متهم بوی نامطبوع در تهران کیست؟

بعد از ظهر چهارشنبه _۱۲ دی ماه ۱۳۹۷_ بود که برای نخستین بار انتشار بویی نامطبوع در گستره وسیعی از شهر تهران گزارش شد. این پدیده طی روزهای بعد تکرار نشد و همین موضوع نشان داد که مسائلی تکرار شونده نظیر آلودگی هوا یا وارونگی نمی‌توانستند عامل ایجاد آن باشند.

به گزارش ایمنا، همچنین تحقیقات مختلف نتوانست محل خاصی را در تهران یا اطراف آن برای انتشار اولیه بو معرفی کند و عدم اثبات نقطه ای بودن محل انتشار بو، نشان داد که عواملی نظیر چاه های قدیمی ساختمان فروریخته پلاسکو، نشت گاز مرکاپتان یا فاضلاب نمی توانند دلایل آن باشند.

این مسئله بدون آنکه پاسخی برای آن ارائه شود به ورطه فراموشی سپرده شد، تا اینکه پس از گذشت ۱۱ ماه در بعد از ظهر دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ دوباره همان بو در مناطق زیادی از شهر تهران انتشار یافت. تا زمان نگارش این گزارش نیز در روزهای ۲۳ و ۲۵ آذر و همچنین ۱، ۳ و ۱۰ دی ماه ۱۳۹۸ بوی نامطبوع در نقاط مختلف تهران وجود داشته و همچنان پاسخ قطعی برای آن ارائه نشده است.

این بار نیز برخی کارشناسان سعی کردند تا معمای بو در تهران را به سرعت حل کرده و از آنجا که دیگر امکان متهم کردن ساختمان پلاسکو یا نشت گاز مرکاپتان وجود نداشت، عواملی مانند وزش بادهای مرطوب از سمت جنوب تهران یا فعالیت صنایع و تأسیسات موجود در گستره جنوبی تهران را دلیل این پدیده معرفی کردند.

ارتباط دادن بو با فعالیت های صنعتی جنوب تهران به دو دلیل با تردید رو به رو است؛ یکی اینکه این صنایع و تأسیسات از گذشته های دور و به طور مداوم فعالیت داشته اند ولی پدیده بوی نامطبوع تنها در چند روز خاص گزارش شده است.

دوم اینکه دست کم در بعد از ظهر یکم دی ماه که این بو در مناطق زیادی از تهران مثل پردیسان، پاسداران، پل صدر، ستارخان، باغ فیض و پردیس گزارش شد، بر اساس اطلاعات سایت های مختلف هواشناسی از جمله سازمان هواشناسی کشور، جهت وزش باد با سرعت حدود دو متر بر ثانیه از سمت شمال و شمال غرب تهران بود. با در نظر گرفتن جهت وزش باد از سمت شمال در این روز، ارتباط دادن منشا بو با تأسیسات پسماند آرادکوه یا صنایع واقع در گستره جنوب تهران و مصرف مازوت توسط آنها با تردید مواجه شد.

یادداشت از: مجتبی بصیری، پژوهشگر مخاطرات و بحران

کد خبر 403812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.