درد مفصل ساکروایلیاک (SI) را چگونه تسکین دهیم؟

درد مفصل ساکروایلیاک (SI)، ناشی از آسیب‌دیدگی مفصل بین ستون فقرات و لگن است و معمولا به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علائم درد ساکروایلیاک (Sacroiliac)، ممکن است با بیماری‌های دیگری مانند فتق دیسک کمر یا مشکل لگن مشابه باشد؛ برای تعیین منبع درد، تشخیص دقیق بیماری اهمیت دارد. فیزیوتراپی، انجام تمرینات کششی، مصرف داروهای ضد درد و تزریق مفصلی، اولین راه‌کارهای مدیریت علائم این درد است، اما گاهی اوقات برای بهبود وضعیت مفصل و توقف حرکت دردناک، عمل جراحی توصیه می‌شود. در ادامه با بعضی از راه‌های تسکین درد مفصل خاجی خاصره‌ای آشنا می‌شویم:

آرام راه بروید

 انجام چندین حرکت در منزل ممکن است به بهبود درد مفصل ساکروایلیاک (خاجی خاصره‌ای ) کمک کند، اما این حرکات باید به‌آرامی و به‌تدریج انجام شود؛ برای مثال چند دقیقه پیاده‌روی روزانه، شنا، یا تمرینات ورزشی با دوچرخه ثابت، برای تسکین درد مفید است.  یوگا نیز ورزش ملایمی است که علاوه بر ایجاد تمرکز، نقش موثری در برطرف‌کردن گرفتگی عضلات و مفاصل  دارد که علت افزایش کمردرد است.

حرکات نادرست را کنار بگذارید

بعضی از حرکات درد مفصل خاجی خاصره‌ای را تشدید کرده و مانع بهبود درد می‌شود؛ بنابراین افراد باید از انجام دادن آن‌ها خودداری کنند. به مبتلایان درد مفصل ساکروایلیاک توصیه می‌شود تا حد امکان، زانوها را به سمت سینه نکشند، راست بنشینند و از ناحیه کمر خم شوند. همچنین این افراد باید از انجام فعالیت‌هایی مانند گلف، ورزش ایروبیک یا اسکیت روی یخ که در آن‌ها وزن‌ بدن از یک پا به پای دیگر منتقل می‌شود، اجتناب کنند، زیرا این ورزش‌ها فشار بیشتری به مفصل خاجی خاصره‌ای وارد می‌کند.

استفاده از کیسه یخ 

گذاشتن یک کیسه یخ روی مفصل دردناک، تورم نواحی اطراف مفصل را کاهش داده و درد را کمتر می‌کند. هر بار به مدت ۲۰ دقیقه این عمل را انجام دهید و برای تکرار مجدد، حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید. این امر از سرمازدگی جلوگیری کرده و باعث بازگشت رگ‌های خونی این ناحیه به حالت عادی می‌شود. گرما نیز انتخاب خوبی برای گرفتگی و درد عضلات است؛ قرار دادن یک بالشتک گرم یا بطری آب گرم روی پشت نیز در تسکین درد ساکروایلیاک موثر است.

زمان استراحت‌کردن خود را محدود کنید

 میزان فعالیت مناسب بدن در اوایل روز بستگی به علت درد مفصل خاجی خاصره‌ای دارد؛ پیاده‌روی سبک اغلب می‌تواند به تسکین درد و سرعت بهبودی کمک کند. توصیه می‌شود افراد در روز اول یا چند روز اول شروع درد، ساعات کمی روی تختخواب استراحت کنند و بدن خود را در حالت راحت نگه دارند، اما پس از این مدت، انجام فعالیت‌های ورزشی سبک ضروری است. اگر بر پشت می‌خوابید، بالشی را زیر زانو قرار دهید و به محض اینکه توانستید، فعالیت‌های خود را از سر بگیرید.

طرز ایستادن صحیح را رعایت کنید

طرز ایستادن صحیح، از وارد شدن فشار اضافی روی کمر جلوگیری می‌کند؛ در صورت اختلال در عملکرد مفصل خاجی خاصره‌ای، جا به جایی وزن بر یک طرف بدن را محدود کنید. همچنین زمانی که می‌نشینید، پاهای خود را روی هم قرار ندهید و هنگام ایستادن نیز وزن خود را بین هر دو پا و هر دو ران تقسیم کنید.  هنگامی‌که می‌خواهید وسیله‌ای را از زمین بردارید نیز سعی کنید از ناحیه کمر خم شوید.

از مفصل‌بند استفاده کنید

در برخی افراد، درد مفصل خاجی خاصره‌ای با پوشیدن یک مفصل‌بند سبک مخصوص به آن (نوار ساکرولیلیک)، تسکین می‌یابد. پزشک ممکن است برای جلوگیری از حرکت بیش از حد مفصل و بهبود درد آن استفاده تمام وقت از  مفصل‌بند را توصیه کند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌تواند درد مفصل خاجی خاصره‌ای را کاهش دهد. این داروها تورم را نیز کاهش می‌دهد، بنابراین ممکن است پزشک توصیه کند حتی پس از بهتر شدن درد، افراد درمان را تا حصول بهبودی کامل ادامه دهند. مصرف طولانی مدت داروها ممکن است با مشکلاتی مانند ناراحتی معده، ایجاد زخم و یا فشار خون بالا همراه باشد؛ در این‌صورت می‌توان از پزشک در مورد نحوه پیشگیری از عوارض جانبی سوال کرد.

کد خبر 403856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.