جمع‌آوری ۸۵۰ قلاده سگ ولگرد در قزوین

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین از طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهر خبر داد و گفت: از ابتدایی سال جاری تاکنون ۸۵۰ قلاده سگ در قزوین جمع‌آوری‌ شده است.

به گزارش ایمنا، مهدی امینی اظهار کرد: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به‌صورت زنده‌گیری در قزوین انجام می‌شود و برای واکسیناسیون، انگل تراپی، عقیم‌سازی، پلاک‌کوبی و قلاده‌گذاری به کمپ حامی حیوانات واقع در مجتمع محمدآباد منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: این سگ‌ها پس از انجام اقدامات مذکور و پلاک‌کوبی در حاشیه  شهر و خارج از بافت مسکونی رهاسازی شده و تعدادی نیز به دلیل وجود بیماری لاعلاج مورد عمل یوتانایز (مرگ با ترحم) قرار می گیرند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سگ‌های ولگرد به سگ‌هایی گفته می‌شوند که تحت مراقبت فرد مشخصی قرار نداشته و آزادانه در محیط پرسه می‌زنند.

امینی مهم‌ترین معضل و مشکل ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد را شیوع بیماری‌های قابل‌ انتقال بین حیوان و انسان دانست و افزود: بیماری‌هایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک، و لپتوسپیروز از جمله بیماری‌هایی هستند که می‌تواند از طریق سگ‌ ولگرد به انسان‌ نیز منتقل شود.

وی اضافه کرد: سگ‌های ولگرد به دلیل اینکه تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار نداشته و واکسن دریافت نمی‌کنند ترشحات مواد مختلفی مانند بزاق، ادرار و مدفوع که از بدن آنها دفع می‌شود، آلوده کنده هستند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با بیان اینکه عوامل یاد شده انواع آلودگی‌ها شامل انگل‌، ویروس‌ و باکتری‌ها را به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم به انسان منتقل می‌کند، تصریح کرد: دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بهمن‌ماه ۸۷ در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به تصویب رسید و برای اجرا از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور به استانداری‌ها نیز ابلاغ‌ شد.

امینی هزینه تمام‌شده زنده‌گیری، نگهداری، عقیم‌سازی و عوامل همکار برای هر قلاده سگ را بیش از ۴۰۰ هزار تومان اعلام و افزود: شهرداری قزوین در حوزه وظایف خود توان جمع‌آوری این سگ‌ها را دارد، اما متاسفانه گاهی اوقات از شهرهای اطراف شاهد رهاسازی گله‌ای این حیوان در حاشیه شهر قزوین هستیم.

وی معضل انتقال سگ‌های ولگرد از استان‌ها و شهرهای همجوار را یادآور و تصریح کرد: متاسفانه سگ‌های ولگرد در شهرهای استان جولان می‌دهند که این مهم باعث سلب آسایش شهروندان شده و انتقال سگ‌های ولگرد از استان‌های همجوار و شهرهای اطراف نیز این مشکل را دوچندان کرده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 403885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.