از قدم زدن با چمدان‌های خالی تا ورود به سال جدید با پای راست!

سال نو معمولا مهم‌ترین رویداد برای مردم در سراسر دنیا به شمار می‌رود؛ مردم در کشورهای مختلف به روش‌ها و آیین‌های متفاوت این ایام را جشن می‌گیرند که بعضی از این مراسم‌ها بسیار جالب و برای بسیاری از مردم در سایر نقاط مختلف جهان نیز نوعی خرافات به نظر می‌رسد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه انفجار آتش‌بازی در بندر سیدنی نماد آغاز جشن‌های سال نو برای اکثر مردم جهان به شمار می‌رود ولی جالب است بدانید که استرالیا اولین کشور میزبان سال نو در سراسر جهان نیست. جمهوری کیریباتی، کشوری جزیره‌ای واقع در اقیانوس آرام، اولین کشوری است که مردم آن سال نو را در ساعت ده صبح جشن می‌گیرند. سال نو در جزیره بیکر، از جزایر مرجانی بدون سکنه ایالات متحده در اقیانوس آرام، در ساعت ۱۲ شب اول ژانویه اتفاق می‌افتد اما از آنجا که هیچ انسانی در این جزیره زندگی نمی‌کند بنابراین هیچ جشن سال نویی در آن انجام نمی‌گیرد. ساموآی آمریکا نیز آخرین کشور جهان در نظر گرفته می‌شود که مردم آن سال نو را در ساعت ۱۱ شب در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند.

اختلاف زمانی تنها تفاوت بین کشورهای جهان در خصوص سال نو نیست؛ هر کشور آیین و رسومات خاص خود را دارد که آن را از سایر کشورها متمایز می‌کند. بعضی از این آیین به‌حدی عجیب است که برای هرکسی قابل باور نیست. به عنوان مثال، کشورهای امریکایی به روش‌هایی بسیار مرموز و غیر معمول سال نو را جشن می‌گیرند که این آیین به تدریج در حال گسترش در سراسر جهان است. در ادامه به بعضی از عجیب‌ترین آیین و روش‌های برگزاری سال نو در کشورهای مختلف جهان پرداخته می‌شود.

"پای راست جلو"، آرژانتین

مردم آرژانتین از سرحال‌ترین و پرشورترین مردم جهان برای برگزاری جشن‌های سال نو هستند؛ همه آن‌ها برای تماشای آتش‌بازی‌ها و جشن‌های خیابانی از یکدیگر پیشی می‌گیرند و هر شخص نقش مهمی در مهمانی‌های عمومی سال جدید ایفا می‌کند. آتش‌بازی‌های خیابانی معمولا از سر شب شروع می‌شود و تا طلوع آفتاب روز بعد ادامه دارد که در این مدت مردم با انرژی تمام سال نو را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند. آرژانتینی‌ها پس از برگزاری جشن و سرورهای قبل از سال نو، با پای راست خود به استقبال سال نو می‌روند؛ این یکی از سنت‌های دیرینه و بسیار محبوب در میان این مردم است. آن‌ها براین باورند که اگر پس از تحویل سال نو پای راست خود را جلو ببرند، در سال نو خوش‌شانسی به آن‌ها رو می‌کند و سالی پر از موفقیت پیش رو خواهند داشت.

"خروس بازی" در بلاروس

یکی از رویدادهای جالبی که در سال نو در بلاروس، از کشورهای اروپایی، اتفاق می‌افتد، آیین "خروس بازی" است که شرکت کنندگان آن را تنها زنان، به خصوص افراد مجرد، تشکیل می‌دهد. در این بازی دو زن از تمام گروه‌های سنی، از نوجوان گرفته تا کهنسال، در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و یک خروس در بین آن‌ها به حرکت در می‌آید. دو طرف رقابت باید تلاش کنند با خلاقیت خود خروس را به سمت خود جذب کنند و براین باورند که خروس به سمت هر فردی حرکت کرد، آن شخص در سال نو قبل از دیگری صاحب همسری ایده‌آل می‌شود.

"نیایش‌های ساحلی" در برزیل

اکثر مردم برزیل سال نو را در کنار سواحل زیبای این کشور، در زیر آسمان باز، جشن می‌گیرند. برزیلی‌ها به پیروی از سنن دیرینه خود، همگی در سال نو لباس سفید به تن می‌کنند و در سواحل دریاها گرد هم می‌آیند. آن‌ها معتقدند که پوشیدن لباس سفید در سال نو، روح شیطانی را از آن‌ها برای تمام سال جدید دور می‌کند. برزیلی‌ها همگی با شاخه گل‌های بسیار زیبایی به استقبال سال نو در کنار سواحل می‌روند، گل‌ها را به الهه آب تقدیم می‌کنند و در آن‌جا به مناجات با خدای خود می‌پردازند به این امید که در سال جدید موفقیت و رستگاری به آن‌ها رو کند.

"قدم زدن با چمدان‌های خالی" در کلمبیا

مردم کلمبیا دارای آیین‌های خاصی برای سال نو هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قدم زدن در خیابان‌ها با چمدان‌های خالی در زمان تحویل سال نو اشاره کرد. کلمبیایی‌ها بسیار به سفر کردن علاقمند هستند و براین باورند که اگر با چمدان‌های خالی و با گام‌های بلند در لحظه تحویل سال نو در خیابان‌ها قدم بزنند، در سال جدید سفرهایی بسیار پرشور و هیجان تجربه خواهند کرد.

"اژدها و فانوس‌ها" در چین

هرچند سال نوی چینی‌ها در تاریخی متفاوت از سال نوی میلادی شروع می‌شود اما شامل مراسمی پرشور و جالب است. مردم در سال نو بسیار پرشور عمل می‌کنند و به آتش‌بازی، روشن کردن فانوس‌های زیبا و گرانقیمت و نمایش اژدها در خیابان‌ها مشغول می‌شوند. در کشور چین، اژدها نماد خوش‌یمنی و موفقیت در سال نو به شمار می‌رود و به همین دلیل بیشتر مردم در سال جدید یک اژدها با خود به خیابان می‌برند و براین باورند که روشن بودن فانوس‌ها و آتش‌های خیابانی در کنار این اژدهایان خوشبختی را در سال جدید برای آن‌ها رقم می‌زند. سال نو در کشور چین به حدی پرشور اتفاق می‌افتد که بسیاری از مردم از سراسر دنیا برای تماشای نمایش‌های خیابانی به سمت این کشور هجوم می‌آورند. حتی بسیاری از مردم در سایر کشورهای جهان از آیین سال نو چینی در کشورهای خود تقلید می‌کنند و به آتش‌بازی و بردن اژدها به خیابان‌ها به سبک چینی‌ها می‌پردازند.

ترجمه از زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 403715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.