لزوم ایجاد «عدالت فضایی» در شهر/ نمی خواهیم ۱۷ سال مردم را گرفتار مترو کنیم

شهردار اصفهان با تاکید به ایجاد «عدالت فضایی» در شهر گفت: باید امکانات در نقاط محروم ایجاد شود تا همه شهروندان مجبور نباشند به مرکز شهر مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «قدرت الله نوروزی» شهردار اصفهان در هفتمین ملاقات مردمی در منطقه سه اصفهان با بیان اینکه هر کدام از معتمدان محلی بخش‌هایی از جامعه را مدیریت می‌کنند، گفت: جلب مشارکت و مداخله مردم در سرنوشت شهر و حقوق شهروندی آنها به عنوان یک اصل جزو برنامه های شهرداری بوده است.

وی افزود: تاکنون بارها در مراسم مذهبی و رسمی منطقه سه همچنین در میدان امام علی(ع) حضور یافتم و در روزهای آغازین فعالیت در شهرداری با مشورت بزرگان منطقه سه قرار بود برای میدان امام علی(ع) کمیته مردمی تشکیل تا رضایت مردم حاصل شود و این میدان مبتنی بر رضایت مردمی رونق پیدا کند.

شهردار اصفهان اظهار کرد: منطقه سه یکی از مناطقی است که به لحاظ سابقه دیرینه، سه حکومت، سه دوره در این منطقه به عنوان دوران پادشاهی ایران، حکومت کردند که آخرین آن صفویه بوده است.

وی با بیان اینکه منطقه سه اصل، هویت، ماهیت و وجود برای شهری مثل اصفهان است و کانون تمام فعالیت ها بوده، گفت: در اصفهان یک هزار و پنج مسجد وجود دارد که تاکنون ۱۰۰۰ مسجد بیمه آتش سوزی شده است.

نوروزی ادامه داد: در مدت فعالیت خود هر سه روز یک بار کمک به تعدادی از مساجد انجام شده، اما سیاست شهرداری در ارتباط با مساجد متفاوت است.

شهردار اصفهان با اشاره به کمک هایی به مساجد گفت: در منطقه سه ۲۴۱ مسجد وجود دارد، در اصفهان ۵۰۰ هیئت مذهبی فعال است که ۱۰۶ هیئت در این منطقه وجود دارد، همچنین تعداد زیادی کانون فرهنگی در منطقه راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در سطح این منطقه بیش از ۱۳۰ مدرسه و ۱۵ حوزه علمیه (دو حوزه علمیه بانوان) واقع شده است که به برکت وجود آنها نه تنها مسایل فرهنگی منطقه را می توان رفع کرد بلکه این ظرفیت کانون انتشار و نشر فرهنگ اصیل اسلامی به شهر اصفهان و حتی تمام نقاط ایران است.

شهردار اصفهان گفت: منطقه سه با پایگاه‌های قوی مذهبی و علمی، وجود علما، اساتید، مدارس و مراکز علمی متعدد و برجسته ترین هیئت‌های مذهبی، نباید دچار آسیب های اجتماعی باشد.

وی با بیان اینکه روحانیون و علما در منطقه سه مسئولیت بیشتری دارند، افزود: این مسئولیت تک تک افراد است و البته هر کسی آگاه‌تر باشد مسئول‌تر است.

وی با بیان اینکه معتمدان هر منطقه باید مرکز تولید بسیاری از افکاری باشند که بر آنچه امروز جامعه را به چالش کشیده، غلبه کند، گفت: شهرداری در بخش نرم افزاری باید از معتمدان کمک بگیرد و آنها نیز باید به مدیریت شهری کمک کنند.

نوروزی با بیان اینکه منطقه سه مرکز بازار و فعالیت‌های اقتصادی است، تصریح کرد: تعداد ۳۰ هتل شهر در این منطقه واقع شده، منطقه‌ای که یک طرف آن به میدان انقلاب، سمت دیگر به میدان شهدا و سوی دیگر به میدان احمدآباد و بخش دیگر به بزرگمهر منتهی می‌شود.

وی ادامه داد: منطقه سه منطقه‌ای پُرتراکم است که روزها ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و شب‌ها وضعیت آن تغییر می‌کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بیشترین بافت تاریخی شهر در منطقه سه واقع شده است، گفت: اگر این منطقه به لحاظ گردشگری پُر رونق است و اگر همه چشم امید دارند تا خانه‌های تاریخی این منطقه به سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز گردشگری تبدیل شود، به دلیل آن است که  کسی حق تخریب کوچه‌های یک متری را ندارد (این موضوع را میراث فرهنگی کشور اعلام کرده است) و این موضوع یکی از مشکلات و البته یکی از سرمایه‌های شهر است، زیرا امروز اروپایی‌ها، چینی‌ها و ژاپنی‌ها با سفر به اصفهان تمایل به بازدید از بناها و بافت تاریخی شهر که بیشتر آن در این منطقه قرار گرفته، دارند.

وی تاکید کرد: بافت تاریخی شهر سرمایه است، بنابراین نباید در شهر تخریب خانه‌های تاریخی  و تعریض کوچه‌ها برای روان سازی مسیر تردد و عبور  و مرور شهروندان  اتفاق افتد زیرا گردشگران اشتیاق زیادی به بازدید از کوچه‌های یک متری دارند، البته این سرمایه‌ها ممکن است زندگی را برای ساکنان با مشقت مواجه سازد و این یک حقیقت است.

نوروزی با بیان اینکه بخش وسیعی از زمین‌های خود را به بافت فرسوده اختصاص داده و بیش از ۵۰۰ هکتار از زمین‌های این شهر، بافت فرسوده تاریخی است که بیشترین آن در منطقه سه وجود دارد، اظهارکرد:  منطقه سه یک منطقه ویژه، خاص و منطقه تمام معنای اصفهان است که همه چیز اصفهان از جمله بازار، حوزه علمیه، مردم اصیل و قدیمی‌های اصفهان، مَدرَسِ ابن سینا، مسجد جامع همچنین مقبره خواجه نظام‌ الملک در این منطقه واقع شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برنامه‌های ملاقات مردمی برای شنیدن صدای مردم برگزار می‌شود، گفت: در این دوره بیشترین حضور را در بین شهروندان داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: جهت کاهش فشار ترافیک و آلودگی در معابر شهر، درصدد «ایجاد عدالت فضایی در شهر» هستیم، از این رو زیرساخت‌های ترافیکی را به اطراف شهر بردیم.

نوروزی با اشاره به خط دو متروی اصفهان، گفت: خط دو متروی اصفهان از دارک آغاز و به زینبیه، عمان سامانی، لاله، شاهد رسیدیم تا به سمت میدان امام علی، خیابان کمال، شکرشکن، فلسطین امتداد یابد تا شهروند ساکن در دارک به آسانی به تمام نقاط شهر دسترسی داشته باشند و این اتفاق بهترین راهکار برای حل مشکل ترافیک است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار زیر زمین شهر اصفهان برای احداث خط دو مترو هزینه شده است، اظهارکرد: نمی‌خواهیم مترویی بسازیم که ۱۷ سال مردم را در حساس‌ترین نقاط شهر گرفتار ترافیک کند، بلکه ایستگاه‌های آن را با مدل جدید زیر زمین احداث می‌کنیم به طوری که ابتدا ایستگاه احداث و سپس خاکبرداری آن انجام می‌شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: سال آینده شهرداری اصفهان باز هم برای خط دو متروی اصفهان ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند، ۱۰ درصد دو هزار میلیارد تومان رقمی معادل ۲۰۰ میلیارد تومان است که اگر این اعتبار را در همه نقاط شهر پخش کنیم، اقدامات زیادی می‌توان انجام داد، اما این سیاست را دنبال نمی کنیم و به افزایش زیرساخت‌های شهر می‌اندیشیم.

وی توسعه خطوط مترو را یکی از راهکارهای رفع مشکل ترافیک مترو دانست و افزود: در مسیر خط دو متروی اصفهان چهار ایستگاه در منطقه سه ایجاد می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه تاکنون پنج ایستگاه خط دو مترو حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، خاطرنشان کرد: قراردادی منعقد شده تا عملیات احداث خط دو مترو از ایستگاه مدرس نجفی نیز آغاز و در میدان امام علی(ع) به جبهه اول متصل شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار به معنای نگاه به آینده شهر است، گفت: اگر از ابتدا به آینده می‌نگریستیم، امروز شاهد احداث رینگ چهارم ترافیکی شهر بودیم.

نوروزی با بیان اینکه شهرداری اصفهان در سال گذشته با وجود تمام مشکلات درآمدی موفق به کسب رتبه نخست جذب بودجه در کشور شد، تصریح کرد: همین موضوع شهرداری اصفهان را ترغیب کرد پل نصف جهان را در مجاورت کارخانه قند با تخصیص بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار آغاز کند و در تلاش است پروژه را به موقع تحویل مردم دهد، زیرا اعتقاد داریم سرمایه‌های شهر نباید معطل بماند.

وی افزود: اگر ۱۳۰ میلیارد تومان پروژه برای احداث یک پل در نظر گرفته شود اما پل پس از ۱۰ سال احداث شود، بدان معنا است که ۱۳۰ میلیارد تومان از پول مردم ۱۰ سال معطل مانده، اما پل نصف جهان را در مدت ۱۸ ماه تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم؛ هرچند کارشناسان نظر داده‌اند که احداث پل نصف جهان ۲۴ ماه زمان نیاز دارد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: پروژه آفتاب در اتوبان فرودگاه که باید ظرف مدت ۱۰ ماه احداث می‌شد، خوشبختانه سه روز زودتر از موعد ۱۰ ماه ساخته شد زیرا برنامه‌ریزی، نظارت و فعالیت سه شیفته انجام شد.

وی با اشاره به پروژه رینگ چهارم یا حلقه حفاظتی شهر، اظهار کرد: حلقه حفاظتی ۸۰ کیلومتر اتوبان اطراف شهر و بعضی از شهرهای اطراف اصفهان است که ۵۰ کیلومتر آن در شهر واقع شده و با احداث آن اجازه نمی‌دهیم کامیون‌ها از بندرعباس، سیرجان، کرمان و یزد از داخل شهر اصفهان عبور کرده و ادامه مسیر دهند، بلکه به مسیرهای صحیح  هدایت می‌شوند تا شهر از مصیبت نجات پیدا کند.

نوروزی تاکید کرد: اگر گفته می‌شود در شهر فضای عمران و آبادانی در حد وسیع است، دلیل آن اجرای پروژه‌های اساسی در شهر است تا شهر را به گونه‌ای بسازیم که مردم به آینده شهر امیدوار شوند و از حالت خفگی نجات پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در این برنامه ملاقات مردمی، تشکیل دومین تشکّل معتمدان محلی کلید می‌خورد، گفت: نخستین تشکل معتمدان محلی در منطقه ۱۴ شکل گرفت چرا که در تلاش برای رسیدگی هر چه بیشتر به مناطق محروم و کمتر برخوردار شهر هستیم زیرا شعار نظام جمهوری اسلامی است و در قانون اساسی به عنوان میثاق ملی عدالت را امضاء کردیم؛ عدالت، برابری واقعی است، از این رو باید با تبعیض مثبت، ضعیفان را حمایت کنیم.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم آبادانی را به حاشیه شهر ببریم و در راستای تحقق این هدف سینما را به خوراسگان و رهنان بردیم، همچنین در روزهای اخیر موافقت اصولی برای احداث سینمای کودکان در خوراسگان را صادر کردیم.

وی با تاکید بر اینکه باید امکانات در نقاط محروم ایجاد شود تا همه شهروندان مجبور نباشند برای برخورداری از امکانات به مرکز شهر مراجعه کنند، افزود: باید عدالت فضایی در شهر ایجاد شود.

نوروزی با بیان اینکه هر درخواستی از سوی هیئت امنای مساجد مطرح شود مورد توجه قرار می دهیم، گفت: مساجد را محصور به اقامه نماز صبح، ظهر و شب نکنید، بلکه مساجد باید تبدیل به پایگاه‌های چند منظوره شود به ویژه در سرویس‌های بهداشتی مساجدی که به خیابان‌های اصلی شهر منتهی می‌شود را نباید قفل کرد تا امکان استفاده برای شهروندان وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ۵۰۰ مسجد شهر پنج هزار چشمه سرویس بهداشتی دارد که می‌توان آنها را در اختیار شهروندان قرار داد، همچنین مساجد باید مرکز کانون‌های فرهنگی و محلی برای برگزاری کلاس‌های مختلف شود تا جوان شهر جذب آن شده و تحت تاثیر شعائر اسلامی اصلاح شود.

شهردار اصفهان با اشاره به مبالغ علی الحساب قبوض عوارض نوسازی در شهر، گفت: دولت پایه محاسباتی خود را درباره نرخ عوارض سال ۹۴ اعلام کرده و پس از آن سال نرخی اعلام نکرده و بر اساس آن علی الحساب دریافت می‌کنیم.

وی افزود: اینکه قبوض عوارض در چند مرحله در یکسال توزیع می‌شود، به دلیل آن است که اگر قبوض یکساله و در یک مرحله توزیع شود پرداخت هزینه آن برای عده زیادی دشوار خواهد بود، می‌خواهیم امور مردم برای خرید و فروش و نقل وانتقال سند تسهیل شود، زیرا اگر عوارض پرداخت نشده باشد، امکان انجام این کار وجود نخواهد داشت.

نوروزی با بیان اینکه خرید و فروش موتورسیکلت در واحدهای صنفی تعدادی از خیابان‌های منطقه سه مشکلات ترافیکی و سد معبر ایجاد کرده است، تصریح کرد: فضاهای عمومی متعلق به عموم شهروندان است، از این رو برای رفع این مشکل ۱۵۰ میلیارد تومان از طریق سرمایه‌گذاری زمینی را برای ایجاد شهرک موتورسیکلت و دوچرخه‌فروشان در نظر گرفته‌ایم.

کد خبر 403737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.