‌ترین فرصت‌های تجاری پس از پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل بهبود دسترسی به بازار از طریق کاهش تعرفه‌ها، حذف موانع غیر تعرفه‌ای، انضباط تجاری و فضای با ثبات در روابط، بهبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری انتقال فناوری، تمرین آزادسازی‌های بیشتر تجاری و کسب تجربه از طریق کار با سایر کشورها ( یادگیری حین کار) از دیگر مزایای این پیمان است.

وی در هشداری به تجار درباره این موافقت نامه گفت: اعلام نرخ‌های غیر واقعی به گمرکات کشورهای مقصد مثلا روسیه اشتباه بوده و باعث می‌شود عاملان مشمول اقدامات دفاع تجاری شوند و حتی برای همیشه از تجارت با آن کشور محروم شوند.

مشاور امور بین الملل و توافق نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: لازم است در نگرش‌های خود نسبت به جهان تغییر ایجاد کنیم؛ حفظ نظام تولیدی فعلی و ارتقای آن مستلزم ورود به تعامل جهانی است.

کد خبر 403930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.