شبیخون پیامکی به مجمع تشخیص

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

تایید حمله پیامکی به اعضای مجمع از سوی مجید انصاری

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبر داد که از شب گذشته حجم انبوهی از پیامک‌هایی با محتوای مخالفت با تصویب لوایح مرتبط با FATF را دریافت کرده است  و این پیامک‌ها همچنان ادامه دارد. به گفته او اگر چه پیامک‌ها تنوع محتوایی داشته اما ۷۰ درصد آنها شبیه به هم بوده و این طور به نظر می‌رسد که از یک مرکز واحد هماهنگ شده است. سال گذشته هم در جریان بررسی لوایح مرتبط با اف ای ای اف جمعی از نمایندگان از دریافت پیامک‌های تهدیدآمیز در مورد تصویب این لوایح خبر دادند. گروه ویژه اقدام مالی در نشست مهرماه خود، فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ماه) را آخرین مهلت ایران خوانده و گفته است که اگر ایران تا پایان مهلت مذکور کنوانسیون پالرمو را به اجرا درنیاورده و خود را با معیارهای بین‌المللی منطبق نکند، این گروه به همه اعضای خود توصیه خواهد کرد که اقدامات تقابلی را به اجرا درآورند. این ششمین بار است که نهاد مذکور به ایران فرصت می‌دهد تا اقدامات لازم را در راستای مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی انجام دهد. برنامه عمل گروه ویژه اقداممالی برای ایران شامل ۴۱ توصیه بوده است که تاکنون ۳۷ مورد از این برنامه ها عملیاتی شده و از چهار توصیه تقنینی این نهاد دو مورد به تصویب رسیده و دو لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون‌های CFT  و پالرمو همچنان در مجمع تشخیص مصلحت تعیین تکلیف نشده است.

قطعاً اتاق فکری پشت ارسال پیامک‌ها به نمایندگان وجود دارد

محمدرضا بادامچی، نماینده تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از ارسال پیامک‌های سازمان‌یافته به نمایندگان مجلس در بررسی برخی لوایح و طرح‌ها گفت: در سه سال اخیر هر زمان در مجلس موضوعی مطرح می‌شود که ممکن است گروهی در آن منافع داشته باشند پیامک‌هایی به نمایندگان ارسال می‌شود تا تصمیم نمایندگان را تحت تاثیر قرار بدهند. او ادامه داد: ارسال‌کنندگان پیامک‌ها می‌خواهند نمایندگان مطابق نظر آنها رأی بدهند و در برخی از مواقع با تندی این موضوع را یادآوری می‌کنند. این از بدترین روش‌هاست که گروهی که از یک اتاق فکر هدایت می‌شوند بخواهند به نماینده فشار بیاورند و به خواسته‌شان برسند. این نماینده مجلس با اشاره به ارسال پیامک به نمایندگان مجلس علیه بودجه تاکید کرد: در حال حاضر که ایام بررسی بودجه است، متاسفانه این موضوع غلط تکرار شده و به نماینده‌ها پیامک‌هایی ارسال می‌شود که اصلاحاتی در بودجه انجام دهند یا کلیات را رد کنند. به دور از شأن مدنیت است که بخواهیم یک نفر را تحت تاثیر امیال و خواسته خودمان قرار دهیم. این اقدامات خوبی نیست و در طول دوره مجلس دهم بسیار این موضوع را دیدیم. گاهی پیامک‌ها از یک منطقه خاص برای نمایندگان ارسال می‌شود. بادامچی گفت: در زمان بررسی FATF در مجلس پیامک‌های ارسالی به نمایندگان شدیدتر بود. تاسف‌آور است افرادی که خودشان را نشان نمی‌دهند و نمی‌دانیم چه کسی با چه دانشی هستند و چرا چنین خواسته‌هایی دارند پیامک‌ها را ارسال می‌کنند. او با تاکید بر اینکه اتاق فکری در پشت پرده ارسال پیامک به نمایندگان وجود دارد توضیح داد: نیت ارسال‌کنندگان پیامک‌های گروهی به نمایندگان خیر نیست. قطعاً اتاق فکری پشت ارسال پیامک‌ها به نمایندگان وجود دارد. در زمان بررسی لوایح چهارگانه مشخص بود این نمایندگان از یک نقطه جغرافیایی با شماره‌های مشخص پیامک ارسال می‌کردند. در حال حاضر هم که عده‌ای خواسته‌هایی در بودجه دارند ارسال این پیامک‌ها از سر گرفته شده است. این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: کسانی که به نمایندگان پیامک ارسال می‌کنند باید شناسایی شوند و این روش برچیده شود. مشخص نیست چه افرادی پیامک‌ها را ارسال می‌کنند و صاحب چه فکری هستند و از کجا پیامک می‌دهند. بادامچی شرح داد: در لوایح مشخص یا طرح‌های معینی که ممکن است مخالف نظر یک طیف سیاسی باشد، پیامک‌هایی ارسال می‌شود. ارسال‌کنندگان پیامک‌ها منافع ملی را تعقیب نمی‌کنند. البته کوتاه‌فکری است که بخواهیم با فشار پیامک کسی را تحت تاثیر قرار دهیم. او در پایان گفت: اگر محورمان منافع ملی باشد، با توجه به آن در مورد لوایح و طرح‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم. نمایندگان دفتر و تلفن‌های مشخصی دارند و افراد می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند و اگر می‌خواهند پیامک بفرستند، بهتر است خودشان را معرفی کنند. اما گروهی عادت کرده‌اند که خواسته خود را با فشار بر نمایندگان عملی کنند.

دولت باید بر سوءاستفاده‌های احتمالی دریافت وام ازدواج نظارت کند

احمد مازنی در خصوص این که اخیرا معاون جوانان وزارت ورزش گفته که در ۵ ماه سال ۹۸، ۲۲۴۴ نفر از افراد بالای ۶۰ سال وام ازدواج دریافت کرده‌اند، برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از وام ازدواج گفت: آن چه مسلم است در جامعه ما آمار تجرد قطعی افزایش پیدا کرده و سطح جانشینی جمعیت به شدت پایین آمده و ما به زودی با کهولت سن و سالمندی به عنوان یک بحران جدی اجتماعی در کشور مواجهه خواهیم شد. وی افزود: سن ازدواج هم در دختران و هم در پسران افزایش پیدا کرده است؛ تبعا مسوولان چه در دولت و چه در مجلس باید تسهیلات مناسبی را برای حل این مسئله بیندیشند؛ این که عوامل اصلی افزایش سن ازدواج و کاهش ازدواج جوانان مسائل اقتصادی، اجتماعی و روانی است اینها در جای خود بررسی شده و یا بررسی می‌شود، اما آن چه مسلم است این است که یکی از عوامل مهم در این باره مسائل اقتصادی است. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر سال در فصل بودجه مبلغی را از تسهیلات بانک‌ها برای ازدواج اختصاص می‌یابد؛ اگر چه این رقم رقمی قابل توجه هم نیست؛ پیشتر مبلغ کمتری بود و اکنون پیشنهاد کمیسیون فرهنگی بر ۵۰ میلیون تومان است. این مبلغ در مقابل هزینه‌های تشکیل خانواده، جهیزیه و تهیه لوازمی که عروس و داماد باید برای آغاز زندگی خود فراهم کنند مبلغ قابل توجهی نیست. مازنی اشاره کرد: اما این که این گونه اخبار بخواهد اصل این مساعدت و تسهیلات را زیر سوال ببرد کار درستی نیست و این که اگر لازم باشد برای آنها شرایطی قائل شویم باید بررسی کنیم که چه کسی باید این شرایط را قائل شود. در واقع دستگاه‌های اجرایی و متولی که یکی از آنها وزارت ورزش و جوانان است باید به این موضوع توجه کند.

مردم، فریب موج‌سواری‌ مخالفان سیاسی دولت را نخواهند خورد

زهرا ساعی نماینده‌ی مردم تبریز، اسکو و آذرشهر و سخنگوی ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به تشدید حملات علیه دولت اظهار کرد: برخی رقبای سیاسی دولت گمان می‌کنند که با سوءاستفاده از گلایه‌های به‌حق مردم در مسائل معیشتی می‌توانند معدودی رای به سبد انتخاباتی خود بیفزایند. اما مردم تنگناهای دولت و دلائل بروز وضعیت موجود را درک می‌کنند و قطعا فریب این فضاسازی‌ها را نخواهند خورد. وی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر به دلیل تشدید خصومت آمریکا و بی‌عملی اروپا، کشور در شرایط جنگ تحمیلی اقتصادی قرار دارد گفت: فعالیت‌های خدمت‌رسانی دولت به رغم انبوه مشکلات، طی دو سال اخیر هیچ‌گاه متوقف نشده و در همین مدت صدها طرح‌ زیرساختی و عمرانی بویژه در مناطق محروم و دورافتاده کشور به بهره‌برداری رسیده است. وی با اشاره به تشدید فشارهای پیدا و پنهان به دولت گفت: در همین روزهای اخیر دیدیم که عده‌ای با بداخلاقی‌ حتی مساله بودجه را به میدانی برای تقابل‌ سیاسی و مچگیری‌ جناحی تبدیل کردند، اما این افراد و گروه‌ها بدانند که راه‌اندازی اتاق جنگ رسانه‌ای علیه دولت، موفق نخواهند شد. ساعی سپس افزود: موضوعاتی همچون اف.ای.تی.اف یا بودجه، مسائلی کاملا تخصصی و کارشناسی هستند و اینکه کسانی بخواهند این مسائل را آغشته به بازی‌های پیامکی کنند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند همه ما به عنوان مسئولان و کارگزاران کشور در هر سه قوه و دیگر نهادها و دستگاه‌ها، در برابر مردم و در برابر تصمیماتی که گرفته می‌شود مسئول هستیم. لذا انتظار ما از عموم کسانی که به تریبون‌ها دسترسی دارند این است که شرایط حساس کشور را مدنظر قرار دهند. زهرا ساعی در پایان خاطرنشان کرد: در این ایام که در آستانه انتخابات هستیم شاید افراد یا گروه‌هایی فکر کنند اگر به جای تبیین واقعیات برای مردم و کمک به رفع مشکلات، در نقش اپوزیسیون ظاهر  شوند، معدودی رای به سبدشان ریخته خواهد شد، اما تجربه نشان داده که مردم به کسانی که صداقت را رعایت نمی‌کنند اعتماد نخواهند کرد.

کد خبر 403821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.