۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
 طلاق توافقی نداریم

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: طلاق خلع و مبارات از انواع طلاق بائن است و با این تعاریف مشخص است که طلاق توافقی نداریم بلکه به‌صورت طلاق خلع و مبارات انجام می‌شود و در طلاق مبارات کراهت از طرفین است یعنی هر دو طرف علاقه‌ای به یکدیگر نداشته باشند.

بیژن حاجی کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در در سال‌های اخیر اصطلاح طلاق توافقی رایج شده است، اظهار کرد: طلاق در جایی معنا پیدا می‌کند که زن و شوهری که در عقد نکاح دائم هستند و علقه زوجیت دائمی دارند بخواهند بنا بر دلایلی از یکدیگر جدا شده و عقد ازدواج دائم را برهم بزنند.

وی با بیان اینکه وقتی زن و شوهر در خصوص نحوه طلاق و جدایی با یکدیگر تفاهم داشته باشند به آن طلاق توافقی می‌گویند، افزود: برای اولین بار این اصطلاح در قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ بکار رفت اما در اقسام طلاق تعریف شده در قانون مدنی فقط دو نوع طلاق شامل طلاق بائن و طلاق رجعی وجود دارد.

در طلاق مبارات کراهت از هردوی زوجین است

این مشاور حقوقی با اشاره به اینکه طلاق بائن خود بر دو نوع است، تصریح کرد: طلاق خلع و طلاق مبارات از انواع طلاق بائن است و با این تعاریف مشخص است که طلاق توافقی نداریم و در واقع بصورت طلاق خلع و مبارات انجام می‌شود.

وی در خصوص طلاق خلع اظهار کرد: طلاق خلع بدان معناست که زن بواسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق می‌گیرد اعم از اینکه مال مزبور عین یا معادل آن یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.

حاجی کریمیان در خصوص طلاق مبارات خاطرنشان کرد: این نوع طلاق آن است که کراهت از هر دوی طرفین باشد یعنی هر دو طرف علاقه‌ای به یکدیگر نداشته باشند در این صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد یعنی زن برای اینکه مرد او را طلاق دهد مبلغی کمتر از میزان مهریه به مرد می‌دهد تا طلاق صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد طلاق توافقی روش خوب و متمدنانه‌ای است که برای متارکه معرفی شده است، گفت: در این روش زن و شوهری که تا دیروز رابطه عاشقانه‌ای داشتند و امروز بنا بر دلایلی امکان ادامه زندگی زناشویی بصورت مسالمت‌آمیز برایشان مقدور نیست و یا زن و مردی که در همان ابتدای زندگی متوجه انتخاب اشتباه خود شده‌اند از یکدیگر طلاق می‌گیرند در یک پروسه کوتاه اداری و بدون کشمکش و دعواهای دادگاهی از یکدیگر جدا می‌شوند.

این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر اینکه برخی افراد از این امکان قانونی استفاده نابجا و اشتباه می‌کنند، افزود: این افراد قبل از اینکه به علت بروز اختلاف فی مابین و امکان حل موضوع پی ببرند بدون مراجعه به مشاور خانواده و سعی در حل ایرادات اخلاقی خود سریعا راه دادگاه خانواده و طلاق توافقی را در پیش می‌گیرند که عواقب بد روحی روانی و شخصیتی برای خود و فرزندان‌شان ایجاد می‌کنند.

مسیر مشاوره باید طولانی‌تر و اثربخش‌تر شود

وی با بیان اینکه سخت کردن پروسه طلاق تاثیری در جلوگیری از روند فروپاشی نظام خانواده نخواهد داشت، اظهار کرد: این امر خود  موجب بروز جرایم مختلف از جمله خیانت‌های زناشویی و ازدیاد پرونده‌های قضایی می‌شود که در این راستا باید با تعریف پروسه‌های مشاوره زناشویی در مقاطع مختلف قبل از ورود به دادگاه و دفتر وکیل از بروز اختلافات زناشویی جلوگیری کنیم.

حاجی کریمیان با اشاره به اینکه زن و شوهری که به خاطر فرزندان یا هر دلیل دیگری با یکدیگر مصالحه کنند زندگی عاشقانه و زناشویی مسالمت‌آمیزی نخواهند داشت، اظهار کرد: در واقع این زوجین همدیگر را تحمل خواهند کرد که این امر فاقد ارزش است لذا باید مسیر مشاوره طولانی‌تر و اثربخش‌تر شود.

وی تصریح کرد: اینکه زوجین فقط برای تکمیل پرونده طلاق به مرکز مشاوره خانواده بروند بدون اینکه بخواهند اثر درمانی آن را لمس کنند هیچ تاثیری در رفع اختلافات آنها، ایجاد صلح و سازش و انصرافشان از طلاق نخواهد داشت.   

کد خبر 403914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.