تعرفه ترجیحی اوراسیا فرصتی برای توسعه صادرات است

وزیر کشور گفت: الحاق ایران به تعرفه ترجیحی اتحادیه اوراسیا فرصت مناسبی برای بنادر ایران به خصوص بنادر شمالی برای صادرات کالاهای غیر نفتی است.

به گزارش ایمنا، عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در حاشیه بازدید از منطقه ویژه و بندر و دریانوردی امیرآباد در شرق مازندران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس توافق  اتحادیه اوراسیا، تعرفه ترجیحی برای حدود ۹۰۰ قلم کالای غیر نفتی اعمال می‌شود.

وی افزود: موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا از آبان ماه امسال اجرایی شد، این موافقتنامه تبادل ۸۶۲ قلم کالا میان کشورهای عضو را تسهیل می‌کند که  ۳۶۰ قلم از این کالاها ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران و ۵۰۲ قلم دیگر هم ترجیحات اعطایی ایران به اتحادیه اوراسیا است.

وزیر کشور ادامه داد: بر اساس توافق صورت گرفته، یک سال پس از اجرای موافقتنامه موقت ، مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا شروع می‌شود، این مذاکرات که بر مبنای عملکردهای اقتصادی ایران در اتحادیه صورت می‌گیرد باید ظرف سه سال به امضای موافقتنامه تجارت آزاد بینجامد و در صورت موفقیت نبودن، موافقت‌نامه موقت تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا لغو خواهد شد.

رحمانی‌فضلی گفت: پیوستن به ارواسیا یک فرصت مناسب اقتصادی برای صادرات فراهم کرد و باید تمام بنادر ما از جمله بنادر شمالی که ارتباط مستقیمی با کشورهای اوراسیا دارند از این موقعیت برای افزایش صادرات غیر نفتی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد در مازندران با ظرفیت های زیرساختی و زیربنایی خوب و فعالیت در حوزه های صنعتی، تجاری و گردشگری ، موقعیت خوبی برای صادرات کالاهای غیر نفتی دارد.

وزیر کشور گفت: بندر امیرآباد درحوزه صنعتی و تجاری فعالیت خوبی انجام داد و در حوزه گردشگری کارکرد زیادی نداشته که باید در این حوزه نیز فعال شود.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: این بندر و منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند در طرح گردشگری فعالیت خود را به صورت درون منطقه‌ای بین استان‌های شمالی از آستارا تا اینچه برون انجام دهد چون ظرفیت خوبی برای گردشگری دریایی در استان های شمالی وجود دارد.

وی گفت: برای رونق گردشگری دریایی و بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها باید از توانمندی و سرمایه بخش خصوصی استفاده کرد.

وزیر کشور اظهار کرد: بندر امیرآباد دارای ۱۵ اسلکه با ظرفیت بارگیری حدود هفت میلیون تن است و باید از تمام این ظرفیت‌ها برای توسعه صادرات غیر نفتی به کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اوراسیا استفاده شود.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: در شرایط فعلی از حدود ۵۰ درصد از ظرفیت تخلیه و بارگیری و در مجموع اسکله بندر امیرآباد بهره‌گیری می‌شود و باید راهکاری برای بهره‌گیری بیشتر از این توانمندی و ظرفیت‌ها اندیشیده شود.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است. حجم تجارت کشورهای حوزه اوراسیا در سال ۲۰۱۸ نزدیک ۸۶۶ میلیارد دلار بود که از این میزان  ۳۲۰ میلیارد دلار مربوط به واردات این پنج کشور بوده است. بخش عمده واردات و صادرات در این حوزه مربوط به روسیه است.

منبع: ایرنا

کد خبر 403924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.