کی از اتهام به رئیس دولت اصلاحات خسته می‌شوید؟

اتهام شریعتمداری به رئیس دولت اصلاحات و لیست انتخاباتی اصولگریان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه۱۱ دی ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان امروز، در صفحه نخست امروز با تیتر «کی از اتهام به رئیس دولت اصلاحات خسته می‌شوید؟» به انعکاس اظهارات محمدعلی ابطحی پرداخت و نوشت: جریانی مانند همیشه درصدد کاهش مشارکت مردم در انتخابات است، چرا که می‌دانند مردم ناراضی از وضعیت معیشتی حاضر به نشاندن دلواپسان بر کرسی‌های مجلس نیستند پس تلاش زیادی دارند تا به سیاه‌نمایی درباره اصلاح‌طلبان بپردازند. جالب اینجاست که کیسه اتهام‌زنی امثال حسین شریعتمداری خالی است و مجبورند به تکرار ادعاهای گذشته همفکران‌شان بپردازند که نشانی از واقعیت ندارد. حسین شریعتمداری شامگاه دوشنبه باحضور در برنامه تلویزیونی جهان آرا اظهار داشت: «در جریان فتنه ۸۸ رئیس دولت اصلاحات با ملک عبدا...، پادشاه سعودی دیدار داشته و از او درخواست پول کرده بود. ابطحی هم در این دیدار بوده است.» این ادعا بارها از سوی دلواپسان اصولگرا بیان شده بود مانند سردار نقدی. سال ۹۴ سردار نقدی گفت: «نباید به کسی که از پادشاه بحرین و عربستان آدمکش پول گرفته ولو اینکه روحانی، سید و رئیس‌جمهور بوده باشد، افتخار کنیم.» یک سال بعد یعنی سال ۹۵ نقدی درگفت‌وگو با یک رسانه اصلاح‌طلب گفت: «رئیس دولت اصلاحات رفته برای کار سیاسی از شاه عربستان پول گرفته.» پرسشگر به او گفت: «‌اینکه تکذیب شده»، نقدی چنین واکنش نشان داد: «تکذیب شده؟ از من شکایت کنند و من را محاکمه کنند.» پرسشگر به نقدی گفت: «‌خب نمی‌تواند؛ رئیس دولت اصلاحات همین الان ممنوع‌التصویر است و محدودیت دارد، چگونه جواب شما را بدهد؟» و او پاسخ داد: «نباید از اینها دفاع کنیم. شما اینها را قاطی کردید و می‌گویید جناحی برخورد می‌کنید.» در سال ۸۷ هم سایت دلواپس مشرق نوشت: سردار محمدرضا نقدی با حضور در برنامه گفت‌وگو محور «رودررو» در پاسخ به سؤالی درباره ملاقات با پادشاه سعودی و دریافت پول از وی توسط یکی از رؤسای جمهور طی سفر به عربستان در سال ۱۳۸۷ اظهار کرد: در انتخابات سال ۱۳۸۸ رابطه جدی با آل سعود وجود دارد که ایشان [رئیس دولت اصلاحات] در شورای مرکزی تشکیلات خودشان درباره ارتباطش با آل سعود صحبت می‌کند، نمی‌تواند آن را انکار کند. اینکه نزد شاه آنجا رفته و توضیح داده‌ است که ما در انتخابات چه کار داریم می‌کنیم، چرا موسوی می‌آید چرا من نمی‌آیم. دلایلش را می‌گوید که وی را قانع کند. نوار این گفت‌وگو وجود است.» روز گذشته محمدعلی ابطحی به ادعای حسین شریعتمداری در یک برنامه تلویزیونی واکنش نشان داد و در کانال تلگرامی خود نوشت: «شنیدم آقای حسین شریعتمداری دوباره گفته: در جریان فتنه ۸۸ رئیس دولت اصلاحات از عربستان پول گرفته است. مجری می‌گوید محمدرضا خاتمی تکذیب کرده است. آقای شریعتمداری می‌گوید ایشان با برادرش در آن سفر نبوده است و آقای ابطحی حضور داشته. به اطلاع ایشان می‌رسانم بر خلاف ادعای ایشان من هم مثل آقارضا خاتمی در آن سفر همراه رئیس دولت اصلاحات نبودم. اما بارها از سوی دفتر ایشان و من این مساله تکذیب شده است. حتی یکبار که سردار نقدی قبلا همین اتهام را زده بودند از سوی دفتر رئیس دولت اصلاحات از ایشان رسما شکایت شد که متاسفانه رسیدگی به آن پرونده هم گویا متوقف شده است.»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «سهم‌خواهی‌ پشت خط انتخابات» به بررسی لیست انتخاباتی اصولگریان پرداخت و نوشت: همیشه عامل اصلی شکاف درونی اصولگرایان بوده‌اند و به هیچ صراطی مستقیم نیستند. یک روز می‌گویند به ائتلاف اصولگرایی می‌پیوندیم، اما در عمل خلاف آن عمل می‌کنند و شرط می‌گذارند. با اینکه توافق کرده بودند که یک لیست مشترک بدهند، اما همچنان جبهه پایداری در جلسات ائتلاف و وحدت اصولگرایان غایب است و شرکت نمی‌کنند. با این حال، اصولگرایان نه می‌توانند از این طیف تندرو عبور کنند چرا که در طی این سال‌ها قدرت زیادی در این جریان به دست آورده است و نه می‌توانند آنها را مجاب به ائتلاف کنند. سهم‌خواهی در بین طیف‌های اصولگرایی همیشه رایج بوده است، اما پایداری‌ها هیچ وقت به سهم خود راضی نبوده‌اند. حالا هم در این انتخابات که توانستند بسیاری از چهره‌های میانه‌روی اصولگرایان را از میدان رقابت‌ها خارج کنند قدرت مانور بیشتری به دست آورده‌اند و تنها منافع پیش‏روی آنها در حال حاضر قالیباف و نواصولگرایی اوست. در این میان، قالیباف حمایت اکثریت اصولگرایان میانه‌رو را نیز داراست، اما پایداری‌ها کوتاه نمی‌آیند و حالا مشخص نیست که در این شرایط چه کسی سرلیست اصولگرایان خواهد شد و آیا نواصولگرایی قالیباف جداگانه لیست می‌دهد؟

در نبود رقیب و حضور کم‌رنگ اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو، اصولگرایان از همین حالا خود را پیروز انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌دانند و به همین خاطر چهره‌های شاخص این جریان تلاش زیادی برای ایجاد اتحاد درونی در انتخابات کردند. به گونه‌ای که محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفته است: فضا برای پیروزی جریان انقلابی مهیا است، اما نباید از برنامه محوری فاصله بگیریم چون ممکن است خودمان به خودمان ببازیم. باز هم پایداری‌ها مانند سنوات گذشته سعی دارند نظرات خود را بر کرسی بنشانند؛ یعنی در شرایطی که به‏زعم خودشان پیروز انتخابات از قبل بودند حالا برای ارائه یک لیست مشترک و حتی سرلیستی دچار مشکل جدی شده‌اند. 

در همین راستا احمد سالک کاشانی، عضو جامعه روحانیت مبارز درباره صحبت‌های آقاتهرانی که گفته بود «اگر به لیست واحد نرسیدیم، مشترکات لیست را بالا ببریم» گفته است: پایداری‌ها می‌گویند «به اجماع برسیم» اما در طول ۴۰ سال گذشته هیچ تصمیمی نبوده که روی آن اجماع باشد. 

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «ترکش‌های یک حمله» به بررسی فراخوان ترامپ از عراقی‌ها برای ضدیت با ایران  پرداخت و نوشت: اگر به تبعات حمله آمریکا به نیروهای مردمی عراق در روابط دوجانبه بنگریم، قطعا در این بین آمریکا هزینه زیادی بابت این موضوع خواهد پرداخت، چرا که هر دولتی در عراق سر کار بود که نمی‌توانست از اقدام آمریکا علیه نیروهای مردمی عراقی در خاک این کشور حمایت کند. از طرفی اگرچه آمریکایی‌ها در اعتراضات چند ماهه اخیر مردم عراق از سیبل معترضان تا حدی خارج بودند و در این بین بیشتر ایران در ویترین این اعتراضات قرار گرفت و آمریکا به نوعی با هوشمندی خود را از این اعتراضات دور کرده بود اما با حمله هوایی به نیروهای مردمی عراق وارد بحرانی شد که ماه‌ها سعی کرده بود خود را از آن دور کند. اکنون آمریکا چه بخواهد چه نخواهد بدون هماهنگی دولت مرکزی عملیاتی گسترده علیه نیروهای مردمی عراقی انجام داده که قطعا بدون عواقب نخواهد ماند و بار دیگر به مردم عراق یادآوری کرد که متجاوز اصلی به این کشور چه کسی بوده است. از همین رو می‌توان گفت که روابط عراق و آمریکا قطعا دچار یک چالش جدی خواهد شد. اما سوال اصلی اینجاست که تا چه حد روابط میان آمریکا و عراق برای دونالد ترامپ مهم است؟ شاید ثبات و داشتن یک رابطه خوب با عراق در اولویت‌های ذهنی دونالد ترامپ هیچ جایگاهی نداشته باشد، بلکه این بهره‌برداری‌های داخلی است که ترامپ را وارد این جریان کرده است. اگرچه حمله به نیروهای حشد در عراق و سوریه به ضرر ترامپ در منطقه تمام شد اما تبدیل به یک برگ برنده برای او در داخل شده است. سناریو کاملا سر راست و شفاف است؛ یک حمله راکتی به یکی از پایگاه‌های آمریکا در عراق می‌شود، یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی کشته می‌شود، آمریکا هم به همین بهانه پاسخ آن را می‌دهد. حال ببینیم فارغ از فضای بیرونی چه اتفاقی در داخل آمریکا رخ می‌دهد. این حمله با کمترین مخالفت داخلی روبه‌رو می‌شود. نه تنها جمهوریخواهان از آن حمایت می‌کنند، حتی بخشی از دموکرات‌ها نیز چیزی در خصوص آن بیان نمی‌کنند، چرا که هر کس مخالفت کند در بین عوام با مشکل جدی مواجه می‌شود؛ زیرا چنین وانمود می‌شود ایالات متحده پاسخ کشته شدن یک شهروند آمریکایی را داده و ترامپ وجهه یک رییس‌جمهور مقتدر را پیدا می‌کند. در این بین هرچند نظرسنجی روشنی وجود ندارد اما در روزهایی که بحث استیضاح ترامپ مطرح است محبوبیت او می‌تواند افزایش پیدا کند و حتی به دموکرات‌ها برای یک مدت فضای مانور دادن روی بحث استیضاح را پیدا نمی‌کنند. حتی اگر ماجرا و بحران در عراق ادامه پیدا کند و مشکلی برای سفارت آمریکا ایجاد شود، اتفاقی که در این بین رخ می‌دهد این است که فضای مطرح شدن استیضاح ترامپ محدود و محدودتر می‌شود. چرا که دشمنی با ایران جدی‌تر می‌شود .

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دو دگرگونی بزرگ در ۲۰۲۰» نوشت: براساس پیش‌بینی مجله اکونومیست، جهان در سال ۲۰۲۰ میزبان دو دگرگونی بزرگ خواهد بود. در اولین دگرگونی با جهان کهنسال‌تر مواجه خواهیم شد؛ آن‌چنان‌که برای نخستین بار در جهان افراد بالای ۳۰ سال جمعیت بیشتری را نسبت به افراد کمتر از ۳۰ سال تشکیل خواهند داد. در تحول دوم نیز اقتصادهایی که در جهان سریع‌ترین رشد را در سال ۲۰۲۰ تجربه خواهند کرد، همه در آفریقا یا آسیا خواهند بود. به جز جمهوری تعاونی گویان در آمریکای جنوبی، سایر کشورهای لیست سریع‌ترین رشدهای جهان، در آسیا و آفریقا قرار دارند؛ از جمله سوریه، روآندا، اتیوپی، بوتان، نپال، ساحل عاج، میانمار و هند. پیش‌بینی اکونومیست از اقتصاد ایران نیز خاکستری است؛ یعنی درحالی‌که تورم کاهش خواهد یافت، رشد تولید ناخالص داخلی همچنان منفی خواهد بود. اما در همین سال کشورهای همسایه ایران به رشد اقتصادی خود ادامه خواهند داد. عراق با ۸/ ۲ درصد، عربستان با ۷/ ۱ درصد و ترکیه با ۴ درصد الگوهای تقریبا با ثبات در نرخ رشد را برای سال آینده نشان می‌دهند. محور دیگر این گزارش بررسی چشم‌انداز اقتصادی آمریکا است. در همین حال «دنیای‌اقتصاد» نیز در گزارش جداگانه‌ای سناریوهای احتمالی روند قیمت طلا و شاخص دلار در بازاهای جهانی را برای سال ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار داد.

کد خبر 403702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.