مزایای ‌بی ‌نظیر شکلات تیره

دلیل ‌کوچک شدن جنین در برخی از زنان باردار، ضرورت ‌حمایت بیمه ‌ای از خدمات توانبخشی، جلوگیری ‌از خونریزی لثه ‌با استفاده از نخ دندان، رژیم غذایی ‌چرب و آسیب به بینایی ‌سالمندان و مزایای بی ‌نظیر شکلات تیره را در بسته ‌خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا، محققان امریکایی ‌به ‌دنبال یافتن دلایل کوچک ‌شدن اندازه جنین ‌در برخی زنان باردار بودند که ‌به ‌نتایج جالبی دست یافتند. آنها با اسکن اندازه ‌جنین زنان باردار به این نتیجه رسیدند که افرادی ‌در معرض آلاینده‌های جوی قرار داشتند در مقایسه با زنان ساکن در مناطق پاک، جنین کوچک ‌تری ‌خواهند داشت.

برای ارزیابی ‌درست کوچک شدن اندازه جنین مقایسه فرد به فرد معیار مناسبی نیست بلکه برای ارزیابی درست، جنین را با نوزاد مقایسه می‌کنند تا ببینند تناسب ابعاد منطقی است یا نه. با ارزیابی مذکور محققان متوجه شدند زنانی ‌که ‌در معرض آلاینده‌های پایدار مانند DDT و TCDD قرار دارند دارای جنین‌های ‌کوچک ‌تری نسبت ‌به زنان باردار دیگر هستند. مطابق این تحقیقات استفاده از سموم آفت‌کش و محصولاتی که دارای DDT و TCDD باشند از سال ۲۰۰۰ ممنوع شده اما با این وجود هنوز این آلاینده‌ها در هوا موجود است.

جلوگیری از خونریزی لثه با استفاده از نخ دندان

استفاده ‌از نخ دندان برای جلوگیری ‌از مشکلات ‌دهان ‌و دندان بسیار مفید است. استفاده منظم از نخ دندان باعث ‌از بین ‌رفتن پلاک ‌ها شده ‌و از بروز بیماری ‌های ‌مربوط ‌به دندان هم جلوگیری خواهد کرد. نخ دندان همچنین از باقی ماندن ذرات غذا در بین دندان ‌ها، از پوسیدگی ‌ها و بوی بد دهان نیز جلوگیری ‌خواهد کرد.

بهتر است ‌قبل از مسواک زدن دندان ‌های ‌خود از نخ دندان استفاده کنید، زیرا مسواک به تنهایی قادر به برطرف کردن ذرات باقی ‌مانده غذا در بین دندان ها نخواهد بود ‌و همچنین لازم به ذکر است که استفاده از نخ دندان باعث جلوگیری ‌از خونریزی لثه ها نیز می ‌شود.

استفاده منظم از نخ دندان نه تنها باعث سلامت دندان ها می شود، بلکه به بهداشت دهان ‌و دندان نیز کمک ‌خواهد کرد. علاوه بر این استفاده روزمره از نخ دندان به شما امکان می‌دهد ‌تا به طور مرتب دهان خود را بررسی کرده ‌و در صورت بروز تورم و سایر علائم بیماری، درصدد درمان اقدام کنید.

مطالعات ‌نشان می ‌دهند افرادی که ‌هم از مسواک ‌و هم از نخ دندان استفاده می‌کنند، ۳۸% کمتر از افرادی ‌که ‌تنها از مسواک برای مراقبت ‌از دندان ها استفاده می‌کنند، دچار خونریزی های لثه می‌شوند.

شواهد ‌و مدارک موجود ‌حاکی از آن است که ‌بیماری دهان ‌و دندان باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ‌و عروقی، سرطان و سکته مغزی خواهد شد. محققان ‌بر این عقیده اند که عفونت های دهان و دندان باعث افزایش سطح مواد التهابی ‌خون شده و باعث لخته شدن خون و کند شدن جریان خون به قلب ‌خواهد شد.

خونریزی لثه، اولین مرحله از بروز بیماری های لثه است اما با این حال در ‌صورت استفاده از نخ دندان می‌توان آن را درمان کرد. در صورت ادامه دار بودن ‌خونریزی لثه ‌به دندان پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم از روش درمانی دیگری برای شما استفاده شود.

رژیم غذایی چرب و آسیب به بینایی سالمندان

تحقیقات ‌جدید نشان می ‌دهد رژیم غذایی ‌سرشار از گوشت قرمز و غذاهای چرب می ‌تواند عامل کاهش ‌قوه بینایی ‌در سالمندان باشد. محققان دانشگاه بافالو نیویورک آمریکا دریافتند افرادی که دارای رژیم غذایی غربی هستند سه برابر با بروز مشکلات چشمی مرتبط با آن نظیر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن روبه رو هستند.

«امی میلن» سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: تغذیه برای قوه بینایی ‌بسیار مهم است. افراد می‌دانند که رژیم غذایی ‌بر ریسک قلبی ‌عروقی ‌و ریسک ‌چاقی ‌تأثیر می‌گذارد، اما عموم مردم ممکن است ندانند که رژیم غذایی می‌تواند بر کاهش بینایی نیز تأثیر گذارد.

محققان ‌دریافتند افرادی که بیشتر رژیم غذایی غربی ‌داشتند بیشتر با احتمال ابتلاء به دژنراسیون ماکولا در مرحله نهایی روبه رو بودند. غذاهای مرتبط با افزایش این ریسک عبارتند از گوشت‌های قرمز و فرآوری شده، چربی‌ها نظیر کره و مارگارین، لبنیات پرچرب و غذاهای سرخ شده. به گفته محققان، ایجاد التهاب ناشی از رژیم غذایی پرچرب و فشار وارده بر سلول‌های چشم (فشار اکسایشی) عامل احتمالی افزایش این ریسک است.

ضرورت حمایت بیمه ای از خدمات توانبخشی

رئیس انجمن طب فیزیکی توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، با اشاره به اینکه درد علامت بیماری است و بیماری محسوب نمی‌شود، گفت: باید برای درد علت‌یابی شود تا بتوان درمان صحیح و به موقع انجام داد که در این سمینار از حوزه‌های مختلف به موضوع درد توجه شده و پزشکان زیادی از حوزه جراحی اعصاب، ارتوپدی، نورولوژی فلوشیپ درد، توانبخشی و سایر رشته‌ها در این زمینه مباحثی را مطرح می کنند همچنین چندین کارگاه در زمینه درد و روش های نوین درمانی همچنین تشخیص بیماری های اسکلتی و عضلانی خواهیم داشتم.

منصور رایگانی با تاکید بر مهم‌ترین چالش حوزه توانبخشی، گفت: متاسفانه پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی در کشور ما کامل نیست ‌و این موضوع به ویژه برای بیمارانی که نیاز به خدمات بستری توانبخشی دارند سخت‌تر بوده و لازم است که سیاست گذاران در وزارت بهداشت، وزارت ‌رفاه و بیمه سلامت و سازمان ‌های بیمه گر به این موضوع توجه کنند ‌و در بودجه ریزی و سیاستگذاری این مسئله را جهت ارائه خدمات بهتر به بیماران در دستور کار قرار دهند.

مزایای بی نظیر شکلات تیره

شکلات تیره از خواص بیشمار و چشمگیری، بالاتر از همه شکلات ها برخوردار است. برخی از فواید درمانی زیادی که از خوردن این شکلات تیره و خوشمزه به دست می آید شامل موارد زیر است:

پیشگیری از سرطان بالقوه

تحقیقات نشان می ‌دهند که فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تیره، راهکاری مناسب برای از بین بردن انواع سرطان، این بیماری ناخوشایند است.

محافظت در برابر رادیکال های آزاد

یکی ‌از بهترین توانایی های شکلات تیره، مبارزه با رادیکال های آزاد است که اغلب اوقات باعث آسیب سلول، پروتئین و DNA می شود.

سلامت قلب بهبود یافته است

مطابق ‌تحقیقات، فلاونوئیدهای موجود در شکلات می ‌توانند به قلب کمک کنند که سالم تر و طولانی تر ضرب شود. همین فلاونوئیدها همچنین می توانند به جلوگیری از لخته شدن ‌خون کمک کنند و خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد.

مفید برای کلسترول

با بررسی ۱۰ مطالعه، خوردن شکلات تیره غنی از فلاونول در کمک به کاهش کلسترول LDL (یا بد) - که می تواند یک خطر عمده برای ایجاد بیماری های قلبی باشد- موثر است.

غنی از آنتی اکسیدان

شکلات ‌تیره در واقع از آنتی اکسیدان بسیار بالایی برخوردار است. سرویس پلی فنول آن نیز بسیار زیاد است و آن را به عنوان یک غذای فوق العاده به ‌حساب می آورد.

عملکرد بهتر شناختی

در طی برخی مطالعات، فلاونول موجود در شکلات می تواند به بهبود جریان خون به مغز کمک کند، که باعث بهبود عملکرد مغز و عملکرد شناختی شخص می ‌شود.

بهبود فشار خون

تحقیقات ‌همچنین نشان می ‌دهد که شکلات تیره می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

کد خبر 403774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.