بیماری ‌آنفلوانزا ‌در دوره ۱۴ روزه قابل انتقال ‌است

متخصص ‌بیماری ‌های عفونی روند پیشگیری، ابتلا، شیوع و درمان بیماری آنفلوانزا را تشریح کرد.

سید ‌ناصرالدین مصطفوی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا با ‌سرماخوردگی متفاوت است، اظهار کرد: مهم‌ترین تفاوت ‌این بیماری این است که با علائم غیر تنفسی سرماخوردگی، تب، سردرد، بدن درد، بی اشتهایی، احساس خستگی، سرگیجه شدیدتر همراه است.

وی افزود: ویروس‌ سرماخوردگی منجر به عوارضی ‌مانند عفونت گوش، ریه و درگیری مغز می‌شود اما شیوع ‌و شدت این عوارض ‌در بیماری آنفلوانزا به مراتب ‌بیشتر است.

این متخصص ‌بیماری‌های عفونی ‌تفاوت سوم ویروس آنفلوانزا را تغییر شکل ویروس این بیماری در هر بار ابتلا دانست و گفت: هر فردی ‌به طور متوسط بین دو تا چهار سال، یکبار آنفلوانزا  می‌گیرد و به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن این ویروس ها را شناسایی نمی کند فرد به طور مرتب به این بیماری مبتلا می ‌شود.

مصطفوی ‌با تاکید بر اینکه آنفلوانزا تنها بیماری ویروسی تنفسی است که درمان اختصاصی دارد، گفت: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری واکسن وجود دارد؛  همچنین برای پیشگیری باید افراد مبتلا به ویروس آنفلوانزا نکات بهداشتی را رعایت کنند ‌و از روبوسی کردن و دست دادن با دیگران خودداری کنند.

این ‌متخصص ‌بیماری ‌های عفونی درخصوص دوره واگیر دار بودن این بیماری، اظهار کرد: در دوره حاد معمولا تا زمانی ‌که ‌تب وجود دارد بیماری واگیر دار است ‌و بهتر است یک یا دو روز بعد از بروز بیماری شخص از حضور در مدرسه یا مکان های ‌عمومی ‌اجتناب کند.

مصطفوی ادامه داد: بیماری آنفلوانزا در دوره ۱۴ روز قابل انتقال است اما شدت انتقال این ویروس از یک روز قبل از شروع علایم ‌و یک تا دو روز بعد از تمام شدن ‌تب ‌بیمار است. تب معمولا دو تا چهار روز  طول می کشد، بنابراین در هفته اول بروز بیماری آنفلونزا شدت انتقال به دیگران بالا است. استفاده از ‌ماسک به وسیله فرد مبتلا ‌در جلوگیری از انتقال بیماری ‌به دیگران موثر است.

فصل شیوع از ۱۵ مهر تا ۱۵ اردیبهشت ماه

وی ‌با بیان اینکه فصل شیوع بیماری آنفلوانزا از ۱۵ مهرماه تا ۱۵ اردیبهشت است، افزود: در این مدت ممکن است ‌که ‌چند ویروس آنفلونزا در جامعه در ‌حال گسترش باشد ‌و یا همه گیری آن اتفاق بیفتد. بنابراین توصیه می شود افراد پرخطر ‌تا پایان اسفندماه نسبت به واکسینه کردن نسبت به این بیماری اقدام کنند تا با ایجاد ایمنی در بدن تا پایان اردیبهشت ماه از خطر ابتلا به این عارضه مصون باشند.

 این ‌متخصص ‌بیماری ‌های عفونی، تصریح کرد: گروه‌های پرخطر دو گروه سنی زیر پنج سال و بالای ۵۰ سال هستند، علاوه بر این افراد مبتلا ‌به ‌بیماری ‌های مزمن ریوی، قلبی عروقی، کلیوی و کبدی از گروه‌های پرخطری هستند ‌که نیاز به تزریق واکسن آنفلوانزا را دارند. همچنین کودکانی ‌که در مهدهای کودک و سالمندانی که در ‌خانه سالمندان نگهداری می شوند، خانم های باردار و افراد چاق باید از واکسن پیشگیری استفاده کنند.

مصطفوی ‌با تاکید برعوارض بیماری آنفلوانزا، گفت: بیماری آنفلوانزا مانند سرماخوردگی دیگر می‌تواند عوارضی را داشته باشد و شایع‌ترین عارضه آن عفونت گوش است که ‌عارضه جدی تلقی نمی‌شود و با درمان آنتی بیوتیک رفع می شود. عفونت ریه به صورت تنگی نفس، سیاه شدن لب ها ‌و گرفتگی در قفسه سینه از شایع‌ترین عارضه‌های آنفلوانزا است و عفونت ریه ناشی از بیماری آنفلونزا علت بیشتر مرگ و میرها ‌در جهان است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این موارد بیماری آنفلوانزا دو عارضه نادر هم دارد یکی درگیری مغزی به صورت کاهش هوشیاری ‌و تشنج و دیگری درگیری قلبی ‌به صورت درد قفسه سینه ‌و تپش قلب است که باعث مرگ و میر بیمار می ‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، در خصوص تاثیر آنتی بیوتیک ها درمان بیماری آنفلوانزا، اظهار کرد: در مورد بیماری آنفلوانزا به دلیل بروز تب ‌و علائم شدید، اکثر افراد بر این باوراند که آنتی بیوتیک ها کمک کننده هستند. در ‌حالی که قرص های آنتی بیوتیک هیچ تاثیری ‌در کاهش دوره یا بهبودی این بیماری ندارد ‌و فقط عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها در بدن باقی می مانند و میکروب ها هم به آنتی بیوتیک ها مقاوم می شوند.

مصطفوی ‌خاطرنشان کرد: مطابق آمار سازمان بهداشت ‌جهانی سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد به بیماری آنفلوانزا مبتلا می شوند و در گروه های پر ‌خطر حدود پنج هزار نفر در یک میلیون در سال فوت می کنند. هر نفر به طورمتوسط سه تا چهار سال یکبار به بیماری آنفلوانزا مبتلا می شود و از ۲۵ درصد اشخاصی که مبتلا به این بیماری می ‌شوند، به دلیل عوارض ریوی، قلبی و مغزی که این بیماری دارد حدود ۳۰ نفر از یک میلیون نفر جمعیت می‌میرند و چندین برابر این رقم هم به دلیل بروز بیماری آنفلوانزا بستری می شوند و اکثر آنها بعد از یک دوره بهبود پیدا می ‌کنند.

کد خبر 403703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.