آسفالت جاده با بطری‌های پلاستیکی!

جاده‌های آفریقای جنوبی قرار است با آسفالت جدیدی که از بازیافت بطری‌های پلاستیکی شیر به دست می‌آید و با محیط زیست سازگار است، تعویض شود.

به گزارش ایمنا، شرکت ساخت و ساز "شیسالانگا"(Shisalanga) تاکنون با استفاده از این آسفالت ویژه بیش از ۴۰۰ متر جاده را ترمیم کرده و تخمین زده می‌شود که این کار به بازیافت تقریباً ۴۰ هزار بطری پلاستیکی شیر دو لیتری کمک کرده است. شرکت مذکور از پلی‌اتیلن با چگالی بالا(HDPE) استفاده می‌کند که نوع خاصی از پلاستیک بوده که معمولاً در بطری‌های شیر یافت می‌شود؛ این پلاستیک در یک کارخانه بازیافت محلی به گلوله‌های بازیافتی تبدیل می‌شود.

بر اساس تخمین‌ها، هر تن از این آسفالت حاوی تقریباً ۱۱۸ تا ۱۲۸ بطری است؛ این فرآیند سازگار با محیط زیست، گازهای گلخانه‌ای سمی کمتری نسبت به روش‌های معمولی تولید می‌کند. هچنین شرکت شیسالانگا آسفالتی تولید می‌کند که ضد آب بوده، دوام بیشتری دارد و می‌تواند حرارت را تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد و سرما را تا ۲۲ درجه زیر صفر تحمل کند.

وزارت حمل و نقل آفریقای جنوبی که مسئولیت اجرای پروژه آسفالت کردن جاده‌ها را بر عهده دارد، تحت تأثیر این آسفالت قرار گرفته است؛ شرکت "شیسالانگا"، اکنون در حال تدارک‌دیدن برای تولید ۲۰۰ تن از این آسفالت پلاستیکی برای استفاده در یکی از بزرگراه‌های اصلی این کشور است.

با اینکه هزینه تولید این آسفالت تقریباً با روش‌های قبلی تفاوتی ندارد، اما انتظار می‌رود جاده‌های ساخته شده با آن دوام بیشتری داشته و موجب صرفه‌جویی در هزینه کلی برای شهرها شود. اقدام جدید به کاهش سرعت گرم‌شدن کره زمین و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای سمی کمک زیادی می‌کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 403767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.