هفته طلایی بازار سرمایه با رشدی یکدست رقم خورد

زنجیره رکورد زنی ها در بورس همچنان پیوسته است. بالاترین رقم برای شاخص کل در روز چهارشنبه با رکورد ۳۸۴ هزار و ۹۳۴ واحد ثبت شد و سپس با کاهش نزدیک به ۹۰۰ واحدی، بازار این هفته را با شاخص ۳۸۴ هزار و ۹۹ واحدی به پایان رساند؛ ۶.۳ درصد بالاتر از هفته قبل.

به گزارش ایمنا، رشد شاخص هم وزن نیز به تناسب در همین حدود بود و این حکایت از رشد یکدست بازار دارد. این استقبال کم سابقه نقدینگی سرگردان از بازار سرمایه در کنار شادی ناشی از مشارکت عمومی در یک بازار مولد و کسب انتفاع سرمایه گذاران، افسوس و نگرانی گروهی از دغدغه مندان بازار و اقتصاد ملی را به همراه دارد. افسوس از بابت اینکه کمترین تمهیدات برای بهره مندی از این نقدینگی جهت افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد واقعی اندیشیده نشده است. در شرایطی که بودجه عمرانی دولت در مضیقه تاریخی است و انبوه طرح های نیمه تمام در کشور معطل مانده و از سوی دیگر شمار بیکاران را اقتصاد دانان تعبیر به لشکر بیکاران می نمایند، دولت عمدتا به فکر واگذاری شرکت های تأمین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی جهت کاستن از فشار این صندوق ها به بودجه عمومی است.

نگرانی نیز از بابت نبود تمایل سهامداران عمده به عرضه سهام و افزایش سهام شناور جهت تأمین نقدینگی و انجام سرمایه گذاری های جدید است. در همین راستا رئیس کانون نهادهای سرمایه گذاری در این هفته در توئیتی، خواهان افزایش سهام شناور به ویژه در شرکت های کوچک شد. سطوح قیمت ها در بازار به حدی بالا رفته است که به ندرت می توان شرکتی با ارزش بازار کمتر از ۳۰۰ میلیارد تومان پیدا کرد.

البته این افسوس و نگرانی به معنای آن نیست که بازار فاقد فرصت های مناسب سرمایه گذاریست و خوشبختانه در بین شرکت های بزرگ و با بنیاد قوی سهام قابل توصیه برای سرمایه گذاری کم نیست. با این‌حال بر عهده نهاد ناظر است که مراقبت نماید تا کارکرد بازار سرمایه در اقتصاد کشور واژگونه و از مسیر خارج نشود.

آش حباب سازی در شرکت کوچکی مثل کنترل خوردگی تکین کو که سود ۴۰ میلیارد ریالی شش ماهه سال گذشته را در شش ماهه امسال به ۱۰۰ میلیارد ریال زیان (معادل نیمی از سرمایه ثبتی) تبدیل کرده است و در عین حال  به ارزش بازار ۵۵۴۵ میلیارد ریالی رسیده به حدی شور شده است که سرپرست شرکت در نامه ای که در نوع خود کم نظیر است با ارسال تصویری از سابقه معاملات سهام شرکت رشد قیمت سهام را دارای ابهام برای هیئت مدیره دانسته و موجب توقف نماد شرکت پس از غروب آفتاب چهارشنبه شد.

از دیگر عجایب بازار در این ایام می توان به آخرین عرضه اولیه انجام شده یعنی سرمایه گذاری آوا نوین اشاره نمود که قیمت هر سهم آن به بیش از سه برابر خالص ارزش دارایی آن رسیده و یکی از تحلیلگران به مزاح آن را نه یک حباب بلکه یک بالن تمام عیار می نامد. این در حالیست که این نسبت، برای شرکت های بزرگی نظیر سیمان و فارس و خوزستان و یا گروه بهمن کمتر از ۶۰ درصد است.

در این هفته اعلام شد دو شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در آستانه بهره برداری از طرح های بزرگی در محدوده سنگان هستند. طرح فولاد مبارکه شامل تولید کنسانتره به ظرفیت پنج میلیون تن است که سالانه ۳۵۰ میلیون دلار فروش خواهد داشت و محصول آن به عنوان ماده اولیه گندله سازی فولاد مبارکه استفاده می شود.

فولاد مبارکه در نظر دارد سهام فولاد سنگان را به زودی در بورس عرضه کند. طرح فولاد خوزستان نیز واحد ۲.۵ میلیون تنی گندله سازی در سنگان است که احتمالا در چهار هفته آتی بهره برداری خواهد شد و سالانه ۲۵۰ میلیون دلار فروش خواهد داشت.

جابجایی مدیریتی در توسعه صنایع بهشهر و به دنبال آن تغییر مدیرعامل گروه توسعه ملی در این هفته حاشیه ساز بود. همچون زمان های مشابه هیئت مدیره و سهامدار عمده هیچ دلیلی برای ارائه توضیح در خصوص دلیل تغییر مدیرعامل و نحوه انتخاب مدیرعامل جدید و شایستگی های او ارائه نکرد و آنچه از میان خطوط اخبار احساس می شود همه چیز بر سر همراهی هر چه بیشتر مدیران عامل شرکت های بزرگ با تصمیمات مقامات بالادست است. در همین راستا یحیی پروانی عضو غیر موظف هیئت مدیره وبشهر در مصاحبه ای ضمن اعتراض به نوع نگاه گروه توسعه ملی و توسعه صنایع بهشهر در توضیح بی ثباتی مدیریتی در این هولدینگ چنین توضیح داده است:

«سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، کنترل «وبشهر» را در اختیار دارد و مدیرعامل شرکت را انتخاب می‌کند. تا قبل از سال ۹۱ عملا بانک ملی سه سایت را در اختیار داشت و هیچ نهادی کنترل بر این شرکت نداشت. به همین جهت از سال ۵۷ تا سال ۹۱ این شرکت چهار مدیرعامل داشت. اما از ۹۲ تا ۹۸ (بدون در نظر گرفتن سرپرست جدید) این شرکت تغییر پنج مدیرعامل را تجربه کرده است! که این فاجعه است. همین است که می‌بینیم سهم این شرکت از ۳۴ درصد بازار شوینده به حدود ۹ درصد و از ۲۰ درصد بازار روغن، به ۱۱ درصد رسیده و سقوط وحشتناکی کرده است. این گونه تغییرات سریع و شبانه مدیران هم منجر به بی ثباتی می‌شود و هم خلاف اقتصاد مقاومتی و رشد شرکت است.

‎در یک سال اخیر با تغییر مدیران گروه توسعه ملی روند اتفاقات در هلدینگ بهشهر عجیب‌تر هم شده است. به عنوان مثال درحالی که به تازگی این شرکت موفق شده بود کرسی سوم در بانک اقتصاد نوین را به دست بیاورد، اما گروه توسعه ملی اصرار عجیبی داشت تا برخلاف قانون و حاکمیت شرکتی نسبت به تفویض اختیار کامل اداره بانک اقتصاد نوین به آن گروه اقدام کنیم که با مخالفت همه اعضای هیئت مدیره به غیر از یک عضو روبرو شد و در نهایت این اقدام انجام نشد.»

در هر صورت تغییر غیر مسئولانه مدیرعامل توسعه صنایع بهشهر منجر به تغییر مدیرعامل گروه توسعه ملی شد که البته در اینجا نیز هیئت مدیره و سهامدار عمده هیچ توضیح و دلیلی برای تغییر مدیرعامل و چگونگی انتخاب مدیرعامل جدید و شایستگی ها و برنامه های وی ارائه نکرده‌اند. سدیدی در حالی به صورت غافلگیرانه از سمت خود برکنار شد که در همین هفته طی مصاحبه ای خبر از طرحی برای رفع معضل واگذاری اموال مازاد بانک ها داده بود. این طرح به نظر نسخه برداری از طرح اختاپوسی سهام عدالت است که دولت اسبق جهت پیشبرد برنامه خصوصی سازی در هم تنید و اکنون تبدیل به کلافی سردرگم شده است که برای شرکت ها به غیر از تباهی مدیریتی چیزی به همراه نداشته است. چنین طرح هایی که مالکیت را از دست نهادهای عمومی تحت نظارت خارج می کند اما مدیریت را در چنگال مدیران ناکارآمد حفظ می کند برای مافیای مدیریتی بس خوشایند است و با لبخند آن را به عنوان طرح برد-برد به ملت تقدیم می کنند. بنا بر بررسی یک سایت خبری مدیرعامل معزول گروه توسعه ملی طی دوره مدیریتی ۳۶۰ روزه خود ۳۱ نفر را به عنوان مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره در شرکت های مختلف منصوب کرد که آخرین آن یعنی انتصاب خدامرادی به عنوان سرپرست توسعه صنایع بهشهر منجر به برکناری خود او شد.

آنچه بازار سرمایه از این دست اتفاقات باید بیاموزد لزوم پیاده سازی هر چه سریع‌تر دستورالعمل حاکمیت شرکتی است. قرار بود پس از تأخیر چند ماهه لزوم عمل به این دستورالعمل در دی ماه ابلاغ گردد که هنوز هیچ خبری از این ابلاغ و مقدمات آن از جمله تهیه و ارائه اساسنامه نمونه توسط سازمان بورس نیست.

در پی چند هفته رشد مستمر سهام شرکت های سیمانی این هفته سهام هولدینگ سیمانی فارس و خوزستان یکی از بهترین عملکردها را به نمایش گذاشت و در پنج جلسه معاملاتی بیش از ۲۵ درصد رشد کرد. سفارس در حالی روز چهارشنبه در نرخ ۶۸۶۸ بسته شد که خالص ارزش دارایی هر سهم آن در حدود دو برابر این رقم تخمین زده می شود.

سهامداران سرمایه گذاری صنعت نفت نیز در این هفته پس از انتظار ۱۴ ساله شاهد اطلاعیه مبنی بر برنامه افتتاح فاز اول طرح ذخیره سازی نفت در قشم بودند. در پی این اطلاعیه سهام شرکت نرخ تاریخی ۹۸۰۰ ریال را نیز تجربه کرد و سپس به زیر ۹۰۰۰ هزار ریال کاهش یافت.

مدیرعامل پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس که بزرگترین طرح در حال اجرا در هولدینگ خلیج فارس است نیز خبر از بهره برداری این طرح ۳.۵ میلیارد دلاری که بزرگترین پالایشگاه گازی خاورمیانه به حساب می آید در اسفند ۹۸ و یا اوایل سال ۹۹ داد. 

قطار تجدید ارزیابی نیز که این هفته خبر از تصویب آئین نامه اجرایی آن در جلسه اصلی کمیسیون اقتصاد دولت منتشر شد، مسافران از قبیل قاسم ایران، صنایع کاغذ پارس و بیمه کوثر داشت تا تنور این محرک بازار نیز کماکان داغ بماند.

قابل توجه است که این نوشته حاوی هیچ توصیه ای برای هرگونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نبوده و صرفا بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده است بنابراین مسئولیت هرگونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران خواد بود.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، فعال و تحلیل گر بازار سرمایه و بورس

کد خبر 403880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.