صادرات غیرنفتی کشور حدود ۳۲ میلیارد دلار شد

سخنگوی گمرک گفت: ارزش تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه امسال به ۶۳ میلیارد و ۷۳۶ میلیون دلار رسید که سهم صادرات غیرنفتی ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار و واردات نیز ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار بوده است.

به گزارش ایمنا به نقل از درگاه خبری گمرک ایران، سید روح‌الله لطیفی درخصوص آمار صادرات کشور در ۹ ماهه سال ۹۸ اظهار کرد: در این مدت میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، کوره، نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی بالغ بر ۱۰۳ میلیون و۵۸۷ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از حیث وزنی ۱۸.۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: میزان واردات کشور در این مدت به ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار و به وزن ۲۴ میلیون و ۹۷۹ هزار تن رسید.

سخنگوی گمرک کشور اضافه کرد: پنج کشور مقصد صادرات کشور در ۹ ماهه سال‌جاری به ترتیب عبارت بودند از: چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان که حجم صادرات قطعی به کشور چین در ۹ ماهه اخیر ۲۴.۸۷ درصد از نظر وزنی و ۱۱.۰۱ درصد از حیث ارزش، نسبت به کل صادرات کشور را داشته است.

لطیفی ادامه داد: میزان صادرات به ترکیه با ارزش سه میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلار و به وزن ۱۳ میلیون و ۸۲۶ هزار تن، ۱۲.۴۱ درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی خاطر نشان کرد: میزان صادرات کالاهای غیرنفتی به امارات متحده عربی ۱۰.۴۸ درصد و به افغانستان ۵.۴۸ درصد در ۹ ماهه سال ۹۸ بوده است.

سخنگوی گمرک درخصوص آمار واردات کشور نیز گفت: بیشترین کشورهای طرف معامله واردات کشور در طی ۹ ماهه سال ۹۸، چین، امارات متحده عربی، ترکیه، هند و آلمان بوده‌اند.

لطیفی افزود: واردات کالا به کشور در مدت مذکور از لحاظ وزنی ۲۴ میلیون و ۹۷۹ هزار تن و از لحاظ ارزش ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار بوده که سهم کالاهای اساسی بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از کل واردات بوده است.

تراز تجاری کشور مثبت ۶۶ میلیون دلار شد

وی اعلام کرد: کالاهای اساسی وارداتی در این مدت زمانی به ترتیب شامل: ذرت، برنج، دانه‌های روغنی، روغن‌های خوراکی، دارو، جو، گوشت قرمز، کنجاله سویا، قند و شکر، کود وگوشت مرغ بوده که در مجموع نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از حیث وزنی ۱۹ درصد و از حیث ارزش ۱۵ درصد افزایش داشته است. به‌طوری که در مجموع آمار واردات از لحاظ وزنی در سال گذشته، ۱۳ میلیون ۹۲۲ هزار و ۶۷۵ تن به میزان ۱۶ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۵۴۱ تن افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک افزود: ضمن آنکه از حیث ارزش نیز میزان شش میلیارد و۹۱۳ میلیون و۵۷۰ هزار و ۲۳۵ دلار واردات در سال ۹۷ به میزان هفت میلیارد و ۹۴۶ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۳۰۵ دلار افزایش نشان می‌دهد.

لطیفی گفت: در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ متوسط هر تن کالای وارداتی ۱۲۷۵ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۸۲ درصد کاهش داشته است.

وی تأکید کرد: با شتاب گرفتن صادرات در آذر ماه تراز تجاری کشور در ۹ ماهه سال‌جاری مثبت ۶۶ میلیون دلار شد.

سخنگوی گمرک در خصوص آمار تجاری کشور در آذر ماه گفت: میزان واردات در آذر ماه دو میلیون ۸۵۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۴۵۳ میلیون دلار و میزان صادرات نیز از لحاظ وزنی ۱۴ میلیون و ۶۳۹ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار بوده است که با توجه به آمار فوق تراز تجاری کشور در ماه آذر به مثبت یک میلیارد و ۴۰۸ میلیون دلار رسیده است.

کد خبر 403873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.