آیت‌الله داماد گرچه مرجع تقلید نبود، اما مرجع تحقیق بود

رییس جمهور درپیامی به همایش «آموزگار فقاهت» آیین نکوداشت مرحوم آیت الله سیدمحمد محقق داماد در قم ضمن گرامیداشت جایگاه علمی این عالم برجسته، تاکید کرده‌است که آیت الله داماد گرچه مرجع تقلید نبود، اما مرجع تحقیق بود و کرسی تدریس‌اش مجمع و ملتقای فضلای زرشناس حوزه علمیه گرانسنگ قم بود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، متن پیام حجت الاسلام والمسلمین دکترحسن روحانی که روز پنجشنبه توسط دکتر حسین سیمایی صراف دبیر هیئت دولت قرائت شد، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ(سوره نور، آیه 36)

سخن گفتن از مقام شامخ استاد بزرگ فقاهت مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمد محقق داماد، برای من که شاگرد و دلبسته آن استاد بزرگوار بوده‌ام، مایه افتخار و یادآور بهترین ایام زندگی و دوران دانش پژوهی‌ام درحوزه می‌باشد.

 حوزه علمیه قم که امروز پایگاه سترگ علم ، فقاهت و تحقیقات اسلامی گشته است ، در تکوین و تکامل خود ، وامدار آیت الله موسس، مرحوم آیت الله العظمی حائری یزدی و استادان برجسته‌ای همچون آیت‌الله العظمی بروجردی و آیت الله العظمی محقق داماد است.

 بی شک عنوان "آموزگار فقاهت" برازنده آن فقیه راحل است که تربیت علمی و روحی شاگردان ،  فقیه‌پروری، تمرکز بر تدریس و موشکافی در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) از ویژگی های اخلاقی و علمی او بود.آیت الله داماد گرچه مرجع تقلید نبود اما مرجع تحقیق بود و کرسی تدریس‌اش مجمع و ملتقای فضلای زرشناس حوزه علمیه گرانسنگ قم بود.

رویکرد عقل مدار به علم اصول، ارجاع نظام مند به عرف در مباحث الفاظ و موضوعات احکام و توجه به  جنبه مقدمی علم اصول برخلاف دیدگاهی که دانش اصول را اصالت و موضوعیت می بخشید از جمله مبانی تاثیرگذار استاد فرزانه ما بود. روش ویژه وی در تدریس فقه که بیش از حد مرسوم  و مالوف ،مباحث را گسترده و پهن می کرد و همه احتمالات و نظرات را تبیین و حتی آرای دیگر مذاهب را مطرح و سپس به خوبی جمع بندی و با دقت تمام، نظر مختار را بیان و تثبیت می‌نمود، به حق بدیع و مجتهد پرور بود. اگر چه مرحوم داماد دست به تالیف و تصنیف نبرد اما شاگردان بزرگی پرورش داد که امروز ستارگان آسمان مرجعیت و فقاهت شیعه هستند و تقریرات دروس ایشان که در این همایش ارجمند، از برخی از آنها رونمایی می‌شود، آثار ماندگار علمی آن بزرگوارند.

عمر پر برکت آن استاد، متاسفانه کوتاه بود، اما خوشبختانه درخدمات شاگردان برجسته ایشان که برخی از انها امروز سکاندار مرجعت هستند و ۲ فرزند برومندش که حافظان و وارثان شایسته پدر و چهره‌های روشنگر حوزه و دانشگاه می‌باشند، حیات و تداوم یافته‌است.

از درگاه حضرت احدیت، برای آن استاد فقاهت و مدرس یگانه، علو درجات و برای حوزه های علمیه مزید توفیق در تحقیق معارف وحی و تبیین محاسن کلام نور خاندان عصمت و کمک به تحقق آرمان های بلند اسلامی، تحت عنایات ویژه حضرت ولی عصر اروحنا له الفداء را مسالت دارم."

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

حسن روحانی

رئیس جمهوی اسلامی ایران

کد خبر 403926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.