به بخش تاریخی گورستان ارامنه آسیب نرسیده است

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه در تعرض اخیر به آرامستان ارامنه سنگ‌های بخش‌ تاریخی گورستان آسیب ندیده است، گفت: میراث فرهنگی تنها یک دستگاه متولی دارد و با توجه به گستردگی‌ بناها امکان حفاظت و نگهداری بدون مشارکت عمومی مردم وجود ندارد.

فریدون الهیاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون اتفاقات اخیر در گورستان ارامنه اصفهان گفت: آرامستان ارامنه علی‌رغم اینکه به عنوان یک‌ میراث ملی ثبت شده است، اما گورستان فعالی بوده که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتفاق اخیر که در این آرامستان رخ داد در بخش تاریخی نبود و برخی سنگ‌های بخش جدید تخریب شده‌اند. دستگاه‌های امنیتی و نظارتی نیز پیگیر ماجرا هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی درباره میراث فرهنگی، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله‌ آگاهی رسانی و اطلاع رسانی به مردم درباره میراث فرهنگی کشور است. معرفی و شناسایی میراث فرهنگی یک‌ موضوع مهم است که جامعه باید درباره آن شناخت داشته باشد. میراث فرهنگی پشتوانه هویتی یک کشور بوده و در صورت وجود آگاهی در این مورد مردم با حس میهن پرستی که دارند سعی در حفظ آن‌ها خواهند کرد. 

وی با بیان اینکه آحاد جامعه در قبال میراث فرهنگی مسئولیت دارند و هر کس باید از این مسئولیت آگاهی داشته باشد، تاکید کرد: میراث فرهنگی تنها یک دستگاه متولی دارد و با توجه به گستردگی‌ بناها و میراث‌ امکان حفاظت و نگهداری بدون مشارکت عمومی مردم وجود ندارد.

الهیاری افزود: در سال‌های اخیر نگاه مردم متحول شده و میزان مراقبت‌های مردمی و حساسیت عمومی نسبت به میراث فرهنگی افزایش پیدا کرده است. میزان بازتاب رویدادهای میراثی در جامعه نسبت به گذشته پررنگ‌تر شده است. طبیعتا با این دید جدید بسیاری از مسائل بیشتر به چشم می‌آید و آنچه که در گذشته جز بدیهیات محسوب می‌شد، امروزه حساسیتی نسبت به آن ایجاد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: در جامعه‌ای با این سطح آگاهی عمومی و حساسیتی که وجود دارد باید پدیده آسیب رسانی به میراث فرهنگی که در بخش بسیار اندکی از جامعه وجود دارد را به حداقل رساند. این افراد محدود در جامعه که شاید ناهنجاری‌های رفتاری آنان در میراث فرهنگی نمود پیدا می‌کند را نیز باید آگاه کرد. بسیاری از این افراد به دلیل ناآگاهی ناهنجاری‌های میراثی انجام می‌دهند. در مورد افرادی که با آگاهی به میراث فرهنگی آسیب می‌زنند باید کارهای مراقبتی و پیشگیرانه انجام داد.

وی حفاظت از میراث فرهنگی بدون مشارکت مردم را غیرممکن دانست و گفت: در استان اصفهان بیش از ۲۰ هزار اثر فرهنگی ارزشمند وجود دارد که حفاظت از تمامی آنها غیرممکن است. مهم‌ترین مسئله مشارکت مردم در حفاظت از میراث فرهنگی است.

گفتنی است که در چند هفته گذشته مقبره سلطان بخت آغا و بخشی از گورستان ارامنه اصفهان توسط برخی افراد مورد تعرض قرار گرفت. در این اتفاقات گودبرداری با انگیزه کشف گنج کنار مقبره سلطان بخت آغا توسط برخی سودجو انجام شد. همچنین عده‌ای ناشناس در روز ششم دی‌ماه با وارد شدن به گورستان ارامنه اصفهان چند سنگ قبر را خراب کردند.‌

کد خبر 403825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.