عاشقانه‌ای درباره موسیقی

رمان «درویش خان»، اثر حسن هدایت طی روزهای گذشته از سوی انتشارات علمی و فرهنگی راهی بازار نشر شد رمانی که در آن روایتی از زندگی درویش خان را بیان می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «درویش خان»، یک رمان عاشقانه درباره موسیقی و روایتی از زندگی استاد موسیقی غلامحسین درویش خان است که به قلم حسن هدایت، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس مطرح کشورمان به رشته تحریر درآمده است. حسن هدایت از چندین داستان‌ صادق هدایت اقتباس کرده است؛ اما هیچ نسبتی با صادق هدایت ندارد.

غلامحسین درویش که بود؟

غلامحسین درویش درسال ۱۲۵۱ در تهران متولد شد. در شرح حال او آمده است که پدرش او را با نام درویش صدا می زد؛ همین امر موجب شد با نام درویش شناخته شود و با وجود اینکه مایل بوده است او را غلامحسین خطاب کنند اما اطرافیان او را درویش صدا می زدند. در دوران کودکی پدرش او را به مدرسه موزیک دارالفنون فرستاد تا نواختن شیپور و طبل را بیاموزد و در همین دوران به عنوان طبال در دسته موسیقی که به دستورناصرالدین شاه برای عزیز السلطان تشکیل شد، قرار گرفت.

پس از این دوران به شاگردی میرزا حسینقلی و برادر او میرزا عبدالله که نوازنده تار و سه تار بوده است در می آید. سپس توسط شعاع السلطنه  که والی فارس و پسر مظفر الدین شاه بوده است به شیراز دعوت می شود به آنجا می رود، ازدواج می کند، صاحب دو دختر می شود که یکی از آن ها در سن ۱۶سالگی از دنیا می رود وفقط دختری با نام قمر برای او باقی می ماند.

پس از مدتی ماندن در شیراز به علت افکار آزاد اندیشانه ای که داشته است میان او حاکم اختلاف می افتد، گفته شده است که در این جریان حاکم قصد داشت انگشتان او را قطع کند اما با وساطت چند تن از این کار منصرف می شود. او نوازنده ای چیره دست با تکنیک هایی منحصر به فرد بود و از نوابغ موسیقی سنتی ایرانی به شمار می رود؛ به گونه ای که موسیقی او شنوندگان را به سکوت می کشاند. نبوغ او منجر به نوآوری هایی در موسیقی ایرانی شد. گفته اند او در جهت مردمی کردن موسیقی ایران گام مهمی برداشت چراکه از عواید کنسرت هایش برای امور عام المنفعه سود می جست. وی در سال ۱۳۰۵ در گذشت همچنین وی را از نخستین قربانیان تصادفات رانندگی دانسته اند.

رمانی برای درویش خان

حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون زندگی این موسیقیدان بزرگ را در قالب رمانی با نام درویش خان، یک رمان عاشقانه درباره موسیقی  به رشته تحریر در آورده است.

وی در خصوص این رمان گفته است: این رمان از کودکی تا مراسم پس از مرگ درویش خان را در خود دارد و سعی کرده ام در آن جنبه ها و زوایای پیدا و پنهان زندگی این موسیقیدان نامی را به تصویر بکشم.

 در آغاز این رمان آمده است: نام من قمر است نامی که پدرم بر من نهاد و همواره من را ماه آسمان زندگی خود می نامید. پدرم غلامحسین فرزند حاجی بشیر طالقانی بود و به لقب درویش خان شهرت داشت و...

این کتاب که توسط انتشارات علمی فرهنگی درسال ۱۳۹۸ به چاپ رسیده است را می توانید با قیمت ۲۷۰۰۰تومان از کتاب فروشی ها خریداری کنید.

کد خبر 403867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.