ارتقاء کیفیت ارایه خدمات شهری به معلولان

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از تهیه و ارسال چک‌لیست نیازهای توان‌یابان و معلولان به استانداری‌ها و شهرداری‌های کشور با هدف ارتقاء کیفیت خدمات به آنان خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مرضیه حصاری اظهار کرد: در مهرماه سال ۱۳۹۷ و همزمان با قرائت بیانیه پایانی نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک شهرهای کشور در مشهد مقدس، ایجاد "پویش ملی حمل و نقل پاک شهرداری‌های سراسر کشور" با عضویت شهرداری‌های تهران و قزوین و سمن‌ها و فعالان محیط زیست آغاز به کار کرد و برای اولین بار بدون تخصیص اعتبارات دولتی، شهرداری‌ها و سمن‌های فعال با یک وفاق ملی با محوریت سازمان در کنار یکدیگر قرار گرفته و هم پیمان شدند شعار حرکت از خودرو محوری به انسان محوری را عملیاتی سازند  و در راستای عملیاتی سازی دبیرخانه این پویش در دفتر حمل‌ و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تشکیل شد.

وی گفت: اهداف ایجاد این پویش را ارتقاء فرهنگ شهروندان با بکارگیری ظرفیت سمن‌ها، ایجاد انگیزه در مسئولان و تغییر نگرش آن‌ها نسبت به حمل و نقل پاک، برگزاری مناسبات فرهنگی اجتماعی در شهرها با رویکرد حمل‌ونقل پاک، فضاسازی و توسعه زیرساخت‌ها، اجرای فعالیت‌های مرتبط با فضاسازی و توسعه زیرساخت‌های شهریِ انسان محور است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: اهم اقدامات پویش ملی حمل و نقل پاک عبارت بوده از ترغیب شهرداری‌ها و شهروندان به مشارکت در پویش از طریق تقدیر از مسئولان وشهرداری‌های نمونه، برگزاری جشنواره عکاسی، تقدیر از دانش‌آموزان دوچرخه‌سوار، رانندگان نمونه و سمن‌های فعال.

حصاری خاطرنشان کرد: کارگروه فرهنگ‌سازی و آموزش با مشارکت وزارتخانه‌های مرتبط، شهرداری‌ها، پلیس راهنمایی و رانندگی، سمن‌ها و هنرمندان و ایجاد ستاد آموزش شهروندی به دبیری دفتر حمل و نقل سازمان و  چهار کمیته فعال ذیل آن که یکی از کمیته های با نام کمیته تولید محصولات فرهنگی توانسته با همکاری شهرداری های تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، یزد و ... و نیز سمن‌های فعال در این حوزه و پلیس راهور ناجا گام‌های اولیه چشمگیری بردارد، تسکیل شد.

وی با اشاره به اهم اقدامات انجام‌شده کمیته تولید محصولات فرهنگی اظهار کرد: تاکنون چهار جلسه کمیته تولید محصولات فرهنگی با دستور کار تولید فیلم‌های آموزشی و تبلیغاتی اعم از کلیپ‌ و فیلم کوتاه در قالب‌های کنش زنده و پویانمایی (انیمیشن) دوبعدی، سه‌بعدی و عروسکی برای گروه‌های سنی مختلف به‌ویژه کودکان و نوجوانان در دو حوزه حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری تشکیل شده است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: راه‌اندازی گروه تخصصی فرهنگ ترافیک با حضور شهرداری‌ها و فعالان با هدف فراهم آوردن فضای بحث و تبادل نظر آزاد، به اشتراک گذاشتن تجربیات فرهنگسازی در حوزه حمل و نقل توسط شهرداری‌ها و پلیس راهور و بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها در جلسات کمیته، ابلاغ «طرح بانوان فرهنگ‌یار ترافیک» به استانداران با هدف آموزش کشوری فرهنگ صحیح ترافیک با همکاری پلیس راهور ناجا و راه‌اندازی کمپین ابتکاری شهرداری اصفهان با عنوان «قصه آدم و هوا» در حدفاصل ۲۶ آذر، روز حمل‌ونقل، تا ۲۹ دی، روز هوای پاک در ۲۲ شهرداری کشور  دیگر اقدامات اخیر این کارگروه بوده است.

حصاری با تاکید بر ضرورت توانمندسازی سمن‌ها و گروه‌های فعال اجتماعی در این حوزه اظهار کرد: در این راستا آموزش گروه‌های محلی به منظور افزایش آگاهی و جلب آن‌ها برای ایجاد یک سازمان مردم‌نهاد رسمی از طریق دریافت پروانه اشتغال از وزارت کشور با تسهیل در مراحل انجام آن که در جلساتی با معاونت مشارکت‌های مردمی سازمان امور اجتماعی وزرات کشور از آن‌ها درخواست کرده و تامین مدرس برای تدریس در کلاس‌های آموزشی را خواسته‌ایم.

وی به بررسی و پیگیری نحوه اصلاح مبلمان شهری در حوزه مناسب سازی معابر برای توانیابان در قالب این طرح اشاره کرد و گفت: در این زمینه دو چک لیست طراحی و تهیه شده است که یکی برای ارزیابی معابر شهری بوده که به استانداری ها ابلاغ شده و در نظر است از طریق استفاده از ظرفیت سمن ها فعال حوزه توانیابان یک ارزیابی از شهرهای مختلف داشته باشیم.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: دومین چک لیست در خصوص اقدامات شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل پاک است که در نظر است یک ارزیابی کامل از عملکرد شهرداری‌ها و مسئولان آن در این خصوص صورت پذیرد.

کد خبر 403881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.